PIEŠŤANY. Z piešťanského letiska sa počas celého leta bude lietať do egyptskej Hurghady a tureckej Antalye. Minulý rok fungovali chartrové lety aj do cyperskej Larnaky, tá ešte nie je pre túto sezónu definitívne potvrdená.
Čo sa týka pravidelného spojenia s Tel Avivom, od vypuknutia konfliktu sa prerušilo na neurčito, čaká sa na vývoj situácie. Prvý let z tejto izraelskej metropoly sa uskutočnil 10. mája, odvtedy linka premávala každú stredu večer. Pôvodne mala až do novembra, lietať sa malo aj tento rok už od februára.
Zrušili iba šesť letov
Ani na župe nevedia, kedy ju zasa obnovia. „Všetko závisí od aktuálnej bezpečnostnej situácie na Blízkom východe,“ povedala Natália Petkáčová, hovorkyňa Trnavského samosprávneho kraja, ktorý je väčšinovým vlastníkom letiska.
Od spustenia pravidelnej linky odbavili 22 príletov a 22 odletov, zrušiť museli šesť. Akonáhle to situácia dovolí, v spolupráci chcú určite pokračovať.
„Kladná spätná väzba od izraelských turistov nás motivuje a zaväzuje k zachovaniu pravidelného leteckého spojenia Piešťan a Tel Avivu,“ ubezpečil trnavský župan Jozef Viskupič.
Tento rok bude kopírovať ten minulý. „Plánujeme pokračovať v charterových letoch podobne ako v roku 2023. Naďalej zlepšujeme spoluprácu s cestovnými kanceláriami, očakávame, že rozšíria svoju ponuku destinácií, do ktorých sa bude lietať z nášho letiska. Dlhodobým cieľom je tiež zavedenie nových pravidelných liniek,“ zhrnul Viskupič.
Začína sa mu dariť
Letisko bolo ešte pred šiestimi rokmi na pokraji zániku. Čo sa týka súčasnej ekonomickej situácie, vďaka ozdravnému procesu kraj plynulo pokračuje v jeho rozlietavaní. Dariť sa začalo po pandémii, letisková spoločnosť v roku 2021 dosiahla historicky najvyššie vlastné tržby a prvýkrát aj kladný výsledok hospodárenia.
Tržby rástli aj v roku 2022, konkrétne o viac ako 80 percent a presiahli sumu 1,2 milióna eur. „Vo finančnom ozdravovaní letiskovej spoločnosti naďalej pokračujeme tak, aby bola čoraz menej závislá od dotácií z kraja. Tie teraz tvoria už iba tretinu celkových výnosov a ich podiel naďalej klesá,“ dodal Viskupič.
Čo sa týka záväzkov, Letisko Piešťany malo ku koncu roka 2022 pôžičky od akcionárov vo výške necelých 1,3 milióna eur a zostatok úveru z banky vo výške 530-tisíc eur. V polovici minulého roka sa dlh letiska pohyboval na úrovni 1,8 milióna eur, celý rok zatiaľ nevyčíslili.

Na minuloročnú prevádzku mu poskytol kraj dotáciu vo výške 200-tisíc eur. Ministerstvo dopravy, ktoré je tiež jeho akcionárom, poskytuje príspevok na výkon záchranných a hasičských služieb, ako aj na výkon bezpečnostnej ochrany. Pred dvomi rokmi sa z takejto dotácie zakúpilo hasičské vozidlo.
Po obnove letiskovej haly a priestorov pre cestujúcich chce župa so zmenami pokračovať ďalej. Ešte tento rok by sa mala rozbehnúť kompletná rekonštrukcia jestvujúceho parkoviska pred letiskom. To je po malých úpravách stále v pôvodnom stave.
Bude bezplatné
Po jeho dokončení sa ráta s takmer dvomi stovkami miest. Okrem cestujúcich by malo slúžiť aj ako záchytné parkovisko pre samotné Piešťany.
„Cieľom výstavby integrovaného parkoviska je zabezpečiť funkčný priestor na nástup, výstup a prestup cestujúcich medzi jednotlivými zložkami verejnej dopravy. Vybudovaním parkoviska dôjde k odľahčeniu mestskej dopravnej infraštruktúry a doplneniu parkovacích miest pre obyvateľov a návštevníkov Piešťan,“ doplnila Petkáčová.

Vlastníkom väčšiny pozemkov pod ním sú akcionári letiska, teda župa, Mesto Piešťany a štát. Predpokladané náklady na jeho výstavbu odhadli na približne 3,5 milióna eur. Kraj plánuje žiadať o nenávratný finančný príspevok z eurofondov v rámci nového programového obdobia.
Súčasné parkovisko je bezplatné, župa sľubuje, že aj na novom sa platiť nebude.
Projekt neráta so závorovým systémom, budú tam však kamery a navigačný systém, ktorý bude vodičov informovať o dostupnosti voľných miest.