Stáčanie kilometrov postihy nevyriešia, osvedčili sa skúsenosti z Belgicka

Majú vyše 118 miliónov záznamov vozidiel.

Každé vozidlo si môžete pred kúpou overiť.Každé vozidlo si môžete pred kúpou overiť. (Zdroj: Peter Briška)

TRNAVA. Prednedávnom sme informovali o Milanovi (45) z Trnavy, ktorý sa snažil predať auto, no keď si ho potenciálny záujemca preveril cez komerčný overovací portál, poslali mu chybné údaje a z kúpy vozidla nakoniec odstúpil.

Súvisiaci článok Záujemca si preveril auto cez portál. Objavili pretočené kilometre, nesedela ani farba Čítajte 

Na margo jeho prípadu sa nám ozvali zo spoločnosti IRIS IDENT, aby ozrejmili, ako to s overovaním vozidiel na Slovensku funguje.

Ide o nezávislú organizáciu zabezpečujúcu na základe poverenia Ministerstva dopravy Slovenskej republiky činnosti súvisiace s vykonávaním kontroly originality a vývojom, prevádzkovaním a správou Registra prevádzkových záznamov vozidiel.

SkryťVypnúť reklamu

Ku dnešnému dňu (18. november) majú v evidencii 118 709 376 záznamov o vozidlách.

Organizácia vznikla pred 22 rokmi a podporuje technické, informačné a legislatívne kroky na zníženie automobilovej kriminality a zvýšenie jej objasnenosti nielen u nás, ale i v krajinách Európskej Únie.

Kde sa stala chyba, ako fungujú u nás súkromné overovacie portály i ako sa dá bojovať proti stáčaniu kilometrov sme sa porozprávali s konateľom spoločnosti Róbertom Zrubákom.

V čom vidíte príčiny problému pána Milana z Trnavy? Po overení jeho vozidla nesedeli najazdené kilometre, farba či dátum prvej registrácie...

V tomto konkrétnom prípade môžeme identifikovať tri hlavné problémové oblasti. Nepresnosť dát poskytnutých overovacím portálom, ďalej, chýbajúca zodpovednosť za tieto dáta a ich nejasný pôvod. Tou treťou je nezáujem situáciu riešiť. Kombinácia týchto faktorov spôsobila nedôveru kupujúceho, čoho dôsledkom bolo, že od kúpy odstúpil.

SkryťVypnúť reklamu

Ako mohlo dôjsť k chybe, ktorú opísal vo svojom podnete?

Potenciálnym zdrojom chyby, ktorú pán Milan v článku opisuje, môže byť neoficiálny zdroj dát poskytovateľa overenia. Spoločným znakom týchto „poskytovateľov“ je, že údaje, ktorými disponujú, sú negarantované a často na ich webových sídlach chýbajú priame kontakty na riešenie problémov.

Ak sú dáta zbierané z neistých zdrojov a neoficiálnou cestou, ich presnosť nie je možné overiť, sú neidentifikovateľné a pre používateľa väčšinou nemajú vysokú výpovednú hodnotu. Zrejme si bol toho vedomý aj poskytovateľ, z čoho pramenil aj jeho prístup k následnému riešeniu problému a samotnej komunikácii, ktorá naznačuje neserióznosť.

Ako sa dá takáto chyba napraviť? Čo všetko je pre to potrebné urobiť?

Odporúčame pre overenie využiť hodnoverné dáta z oficiálnych zdrojov, ktoré poskytuje Register prevádzkových záznamov vozidiel (RPZV). Vďaka tomuto overeniu by vedel identifikovať zdroj záznamu zobrazujúceho náhly pokles kilometrov a manipuláciu vyvrátiť, alebo potvrdiť. V prípade podozrenia stačí kontaktovať podporu RPZV, ktorá ochotne a rýchlo pomôže a poradí.

SkryťVypnúť reklamu

Evidujete veľa takýchto pochybení?

V RPZV evidujeme viac ako 1,6 milióna poklesov stavu odometra. Nie všetky záznamy sa zapisujú do RPZV plne automatizovane, preto nie je možné vylúčiť ani istú mieru chybovosti. Z toho dôvodu sa zaznamenávajú aj fotografie stavu odometra. Chybné záznamy takto vieme veľmi efektívne vyriešiť.

Aké máte skúsenosti so súkromnými overovacími portálmi?

Samozrejme, registrujeme ich. Nepovažujeme však za korektné porovnávať ich so službami a údajmi v RPZV. Výhody a jedinečnosť nášho overenia sú vysvetlené vyššie.

Konečné rozhodnutie o výbere služby je na koncovom spotrebiteľovi. Odporúčame však pri výbere venovať pozornosť zdroju dát, ich hodnovernosti, komunikácii ich poskytovateľa a skúsenosti iných používateľov.

Zásadný rozdiel medzi RPZV a súkromnými overovacími portálmi spočíva v ich cieľoch. Tým našim je systematicky eliminovať rôzne druhy podvodov spojených s vozidlami vrátane manipulácie s najazdenými kilometrami a to na medzinárodnej úrovni, čo sa aj preukázateľne darí napĺňať. Cieľom komerčných portálov je úplne niečo iné.

Ďalším zásadným rozdielom je skutočnosť, že výpisy z RPZV môže poskytovať každý oprávnený prispievateľ.

Odkiaľ teda tieto portály čerpajú informácie?

S touto otázkou sa musíte obrátiť priamo na konkrétne portály.

Koľko vyjde u vás táto služba, koľko u overovacích portálov? Čo robí rozdiel v cene?

Cena overenia je síce dôležitá, no nemala by byť najdôležitejším rozhodovacím faktorom. Ako sme už uviedli, za vozidlo je zodpovedný predajca. Záujemcovia by mali od neho požadovať dostatok informácií, vrátane výpisov z RPZV, ktoré si všetci záujemcovia dokážu overiť bezplatne.

Poctivý predajca nemá čo skrývať. Ak sa záujemca stretne s neochotou u predajcu, potom sa môže rozhodnúť, či zvolí portál s neoficiálnymi a negarantovanými údajmi. Práve tieto skutočnosti tvoria rozdiel v cene.

Pre ilustráciu uvedieme typický príklad z našich podmienok, kedy záujemca plánuje investovať do obstarania ojazdeného auta 10 000 eur. Či už overenie stojí 10, 20 alebo 30 eur, v porovnaní s problémami, ktorým sa takto dokáže vyhnúť je 0,1 až 0,3% z obstarávacej ceny zanedbateľná čiastka.

Je to cena za informované a uvážené rozhodnutie, ktoré umožní s vyššou istotou investovať do kúpy ojazdeného vozidla. Zároveň poskytuje kontrolu nad informáciami o vozidle, čím pomáha odhaliť akékoľvek problémy, ktoré by inak mohli ostať utajené.

Môžete nám vysvetliť ako to pri overovaní vozidiel na Slovensku funguje?

Kupujúci z podnetu pána Milana siahol po komerčnej službe, hoci Slovensko ako jedna z prvých európskych krajín, po vzore belgického modelu Car-Pass, zaviedla do praxe vnútroštátny RPZV ako súčasť celoeurópskeho projektu proti podvodom s manipuláciou stavu odometrov (počítadiel prejdenej vzdialenosti).

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným MYregiony.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CB4UY na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Trnava

Komerčné články

  1. Mladým sa nič nechce? Rodičia často netušia, ako deti na sebe pracujú
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  4. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 16 883
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 619
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 569
  4. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 3 172
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 3 125
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 577
  7. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 321
  8. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 2 109
  1. Vladimír Bojničan: Mentálna pedofília: Najzákernejší zločin dogmatických ideológií
  2. Iveta Grootová: Kvetinárka
  3. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný
  4. Otilia Horrocks: Otvorený list všetkým „rybám“, ktoré ulovil Vladimir Putin
  5. Iveta Grootová: Toaletný papier
  6. Tomáš Mikloško: Ako rozpoznať jednostranné vzťahy
  7. Dušan Koniar: A na volebný rok namiesto býka opozícia na ražni?
  8. Martin Eštočák: V Prešove chcú predať parkovisko hlboko pod cenou. Podal som podnet na prokuratúru
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 695
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 21 421
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 618
  4. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 14 056
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 860
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 734
  7. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 5 726
  8. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 950
  1. Věra Tepličková: Na Devíne sláva bola, ušlo sa vám kúsok z vola?
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  3. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  4. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  5. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  6. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  7. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  8. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Vladimír Bojničan: Mentálna pedofília: Najzákernejší zločin dogmatických ideológií
  2. Iveta Grootová: Kvetinárka
  3. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný
  4. Otilia Horrocks: Otvorený list všetkým „rybám“, ktoré ulovil Vladimir Putin
  5. Iveta Grootová: Toaletný papier
  6. Tomáš Mikloško: Ako rozpoznať jednostranné vzťahy
  7. Dušan Koniar: A na volebný rok namiesto býka opozícia na ražni?
  8. Martin Eštočák: V Prešove chcú predať parkovisko hlboko pod cenou. Podal som podnet na prokuratúru
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 695
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 21 421
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 618
  4. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 14 056
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 860
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 734
  7. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 5 726
  8. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 950
  1. Věra Tepličková: Na Devíne sláva bola, ušlo sa vám kúsok z vola?
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  3. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  4. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  5. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  6. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  7. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  8. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu