TRNAVA. Mala sa rozbehnúť ešte v druhej polovici marca, nakoniec k nej pristúpili až po Veľkej noci. V pondelok 8. apríla sa začína rozsiahla rekonštrukcia mosta v mieste križovania diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1.
Práce sú rozdelené do dvoch etáp. Budú prebiehať sedem dní v týždni, vo dne i v noci. Vodiči preto musia rátať s dopravnými obmedzeniami. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) informuje, že ako prvé sa budú robiť opravy mosta v smere z Nitry do Trnavy.
Cieľom obnovy je kompletná oprava 80 metrov dlhého mostu pri Trnave, v mieste križovania diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1. Pristúpili k nej po 42 rokoch jeho prevádzky.
Už od dnes
"Počas prvých dní budú prebiehať prípravné práce na rozmiestnení množstva kusov dopravného značenia a označenia obchádzkovej trasy, následne od pondelka 8. apríla odštartuje rozsiahla rekonštrukcia mostu. Komplexná oprava prichádza po štyroch dekádach a je nevyhnutná pre ďalšie dlhodobé a bezproblémové využívanie tohto mosta," informovala NDS.

V rámci obnovy vymenia zvodidlá, zábradlia, rímsy, asfalt a ďalšie. Realizovať sa má v dvoch etapách, aby bol minimalizovaný dopad na plynulosť dopravy.
Počas prvej etapy prejde opravou vonkajšia časť mosta. Doprava na moste ostane zachovaná v dvoch jazdných pruhoch pri stredovej rímse. Uzavretý však bude pripájací pruh z diaľnice D1 na R1 v smere Bratislava – Trnava. Z tohto dôvodu bude doprava z D1 smerujúca do Trnavy presmerovaná po R1 smer Nitra. V križovatke Vlčkovce navedie obchádzková trasa vozidlá ponad R1 späť na smer do Trnavy.
Počas druhej etapy NDS opraví vnútornú časť mosta. Motoristom budú k dispozícii už dva opravené jazdné pruhy na vonkajšej časti. Zachované ostane aj odbočenie z R1 na D1 v smere Nitra – Bratislava.
"V prípade, ak hlavná obchádzková trasa nebude kapacitne postačovať danému množstvu nákladnej dopravy, ako alternatívnu obchádzkovú trasu zriadime obchádzku po ceste I/61 v križovatke Senec, východ. V takomto prípade by však alternatívnu obchádzkovú trasu mohli využívať len nákladné vozidlá s nosnosťou maximálne do 32 ton," spresnila NDS.
Práce na ľavej strane mosta by mali trvať približne štyri mesiace. Potom sa robotníci presunú na pravú časť.
Na dopravnú situáciu sa pripravila aj polícia.
"Budeme situáciu v súvislosti s rekonštrukciou mosta vo zvýšenej miere monitorovať a v prípade, ak si to bude situácia v premávke vyžadovať, budú policajné hliadky dopravu aj regulovať," napísala Zlatica Antalová, krajská hovorkyňa polície.
Ďalšie uzávierky
Šoféri budú musieť byť trpezlivejší, v týchto dňoch sa rozbieha aj rekonštrukcia cesty cez horský priechod Biela Hora, ktorý spája región Trnava so Záhorím. Premávku bude dočasne riadiť semafor, no nákladné autá s dĺžkou nad 10 metrov majú prejazd týmto úsekom zakázaný. Odklon dopravy je vyznačený dočasným dopravným značením.
Oveľa väčšou dávkou trpezlivosti a ohľaduplnosti sa musia vyzbrojiť trnavskí šoféri. Pre výstavbu okružnej križovatky vedľa novovznikajúcej predajni spoločnosti Kaufland na sídlisku Linčianska, uzavreli Nerudovu ulicu, ktorá okrem iného slúži aj pre odklon nákladej dopravy smerujúcej z Bratislavy po ceste prvej triedy.
Nerudova na Linčianskej je síce bežnou komunikáciou na periférii sídliska, plní však veľmi dôležitú funkciou. Spolu s Golianovou totiž suplujú zatiaľ neexistujúci južný obchvat Trnavy.
Južný obchvat chýba
Pre uzávierku je teraz doprava presmerovaná cez vedľajšie ulice. Obchádzky vedú cez Bratislavskú, ulicu Gábora Steinera, Zelenečskú a ulicu Maxima Gorkého. Nákladná doprava je odklonená na ulicu 9. mája.
Samotná výstavba južného obchvatu je zatiaľ nejasná. Hoci mal byť hotový už od roku 2016, Slovenská správa ciest ho stále doteraz iba odkladala. Preto v marci 2021 prevzala prípravu stavby do svojich rúk samospráva. Mesto tento rok plánuje stretnutie s vedením Slovenskej správy ciest týkajúce sa tohto projektu.

Do konca roka
Vláda Slovenskej republiky si na svojom minulotýždňovom výjazdovom rokovaní v Galante všimla aj tento dopravný problém v krajskom meste. Záležitosti okolo chýbajúceho južného obchvatu by sa mali preto pohnúť dopredu.
Uložila ministrovi dopravy zabezpečiť prostredníctvom Slovenskej správy ciest uzatvorenie zmluvy o spolupráci s mestom Trnava na obstaranie projektovej dokumentácie stavebného zámeru pre výkon štátnej expertízy a dokumentácie na územné rozhodnutie a inžiniersku činnosť pre vydanie územného rozhodnutia na výstavbu južného obchvatu. A to už do konca tohto roka.
Južný obchvat Trnavy má byť štvorprúdový a prepojí Bratislavskú ulicu s Nitrianskou, respektíve, kadiaľ môžu nákladiaky ďalej pokračovať na rýchlostnú cestu R1 či severný obchvat. Všetka tranzitná doprava tak obíde mesto. Postaviť by ho mali v priebehu dvoch rokov.