TRNAVA. Trnava sa uchádza o príspevok na budovanie cyklotrás v rámci druhej cyklovýzvy z plánu obnovy až s piatimi projektami. Žiada spolu viac ako 2,8 milióna eur. Ministerstvo dopravy dostalo spolu 65 žiadostí, najviac ich prišlo práve z Trnavy a Bratislavy.

Mesto Trnava chce vybudovať cyklistické prepojenie s mestskou časťou Modranka za takmer 800-tisíc eur, cyklotrasu na okraji Prednádražia od Ulice B. Smetanu na Šafárikovu za 860-tisíc eur, ďalej spoločnú cestičku pre chodcov a cyklistov na Bratislavskej ulici smerom k susednej obci Hrnčiarovce nad Parnou za 530-tisíc eur, sieť cyklotrás v štvrti Tulipán za 323-tisíc a cyklotrasu po Tajovského ulici za 331-tisíc eur. Informácie o projektoch poskytol s použitím infozákona agentúre SITA mestský úrad.
V druhej výzve v rámci Plánu obnovy a odolnosti SR je na výstavbu, stavebné úpravy alebo rekonštrukciu cyklistickej infraštruktúry k dispozícii 35 miliónov eur s DPH. Projekty majú podporiť zvýšenie podielu cyklistickej dopravy na celkovej preprave pri dochádzke do zamestnania a škôl a pri prestupe na železničnú dopravu. Ministerstvo dopravy dostalo 65 žiadosti na výstavbu 191 kilometrov nových cyklotrás dovedna za 80 miliónov eur. Okrem Trnavy chcú cyklotrasy z príspevku z plánu obnovy budovať aj susedné obce Bohdanovce nad Trnavou a Dolné Lovčice.
"Počet žiadostí nám jednoznačne ukazuje, že cyklodoprava na Slovensku zažíva boom. V tejto druhej výzve sme na výstavbu cyklotrás vyčlenili 35 miliónov eur s DPH, avšak záujem je viac ako dvojnásobný. To je pre nás jasné znamenie, že takéto projekty majú význam. Prednedávnom sa nám navyše podarilo podpísať aj zmluvy s úspešnými žiadateľmi v prvej cyklovýzve, vďaka ktorej pribudne 72 kilometrov cyklotrás naprieč celým Slovenskom," povedala štátna tajomníčka ministerstva dopravy Denisa Žiláková.

Medzi úspešnými žiadateľmi v prvej cyklovýzve bola aj Trnava, ktorá za 2,3milióna eur získaných z Plánu obnovy a odolnosti SR v tomto roku postaví dvojkilometrovú cyklotrasu na Ulici J. Bottu a Moyzesovej ulici. Ministerstvo dopravy má podľa riaditeľa stratégie dopravy Rastislava Cenkého nastavené veľmi jednoznačné kritériá, podľa ktorých bude každý projekt dostávať body. Podporu podľa neho získajú tie najlepšie projekty.
Budovanie siete cyklotrás dlhodobo presadzuje primátor Peter Bročka a jeho podporujúci poslanecký klub Za lepšiu Trnavu. Vo volebnom programe v roku 2022 uviedol, že aj keď sa niekomu zdá, že sa v Trnave robia len cyklotrasy, v skutočnosti je ich sieť v meste iba v plienkach. Výhodou cykloprojektov je, že je na ne možné získať peniaze z eurofondov, čo sa Trnave darilo. V meste funguje systém zdieľaných bicyklov, ako aj možnosť prenajať si za 30 eur na rok "svoj" bicykel.