TRNAVA. Na rekonštrukcii sa pracovalo nepretržite, vo dne i v noci. Komplexná oprava mosta na frekventovanej križovatke diaľnic D1 a R1, ktorá sa rozbehla po viac ako 40 rokoch od jeho otvorenia, bola už nevyhnutnou pre ďalšie dlhodobé a bezproblémové využívanie. Rozbehla sa ešte v apríli, obe strany boli hotové koncom minulého roka.

Už túto sobotu (17. máj) môžu šoféri na tomto úseku rátať s ďalšími dopravnými obmedzeniami, Národná diaľničná spoločnosť (NDS) tento raz informuje o prácach na sanácii spodnej časti mosta. Tie by mali trvať zhruba dva mesiace.
,,Ide o jeden z najvýznamnejších mostov v danom regióne. Komplexná oprava prišla po štyroch dekádach a vďake nej ďalšie dekády bude most slúžiť motoristom,“ uviedol podpredseda predstavenstva a prevádzkový riaditeľ NDS Rastislav Droppa.
Niekoľko etáp
Sanačné práce rátajú s obnovou podhľadu nosnej konštrukcie, pilierov a krajných opôr oboch strán už opravného mosta. Práce rozdelili do niekoľkých etáp tak, aby zaťažili dopravu a motoristov čo najmenej. Podľa NDS, v každej fáze budú v oboch smeroch diaľnice D1 zachované dva jazdné pruhy, uzavretý bude vždy iba jeden.
A ako to bude prebiehať? V prvej fáze sa práce rozbehnú na pravom jazdnom páse diaľnice D1, v pripájacom pruhu Trnava – Žilina a odbočovacom pruhu Bratislava - Trnava. Ak sa budete chcieť dostať z diaľnice R1 na D1 v smere Trnava – Trenčín, budete musieť použiť vyznačenú obchádzkovú trasu cez Vlčkovce, rovnako ako minulý rok počas obnovy vrchnej časti mosta.
Pripojenie z diaľnice D1 na diaľnicu R1 v smere Bratislava – Trnava bude zachované. „Práce sa budú realizovať zároveň aj v ľavom jazdnom páse diaľnice D1, v odbočovacom jazdnom pruhu smer Žilina - Nitra. Odbočenie z diaľnice D1 na R1 smer Žilina – Nitra bude taktiež riešené obchádzkovou trasou,“ uviedla NDS. V tomto prípade všetku dopravu presmerujú na križovatku Modranka, pripojenie z diaľnice R1 smerom z Nitry do Bratislavy zostane prejazdné.
Budú potrebné obchádzky
Čo sa týka ďalšej fázy, práce budú prebiehať v pravom jazdnom pruhu diaľnice, konkrétne, v rýchlom a v pravom pruhu a súčasne aj v rýchlom pruhu ľavej strany D1. „V oboch jazdných pásoch budú vetvy a obchádzkové trasy v rovnakom režime ako v prvej fáze,“ doplnila NDS.
Tretia etapa sa bude týkať iba ľavej časti diaľnice, konkrétne jej dvoch stredových pruhov. Ak sa budete chcieť počas nej dostať z R1 na D1 smerom na Žilinu, budete musieť opäť využiť obchádzkovú trasu. „Všetka doprava bude opäť presmerovaná na križovatku Modranka s vyznačením obchádzkovej trasy. Pravý jazdný pás diaľnice D1 bude bez obmedzenia,“ uviedla NDS.
V rámci komplexnej opravy oboch častí mostov nad diaľnicou D1 počas minulého roka sa demontovali zvodidlá a zábradlia, odstránili starú vozovku, rímsy, izoláciu a mostné závery. Nahradili ich nový asfalt, odvodňovacie rímsy, zvodidlá a mostné zábradlie. NDS za to zaplatila približne 3 milióny eur.

Tomáš Ferenčák, hovorca NDS nám ešte v závere minulého roka potvrdil, že vďaka efektívnemu nastaveniu prác v kombinácii s ohľaduplnosťou motoristov nedošlo počas obnovy k žiadnej mimoriadnej udalosti či ohrozeniu.
Aj z polície nás vtedy ubezpečili, že na obchádzkových trasách sa nič vážne nestalo, zaevidovali iba niekoľko škodových udalostí a jednu nehodu. NDS aj napriek tomu apeluje na motoristov, aby dodržiavali obmedzenia súvisiace s opravou, najmä čo sa týka predpísanej rýchlosti.