TRNAVA. Vyrobili ho ešte v roku 1908, do roku 1972 jazdil po dnes už neexistujúcej trati na Hospodárskej ulici a zásoboval neďaleký Trnavský cukrovar. Odvtedy už iba stál vedľa bývalej vlakovej stanici ako pamätník, miesto mu našli aj na novej, ktorú dostavali pred niekoľkými rokmi.
„Rušeň bol od roku 1973 vystavený na železničnej stanici Trnava bez opráv, obnovoval sa iba náter. Postupne prišiel o sklo v oknách. V roku 2015 bol presunutý pomocou dvoch autožeriavov na terajšiu koľaj a boli na ňom vykonané drobné opravy plechov na búdke a vaňových zásobníkoch,“ popísal Jozef Schmidt, predseda Klubu priateľov železníc Trnavy (KPŽT). Ako ďalej pokračoval, už vtedy boli viditeľné veľké diery vzniknuté koróziou, pretrieť farbou ho už nestačilo.
Natrú ho, pribudnú sklá
Tento raz pôjde o obnovu náteru, pretože v opačnom prípade by mu hrozilo úplné prehrdzavenie a trvalé znehodnotenie tendra, kabíny aj podvozku.
Odstránenie starého náteru, opravu hrdzavých častí, tmelenie, náter a zasklenie okien parného rušňa sú odborné práce, ktoré vykoná firma Želos Trnava, ktorá má bohaté skúsenosti s opravou železničných vozňov. Snahou KPŽT je, aby rušeň po obnove vyzeral ako v roku 2013. Do vnútra sa po obnove už s deťmi nedostanete.
„Do rušňa bol vstup zakázaný už dlhšie, napriek tomu to mnohí návštevníci ignorovali. Vzhľadom na vandalizmus a časté nocovanie bezdomovcov, jediným možným riešením je zamedzenie vstupu do kabíny rušňovodiča, takže vstup do nej bude povolený len v sprievode člena KPŽT,“ uviedol Schmidt. Oprava sa vykonáva na mieste, keďže po obnove nástupíšť v roku 2015 už nie je možné preloženie na staničnú koľaj pomocou autožeriavov.

K pamätníku nie je prístup dostatočne širokou cestou, kadiaľ by bolo možné rušeň odviezť do opravovne. „Navyše, stav rušňa už neumožňuje jeho zdvihnutie pomocou žeriavov – je tak zhrdzavený na dôležitých častiach, že by hrozilo jeho rozlomenie. Práce na mieste sa vykonávajú mimo nástupných miest do vlakov, takže neobmedzujú cestujúcich,“ uviedol Schmidt.
Neuvažuje sa nad tým
Nad jeho spojazdnením sa vzhľadom na jeho aktuálny stav neuvažuje, vyžadovalo by to obrovské finančné náklady približujúce sa k výrobe nového parného rušňa. V súčasnosti sa vykoná iba obnova náteru a zasklenie okien. Hotový by mal byť do polovice novembra.
Rušeň zostane na pôvodnom mieste, je súčasťou pamätníka železničnej dopravy v Trnave. Za ním sú radené dva vozne, ktoré zrenovovali pred pár rokmi. „Každé vozidlo pamätníka KPŽT má svoju informačnú tabuľu. Pribudne tabuľka umiestnená priamo na rušni, kde bude informácia o konaní obnovy náteru,“ zhrnul predseda KPŽT.
Tisíce eur
Celkovo vyjde táto obnova na približne 20-tisíc eur. Celú zákazku realizuje ŽELOS Trnava, ktorá aj spracovala cenovú ponuku. Cena je z nášho pohľadu adekvátna práci a celkovým nákladom na materiál použitý pri oprave. Tá si vyžaduje samostatné posúdenie celého zámeru a tiež individuálne nacenenie,“ spresnil predseda KPŽT.

Dostali dotáciu od Trnavského samosprávneho kraja vo výške 15-tisíc eur. Prispela aj Vedeckotechnická spoločnosť Bratislava.
„Ostatné zdroje sú naše aktivity a naša činnosť. Jednou z nich sú aj 2 % z dane fyzických osôb. Cestou TMT sme natočili video o našom zámere a tiež možnosti prispieť na tento projekt,“ doplnil. Cieľom obnovy je zatraktívnenie vzhľadu rušňa a celej expozície.