Viac ako storočnú dominantu stanice v Trnave obnovujú, vstup bude obmedzený

Opravu musia vykonať priamo na mieste.

Rušeň má už nový náter.Rušeň má už nový náter. (Zdroj: Peter Briška)

TRNAVA. Vyrobili ho ešte v roku 1908, do roku 1972 jazdil po dnes už neexistujúcej trati na Hospodárskej ulici a zásoboval neďaleký Trnavský cukrovar. Odvtedy už iba stál vedľa bývalej vlakovej stanici ako pamätník, miesto mu našli aj na novej, ktorú dostavali pred niekoľkými rokmi.

„Rušeň bol od roku 1973 vystavený na železničnej stanici Trnava bez opráv, obnovoval sa iba náter. Postupne prišiel o sklo v oknách. V roku 2015 bol presunutý pomocou dvoch autožeriavov na terajšiu koľaj a boli na ňom vykonané drobné opravy plechov na búdke a vaňových zásobníkoch,“ popísal Jozef Schmidt, predseda Klubu priateľov železníc Trnavy (KPŽT). Ako ďalej pokračoval, už vtedy boli viditeľné veľké diery vzniknuté koróziou, pretrieť farbou ho už nestačilo.

SkryťVypnúť reklamu

Natrú ho, pribudnú sklá

Tento raz pôjde o obnovu náteru, pretože v opačnom prípade by mu hrozilo úplné prehrdzavenie a trvalé znehodnotenie tendra, kabíny aj podvozku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Odstránenie starého náteru, opravu hrdzavých častí, tmelenie, náter a zasklenie okien parného rušňa sú odborné práce, ktoré vykoná firma Želos Trnava, ktorá má bohaté skúsenosti s opravou železničných vozňov. Snahou KPŽT je, aby rušeň po obnove vyzeral ako v roku 2013. Do vnútra sa po obnove už s deťmi nedostanete.

„Do rušňa bol vstup zakázaný už dlhšie, napriek tomu to mnohí návštevníci ignorovali. Vzhľadom na vandalizmus a časté nocovanie bezdomovcov, jediným možným riešením je zamedzenie vstupu do kabíny rušňovodiča, takže vstup do nej bude povolený len v sprievode člena KPŽT,“ uviedol Schmidt. Oprava sa vykonáva na mieste, keďže po obnove nástupíšť v roku 2015 už nie je možné preloženie na staničnú koľaj pomocou autožeriavov.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež Trnavčanka hľadá svoju Twiggy, využila aj drony. Za nájdenie ponúka kráľovskú odmenu Čítajte 

K pamätníku nie je prístup dostatočne širokou cestou, kadiaľ by bolo možné rušeň odviezť do opravovne. „Navyše, stav rušňa už neumožňuje jeho zdvihnutie pomocou žeriavov – je tak zhrdzavený na dôležitých častiach, že by hrozilo jeho rozlomenie. Práce na mieste sa vykonávajú mimo nástupných miest do vlakov, takže neobmedzujú cestujúcich,“ uviedol Schmidt.

Neuvažuje sa nad tým

Nad jeho spojazdnením sa vzhľadom na jeho aktuálny stav neuvažuje, vyžadovalo by to obrovské finančné náklady približujúce sa k výrobe nového parného rušňa. V súčasnosti sa vykoná iba obnova náteru a zasklenie okien. Hotový by mal byť do polovice novembra.

Rušeň zostane na pôvodnom mieste, je súčasťou pamätníka železničnej dopravy v Trnave. Za ním sú radené dva vozne, ktoré zrenovovali pred pár rokmi. „Každé vozidlo pamätníka KPŽT má svoju informačnú tabuľu. Pribudne tabuľka umiestnená priamo na rušni, kde bude informácia o konaní obnovy náteru,“ zhrnul predseda KPŽT.

SkryťVypnúť reklamu

Tisíce eur

Celkovo vyjde táto obnova na približne 20-tisíc eur. Celú zákazku realizuje ŽELOS Trnava, ktorá aj spracovala cenovú ponuku. Cena je z nášho pohľadu adekvátna práci a celkovým nákladom na materiál použitý pri oprave. Tá si vyžaduje samostatné posúdenie celého zámeru a tiež individuálne nacenenie,“ spresnil predseda KPŽT.

Prečítajte si tiež Záujemca si preveril auto cez portál. Objavili pretočené kilometre, nesedela ani farba Čítajte 

Dostali dotáciu od Trnavského samosprávneho kraja vo výške 15-tisíc eur. Prispela aj Vedeckotechnická spoločnosť Bratislava.

„Ostatné zdroje sú naše aktivity a naša činnosť. Jednou z nich sú aj 2 % z dane fyzických osôb. Cestou TMT sme natočili video o našom zámere a tiež možnosti prispieť na tento projekt,“ doplnil. Cieľom obnovy je zatraktívnenie vzhľadu rušňa a celej expozície.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Trnava

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Začínal s jednou Feliciou, dnes vozí manažérov z celého sveta
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  2. Na Marka oharka do jarka
  3. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  5. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  7. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  8. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 13 354
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 12 626
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 316
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 325
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 3 773
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 834
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 2 439
  8. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 076
  1. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  2. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  3. Andrea Školudová: NOŽE v kuchyni a Feng Shui
  4. Janka Bittó Cigániková: Transakčnú daň musel nadizajnovať „totálny génius“
  5. Timotej Opálek: Baby Lasagna / Praha
  6. Viktor Pamula: Sociálny štát ? Vtip roka
  7. Ivan R. V. Rumánek: Chamás či Hamás?
  8. Martin Škopec Antal: Slovenská opozičná politika: "Nie je dôležité zvíťaziť, ale zúčastniť sa..."
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 566
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 224
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 68 114
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 919
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 589
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 698
  7. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 8 589
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 457
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  6. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

Ilustračné foto.

Neriešený problém môže pretrvávať roky.


Ilustračné foto.

V minulom roku zaevidovali v Trnavskom kraji desiatky prípadov.


Hasiči sú stále na mieste.


Aktuálne vydanie je už od dnes v predaji.


  1. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  2. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  3. Andrea Školudová: NOŽE v kuchyni a Feng Shui
  4. Janka Bittó Cigániková: Transakčnú daň musel nadizajnovať „totálny génius“
  5. Timotej Opálek: Baby Lasagna / Praha
  6. Viktor Pamula: Sociálny štát ? Vtip roka
  7. Ivan R. V. Rumánek: Chamás či Hamás?
  8. Martin Škopec Antal: Slovenská opozičná politika: "Nie je dôležité zvíťaziť, ale zúčastniť sa..."
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 566
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 224
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 68 114
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 919
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 589
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 698
  7. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 8 589
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 457
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  6. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu