PIEŠŤANY. Predstavte si, že ste na výlete v horách, dostanete silný hypoglykemický šok alebo vás postihne náhla zástava srdca a budete potrebovať okamžitú pomoc v podobe liekov či defibrilátora.
Prístupová cesta pre pozemných záchranárov je ďaleko, terén ťažko dostupný, o živote a smrti rozhodujú sekundy. V takých prípadoch by mohol pomôcť vynález mladého slovenského dizajnéra Matúša Knapa z Piešťan.
Nazval ho Anisoptera Emergency UAV a môžete si ho predstaviť ako mix modelu lietadla s dronom. Na pomerne slušnú vzdialenosť vie rýchlo a presne na miesto určenia dopraviť potrebné lieky či defibrilátor.
Aj o tom, ako ho to napadlo, či sa neobáva, že ho niekto skopíruje, aké môže mať jeho vynález ešte využitie okrem záchrany života, sme sa s ním porozprávali v jeho ateliéri, kde to celé vzniklo od nápadu až po hotový produkt.
V akom štádiu je váš vynález momentálne?
Mám za sebou prvý test, ktorý prebehol na poľnom letisku v neďalekých Krakovanoch. Zatiaľ som skúšal iba vertikálny štart, let a pristátie pomocou vrtúľ, testoval som letecké podmienky, doladil ovládateľnosť, aby si vedel poradiť v akejkoľvek situácii. Prototyp je dokončený a letuschopný.
Čakajú vás ešte ďalšie testy?
Áno, najbližšie tri až štyri mesiace to budem testovať ďalej, aspoň raz týždenne. Je tam však veľa premenných, ako sú napríklad počasie, alebo môj čas, keď sa môžem tomu venovať.
Testovať budem najbližšie priamy let, neskôr prevoz konkrétneho nákladu.
Čo potom, ak všetko bude riadne fungovať?
Potom by som chcel spraviť krátke video, s konkrétnou simuláciou zásahu v teréne. A neskôr osloviť potenciálnych záujemcov a výrobcov, ktorí by mali záujem sa pustiť do jeho sériovej výroby.
V rozhovore sa ďalej dočítate
- V čom je jeho vynález jedinečný,
- neobáva sa, že ho niekto okopíruje,
- aké má letové vlastnosti,
- čo okrem liekov by zvládol previezť.
Už ste s nejakými komunikovali?
Komunikoval som s rôznymi ľuďmi, nielen zo záchranárskeho sektora. Ale nestretol som sa ešte so skutočným záujmom.
Na druhú stranu, cielene som sa tomu vôbec nevenoval, sústredil som sa iba na vývoj a teraz na samotné testovanie. Aby všetko fungovalo.
Viete v hrubom odhadnúť, koľko by stála jeho sériová výroba?
Rátam tak 30-tisíc eur za kus.
Koľko zatiaľ vyšiel vás váš prototyp?
Približne 15-tisíc eur a hodiny času, ktoré som s tým strávil. Investora nemám žiadneho, financujem to kompletne z vlastných peňazí.

Aké má vlastnosti?
Dolet má 10 až 20 kilometrov, definitívnu vzdialenosť budem presne vedieť až po testoch. Čo sa týka rýchlosti, predpokladám, že do 120 kilometrov za hodinu. Aj tento údaj bude presne známy až po úspešných testoch.
Funguje na akumulátory, v prípade potreby sa môžu použiť aj výkonnejšie, ktoré síce predĺžia dolet, ale rýchlosť bude rovnaká. A to nie je až taký benefit, lebo v prvom rade pri záchrane života ide práve o rýchlosť.
Podstatný je hlavne náklad, ktorý je schopný previezť...
Áno, vie previezť približne dva kilogramy nákladu, či už v podobe životne dôležitých liekov, ako sú napríklad adrenalín, inzulín, glukóza, lieky proti alergiám a rôzne ďalšie. Alebo môže previezť defibrilátor.