TRNAVA. Trnavu v posledných rokoch trápia rozsiahle odstávky vody, nie pre jej nedostatok, ale pre poruchy na potrubí. Trnavská vodárenská spoločnosť (TAVOS) musí v takých prípadoch do terénu posielať cisterny. A keď je školský rok a výluka zasiahne školu či škôlku, deti musia zostať doma.
Stav zodpovedá veku
Pod Trnavou sa ukrýva približne 200 kilometrov vodovodných sietí, ich stav zodpovedá ich veku, najstaršie potrubia sú ešte zo 60. rokov minulého storočia. Najviac poruchové sú, pochopiteľne, tie najstaršie. Ale nie vždy to tak musí byť
„Poruchovosť na verejnom vodovode súvisí nielen s jeho vekom, ale aj s tlakom v systéme, zaťaženosťou ciest, pod ktorými sa nachádzajú, prípadne stavebnými prácami, ktoré rozrušujú pôdu v blízkosti potrubia,“ ozrejmila Eleonóra Forgóva, technicko-prevádzková riaditeľka spoločnosti TAVOS. Sídliská mávajú špecifické problémy. Napríklad pri odstávke, ktorá predchádza oprave poruchy, nie je možné odstaviť len malú časť, ale je potrebné odstaviť celú obytnú štvrť.

„Kvôli nefunkčným alebo neexistujúcim armatúram v križovaní jednotlivých sekcií je potrebné prerušiť dodávku vody v širšej lokalite. Keďže ide o bytové domy, odstávka sa dotkne väčšieho počtu obyvateľov,“ vysvetlila Forgóva.
Čo sa týka centra Trnavy, podľa riaditeľky je tam ešte dosť ulíc, kde sú pôvodné vodovodné potrubia, ich obnova prebieha postupne.
Životnosť potrubí závisí aj od materiálu, naša legislatíva stanovuje technickú životnosť pre potrubia z liatiny a nehrdzavejúcej ocele približne 80 rokov, pre potrubia z ocele a plastové potrubia je to o tridsať tokov menej.
Potrebuje Trnava zásadnú obnovu? „Trnava, tak ako mnohé ďalšie historické mestá, trpí zastaranosťou vodárenskej infraštruktúry. Jej postupná obnova sa realizuje vo veľkej miere súčasne s obnovou komunikácií, pod ktorými je uložená. Pri príprave investičných projektov úzko spolupracujeme so samosprávou,“ dodala Forgóva.
Viacero ulíc
Medzi ulice s väčším výskytom porúch možno podľa vodárov zaradiť Zelenečskú, Mikovínyho, Žitnú, Palárikovu, Ulicu Karola Čuleňa a mnohé ďalšie.
„Postupne vypracovávame projektové dokumentácie a zaraďujeme ich do investičného plánu. Veľkou výzvou je obnova diaľkovodov – potrubí, ktorými je privádzaná pitná voda od zdrojov do mesta, v prípade Trnavy je to potrubie dĺžky viac ako 20 kilometrov z Dechtíc,“ doplnila.
Kedysi sa do zeme dávali potrubia z ocele a liatiny, tie sa v súčasnosti nahrádzajú inými materiálmi, najčastejšie sú z polyetylénu, prípadne z tvárnej liatiny. V poslednom období sa každý rok obnovilo v Trnave niekoľko sto metrov vodovodného potrubia, dôvodom pomalého tempa sú peniaze. Ak si zoberieme do úvahy fakt, že dĺžka potrubia je dvesto kilometrov, na obnovu by potrebovali dvesto rokov.
Obmedzené zdroje
„Naše finančné zdroje, tak ako aj ďalších vodárenských spoločností, sú obmedzené. Tržby spoločností sa odvíjajú od regulovaných cien, ktoré pripúšťajú určitý zisk, zároveň, nie je možné pri predkladaní návrhu cien vodného a stočného na regulačný úrad zahrnúť do nákladov všetky náklady spoločnosti, či už mzdy zamestnancov, alebo odpisy vodárenského majetku v plnej výške. Takže pomyselný zisk, ktorý by mal slúžiť na investovanie do obnovy vodárenskej infraštruktúry slúži na dofinancovanie ďalších nevyhnutných nákladov spoločnosti,“ povedala Forgóva.

Je toho viac
Evidujú vodári v posledných rokoch častejšie havarijné stavy? Riaditeľka nám potvrdila, že ich počet iba stúpa. Poruchám na vodovode na ročnom období príliš nezáleží, dejú sa v zime i v lete. Väčšie výkyvy teplôt, dažde, suchá, všetky spôsobujú, že zem pracuje, následkom čoho sa na samotnom potrubí môže objaviť pnutie, vzniká prasklina, prípadne netesnosť.
„Takže v zime i v lete sa môžu vytvoriť podmienky, keď vplyvom počasia dochádza k väčšiemu výskytu porúch,“ povedala na záver.
Zatiaľ stačia
Počet cisterien, ktoré má Tavos k dispozícii, podľa Forgóvej slov plne postačuje na náhradné zásobovanie obyvateľov Trnavy pitnou vodou. V prípadne mimoriadnych situácií je možný aj prenájom cisterien od inej vodárenskej spoločnosti.
Informácie o prerušeniach dodávky vody aj o mieste odstavenia cisterien sú uvádzané na ich webovej stránke. Pri väčších odstávkach informujú zákazníkov aj priamo, prostredníctvom oznamov do schránok, elektronickou poštou, prípadne cez webstránku mesta a lokálne médiá.
