Dopravný analytik: Niektorí šoféri kamiónov sú akoby v tranze, nevnímajú prekážky pred sebou

Šofér kamiónu narazil do zasahujúcich hasičov na diaľnici.

Z miesta včerajšej tragickej nehody.Z miesta včerajšej tragickej nehody. (Zdroj: KR PZ TN)

TRNAVA. Pondelková tragická nehoda otriasla Slovenskom, dvaja hasiči prišli o život pri likvidovaní požiaru osobného vozidla na diaľnici D1 neďaleko Hornej Stredy.

Hustý dym bolo vidno už z diaľky, na mieste boli hasičské a policajné vozidlá s majákmi. Vodič kamiónu si zrejme nič nevšimol.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Koncom januára v plnej rýchlosti narazil do cestárskeho vozidla na D1 za Trnavou kamionista z Bosny a Hercegoviny . Riadne označené vozidlo tam robilo údržbu, jasne blikalo aj so šípkami. Nehodu vtedy zachytila aj kamera, zo záznamu vidno, že vodič vôbec nereagoval na smerovú šípku umiestnenú na cestárskom vozidle.

SkryťVypnúť reklamu

Nasledoval silný náraz do zadnej časti nákladného auta, vodič kamiónu zomrel na mieste.

Prečo nereagujú?

Čo je príčinou týchto fatálnych zlyhaní? Spýtali sme sa profesionálneho kamionistu z povolania i dopravného analytika.

Martin (57) sa živí ako kamionista viac ako 35 rokov, posledných 22 jazdí každý týždeň do Nemecka, Holandska a ďalších štátov západnej Európy. Svoje meno si prial ponechať v anonymite.

Zaujímalo nás, ako sa dá nevšimnúť jasná prekážka na diaľnici. Hrajú sa šoféri s telefónmi, pozerajú filmy alebo čítajú noviny? Martin pripustil, že nájdu sa aj takí.

Súvisiaci článok Prezidentka vyjadrila sústrasť rodinám hasičov, polícia začala trestné stíhanie Čítajte 

„Osobne si myslím, že za takýmito nehodami je nepozornosť šoféra, ktorý sa nevenuje riadeniu, pretože má rôzne asistenčné služby a vymoženosti, vďaka ktorým nesleduje, čo sa deje pred ním. Spolieha sa na techniku,“ uviedol Martin.

SkryťVypnúť reklamu

Podobných nehôd vidí každý týždeň na európskych diaľniciach veľa. Kolóna vozidiel, spomaľovací pruh a nejaký kamión, prípadne, osobné vozidlo, to do nich bez brzdenia napáli.

Najbezpečnejšie cesty

Dopravný analytik Jozef Drahovský tvrdí, že diaľnice sú podľa štatistík v počte úmrtí na počet jej kilometrov o triedu bezpečnejšie ako bežné cesty.

Pripustil však, že sa tu stávajú na prvý pohľad nepochopiteľné nehody, kedy sa profesionálni vodiči bez spolujazdcov dostanú do stavu, že vnímanie diania pred sebou sa špecificky zmení a v plnej rýchlosti bez brzdenia, alebo s brzdením na poslednú chvíľu, narazia do označených prekážok či do posledného vozidla v kolóne.

Prečítajte si tiež Polícia zverejnila detaily tragickej nehody, 81-ročná šoférka zrejme nedala prednosť Čítajte 

„Ide o psychický problém. Vodič sa dostane do stavu, že má otvorené oči, krúti volantom tak ako zatáča jazdný pruh, udržuje vzdialenosť za iným vozidlom pri jazde v kolóne kamiónov. Ak je na čele kolóny, tak podvedome, alebo na základe obmedzovača rýchlosti, dodržuje maximálnu povolenú rýchlosť, ale nereaguje na neočakávané prekážky, aj keď sú zreteľne a včas označené,“ povedal Drahovský.

SkryťVypnúť reklamu

Určite nespia, podľa analytika sú v akomsi tranze. „Keď vodiči zaspia, tak zídu z cesty a havarujú. Ale tu ide o stav, v ktorom pozerajú pred seba, reagujú na zákruty, držia sa vo svojom jazdnom pruhu, ale nevnímajú neočakávané prekážky.“

Stáva sa aj to, že robia inú činnosť a pozabudnú sa pri nej. „Vtedy dochádza k tomu, že vozidlo nečakane opustí jazdný pruh. Najčastejšie spozornejú, až keď kolesom prejdú po akustickej čiare alebo započujú trúbenie iného vozidla,“ skonštatoval analytik.

Tragických nehôd pribúda

Počet tragických nehôd rapídne rastie, v Trnavskom kraji narástali už od začiatku roka 21 obetí, počas posledného víkendu evidujú až štyri.

„Je to vysoké číslo. Sú nehody spôsobené technickým stavom vozidiel, napríklad defekt pri plnej rýchlosti a následne neovládateľné vozidlo, ale tie sa vyskytujú menej, než chyby vodičov z nepozornosti,“ uviedol.

Za najčastejšiu príčinu dopravných nehôd označil neplnenie si základných povinností vodiča. Samotná rýchlosť je problém až vtedy, keď sa mení na deformačnú energiu.

Mladí a neskúsení šoféri sú čoraz odvážnejší, rýchle autá sú cenovo dostupnejšie. Mnohé tragické nehody majú spoločných menovateľov.

„Áno, mladí sú odvážnejší, ale hlavne neskúsení v krízových situáciách. Kombinácia silného auta a chuti vodiča predviesť sa pred rovesníkmi býva často tragická,“ pripustil Drahovský.

Čo odporúča

V každom prípade, bude sa s tým musieť niečo robiť, čísla sú už alarmujúce. Čo by Drahovský odporučil?

„Treba kontrolovať a v prípade nekonania, nahradiť ten komponent v doprave, ktorý najčastejšie zlyháva. A ním je vodič. Nové auta už majú asistenta jazdy v jazdných pruhoch, ktorý udrží vozidlo vo svojom jazdnom pruhu a adaptívny tempomat, ktorý nielen udržuje bezpečný odstup od predchádzajúceho vozidla, ale aj zastaví vozidlo pred prekážkou. Druhá vec je, že vodiči, ktorí majú takto vybavené vozidlá, vypínajú uvedené zariadenia, lebo nevedia s nimi jazdiť. V autoškolách aj v praxi chýba vzdelávanie na nové technológie,“ myslí si.

Ako ďalej pokračoval, pre väčšiu ochranu cestárov a záchranárov na cestách by nemali byť len riadne označení, ale vybavení aj prenosnými spomaľovacími pásmi umiestnenými v dostatočnej vzdialenosti v jazdnom pruhu tak, aby spôsobili nadhodenie vozidla a precitnutie vodiča, ktorý možno začne brzdiť.

„Polícia môže a aj kontroluje vozidlá, najmä rýchlosť. Lenže treba si uvedomiť, že tieto nehody nie sú následkom prekročenia maximálnej povolenej rýchlosti,“ povedal na záver Drahovský.

Polícia bude aj v súvislosti s nedávnymi tragickými nehodami, vykonávať v jednotlivých okresoch Trnavského kraja viaceré dopravno-bezpečnostné akcie zamerané na kontrolu dodržiavania pravidiel cestnej premávky, a to najmä na dodržiavanie maximálnej povolenej rýchlosti. "Pozornosť budú však policajti venovať nielen samotným vodičom, ale aj nemotorovým účastníkom premávky," uviedla Zlatica Antalová, krajská hovorkyňa polície.

Doprava (Trnava)

Prednádražie čaká dôležitá rekonštrukcia ciest.

Začína ďalšia etapa opravy cesty na viac ako dvojkilometrovom úseku.


Autobus MHD v Trnave

Obyvatelia kraja budú cestovať na jeden predplatný cestovný lístok.


TASR 1
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Trnava

Komerčné články

  1. Ako komplexne a účinne vyriešiť problém akútnej hnačky
  2. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie
  3. Navrhni si tričko, sadni do tieňa a oddychuj
  4. S tanečnicou Katarínou Jakeš na výlete v Košiciach
  5. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu
  6. Private equity fondy priťahujú čoraz viac slovenských investorov
  7. Hodnotenie profesionála: Hotely na Zakynthose prekvapia detailmi
  8. Nie je zlato ako zlato, nájdete ho pri bežnom nákupe potravín
  1. Private equity fondy menia budúcnosť rodinného podnikania
  2. Private equity fondy priťahujú čoraz viac slovenských investorov
  3. Navrhni si tričko, sadni do tieňa a oddychuj
  4. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu
  5. Čo čítať v lete? Tipy na knihy z nášho vydavateľstva
  6. Ako komplexne a účinne vyriešiť problém akútnej hnačky
  7. S tanečnicou Katarínou Jakeš na výlete v Košiciach
  8. Hodnotenie profesionála: Hotely na Zakynthose prekvapia detailmi
  1. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory 7 894
  2. Hodnotenie profesionála: Hotely na Zakynthose prekvapia detailmi 7 386
  3. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu 6 648
  4. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie 4 775
  5. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 3 872
  6. Nie je zlato ako zlato, nájdete ho pri bežnom nákupe potravín 3 791
  7. S tanečnicou Katarínou Jakeš na výlete v Košiciach 3 627
  8. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 3 292
  1. Ján Karas: Boh nehľadá lajky, ale skutky (alebo: Čo v nás ešte zostalo z človeka)
  2. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky XLVIII.
  3. Zuza Fialová: Spôsobuje klimatická zmena pád režimov, štátov a vlád?
  4. Jozef Huljak: 6G pre smrteľníkov: Bude to revolúcia alebo len rýchlejší internet?
  5. Viktor Pamula: Ako si Eštok Šutaj PR robí
  6. Ján Valchár: Ako vysušiť Rusko
  7. Daniel Guľaš: Drony nad Moskvou: Úderný zásah do ruskej ekonomiky
  8. Eva Gallova: V Karlových Varoch vyhral Slovák
  1. Ivan Čáni: Migaľ si svoje prvé a s pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou aj posledné volebné obdobie užíva „naplno“. 35 126
  2. Matúš Radusovsky: Biela pena na mede – Znak kvality alebo dôvod na obavy? 12 379
  3. Ľudmila Križanovská: Zlákal ju multilevel marketing. Prišla o peniaze, aj priateľov 8 786
  4. Rado Surovka: Robert, tak sa o má robiť, do psej matere ! 7 927
  5. Matej Galo: Pán Fico, profitujete z ruského plynu? Len sa pýtam. 7 660
  6. Ivan Mlynár: Ficove triky sa pred zavretými dverami Friedricha Merza zmenili na Ficove tiky. 6 502
  7. Ľuboslava Šusteková: Chrumkavé sladkokyslé zavárané uhorky mojej babky 6 049
  8. Juraj Kumičák: Atrapa 5 697
  1. Marcel Rebro: Verím, že dobijeme dobrým ľuďom baterky
  2. Roman Kebísek: Štúr na Slovanskom zjazde r. 1848: Prioritou Slovanov nie je záchrana Rakúska
  3. Post Bellum SK: Priatelia-Maďari, ktorí zohrali kľúčovú rolu počas Nežnej revolúcie
  4. Radko Mačuha: Peter Pellegrini je prezidentom vojny.
  5. Marcel Rebro: Za každým padlým hrdinom zostala stolička pri stole. A často aj dieťa, ktoré stratilo otca
  6. Marcel Rebro: Deti z Nikopola túžia po tábore. Autobusy však nejdú, vodiči majú strach z dronov
  7. Marcel Rebro: Majú dvadsaťštyri. Namiesto vysokej školy žijú v diere na fronte a eliminujú Rusov.
  8. Roman Kebísek: Po vyše sto rokoch preložili z francúzštiny životopis Štúra od Turcerovej
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

Takto to vyzeralo na vrchole Mont Blancu 13. júla.

Legenda dostupná nielen pre horolezcov.


1
Bezplatné parkovanie poskytuje ZSSK vo vybraných staniciach k vnútroštátnym aj medzinárodným spiatočným cestovným dokladom do 1. triedy

Cestujúci, ktorí si zakúpia spiatočný lístok do 1. triedy vlakov Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), môžu v Trnave po novom zaparkovať svoje auto pohodlnejšie.


Radoslav Valko, generálny riaditeľ SOPHISTIC Pro finance

Viac než desať rokov boli ukážkovým príkladom úspechu vo svete financií. No práve v čase najväčšieho rozmachu prišiel nečakaný zlom.


Evakuácia osôb z horiacej budovy prebehla ešte pred príchodom hasičov.


2

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

  1. Ján Karas: Boh nehľadá lajky, ale skutky (alebo: Čo v nás ešte zostalo z človeka)
  2. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky XLVIII.
  3. Zuza Fialová: Spôsobuje klimatická zmena pád režimov, štátov a vlád?
  4. Jozef Huljak: 6G pre smrteľníkov: Bude to revolúcia alebo len rýchlejší internet?
  5. Viktor Pamula: Ako si Eštok Šutaj PR robí
  6. Ján Valchár: Ako vysušiť Rusko
  7. Daniel Guľaš: Drony nad Moskvou: Úderný zásah do ruskej ekonomiky
  8. Eva Gallova: V Karlových Varoch vyhral Slovák
  1. Ivan Čáni: Migaľ si svoje prvé a s pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou aj posledné volebné obdobie užíva „naplno“. 35 126
  2. Matúš Radusovsky: Biela pena na mede – Znak kvality alebo dôvod na obavy? 12 379
  3. Ľudmila Križanovská: Zlákal ju multilevel marketing. Prišla o peniaze, aj priateľov 8 786
  4. Rado Surovka: Robert, tak sa o má robiť, do psej matere ! 7 927
  5. Matej Galo: Pán Fico, profitujete z ruského plynu? Len sa pýtam. 7 660
  6. Ivan Mlynár: Ficove triky sa pred zavretými dverami Friedricha Merza zmenili na Ficove tiky. 6 502
  7. Ľuboslava Šusteková: Chrumkavé sladkokyslé zavárané uhorky mojej babky 6 049
  8. Juraj Kumičák: Atrapa 5 697
  1. Marcel Rebro: Verím, že dobijeme dobrým ľuďom baterky
  2. Roman Kebísek: Štúr na Slovanskom zjazde r. 1848: Prioritou Slovanov nie je záchrana Rakúska
  3. Post Bellum SK: Priatelia-Maďari, ktorí zohrali kľúčovú rolu počas Nežnej revolúcie
  4. Radko Mačuha: Peter Pellegrini je prezidentom vojny.
  5. Marcel Rebro: Za každým padlým hrdinom zostala stolička pri stole. A často aj dieťa, ktoré stratilo otca
  6. Marcel Rebro: Deti z Nikopola túžia po tábore. Autobusy však nejdú, vodiči majú strach z dronov
  7. Marcel Rebro: Majú dvadsaťštyri. Namiesto vysokej školy žijú v diere na fronte a eliminujú Rusov.
  8. Roman Kebísek: Po vyše sto rokoch preložili z francúzštiny životopis Štúra od Turcerovej

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu