TRNAVA. Pri tragickej dopravnej nehode na D1 neďaleko Trnavy zahynuli tri dospelé osoby, štvorročné dieťa na následky vážnych zranení zomrelo v bratislavskej nemocnici. Prežilo iba päťmesačné batoľa, ktoré si po niekoľkých týždňoch v nemocnici nakoniec prevzali jeho príbuzní. Nehoda sa stala 13. septembra 2023 ráno.
Polícia nás informovala, že na jej vyšetrovaní sa stále intenzívne pracuje. Mária Linkešová, krajská hovorkyňa polície nám ešte koncom októbra potvrdila, že najmenšie dieťa previezli do nemocnice v Poľsku, kde si ho prevzala najbližšia rodina.
Zavinil to zrejme mikrospánok
Podľa našich informácií z policajného zdroja, s najväčšou pravdepodobnosť bola príčinou nehody mikrospánok. Prizvaní znalci na mieste nehody nenašli žiadnu brzdnú dráhu, aute plynulo zišlo z cesty, kde narazilo do stromu.

Vyšetrovatelia ešte preverujú, či nemohlo ísť o náhlu technickú poruchu na vozidla, ale túto možnosť považujú za málo pravdepodobnú.
Nehody, ktoré spôsobil mikrospánok, sú nebezpečné a často mávajú tragické následky. „Keď vodič zaspí, tak vozidlo pokračuje v jazde a bez brzdenia narazí do iného vozidla v protismere, alebo do pevnej prekážky popri ceste. Preto takéto nehody sú veľmi deštruktívne,“ povedal Jozef Drahovský, dopravný analytik.
U vodičov, ktorí pravidelne nejazdia v noci, je kritická doba najčastejšie nadránom, čo je obvyklý čas ich spánku. Ničím nezvyčajným sú aj mikrospánky za bieleho dňa. Súvisí to s únavou a vyčerpanosťou. „Dochádza k nim najmä pri návratoch z dovolenky, kedy si vodič povie, že tú poslednú štvrtinu cesty zvládnem aj bez prestávky,“ doplnil analytik.
Prvý symptóm je kývnutie hlavou
Za prvý symptóm, kedy už môže nastať problém, je kývnutie hlavy smerom dole. To však, našťastie, veľa šoférov prebudí. „Vtedy treba zmeniť spôsob sedenia, otvoriť okno a na najbližšom možnom mieste zastaviť a odpočinúť si. Pomôže aj rozhovor so spolujazdcom,“ zhrnul Drahovský.

Spoliehať sa na kávu či energetické nápoje až tak neodporúča, pretože u ľudí, ktorí sú na ne zvyknutí, môžu pomôcť vtedy, keď ich človek vypije zavčasu a nie až vtedy, keď je už príliš unavený.
K nehodám spôsobeným mikrospánkom najčastejšie dochádza na diaľniciach, Drahovský tvrdí, že je to preto, lebo sa častejšie používajú na diaľkovú dopravu, prízvukoval však, že k nim často dochádza aj na bežných cestách.
A ako mikrospánku predchádzať? Za volant si treba sadnúť oddýchnutý a plne sústredený. „ Treba si naplánovať trasu aj s prestávkami vopred a nejazdiť na „doraz“. Moderné automobily majú aj asistenta, ktorý rozpoznáva únavu a sám odporučí prestávku, respektíve, sa snaží vodiča zobudiť, prípadne prevezme riadenie a následne vozidlo zastaví,“ uviedol dopravný analytik.