TRNAVA. Trnava sa aktívne zapája do čerpania eurofondov v doprave, kryjú z nich viacero projektov. Najviac, pochopiteľne, putuje na výstavby cyklochodníkov, ktorých počet v posledných rokoch rapídne stúpol.
„Naša skúsenosť s eurofondami je veľmi dobrá, je to efektívny a prínosný spôsob získavania financií na mestské projekty,“ uviedla na úvod Veronika Majtánová, hovorkyňa mesta.
Za ostatných päť rokov v Trnave vďaka nim pribudlo vyše trinásť kilometrov cyklochodníkov. Trnavčania i návštevníci mesta sa tak môžu bezpečne na bicykli premávať po Spartakovskej, Špačinskej, Piešťanskej, Saleziánskej či Hajdóczyho, ktorá sa v súčasnosti kompletne rekonštruuje.
Zavádzajú smart novinky
Z eurofondov sa pokryli náklady na projekt Mestská mobilita, ide o vypracovanie Plánu udržateľnej mobility krajského mesta Trnava a jeho funkčného územia, inteligentné riadenie dopravy pomocou smart vychytávok. Masívna je aj podpora cyklodopravy, o čom svedčí automatický parkovací dom pre bicykle pri železničnej stanici, ktorý sa teší veľkej popularite. Využívajú ho cyklisti počas celého roka, najviac počas leta.
Trnavská župa investovala európske peniaze najmä do opráv ciest, mostov či železničnej infraštruktúry. Do finále sa blíži rekonštrukcia cesty na horskom priechode Havran, ktorý rozdeľuje Trnavský a Nitriansky kraj. Frekventovaného úseku sa už vodiči či motorkári nemusia obávať.
Práce už finišujú
Práce sa rozbehli ešte pred rokom. „Po dokončení rekonštrukcie bude opravený úsek od Krajinského mosta v Piešťanoch až po hranicu so susedným Nitrianskym krajom. Nový povrch zmodernizovanej cesty znesie vyššiu záťaž, cesta bude bezpečnejšia pre motoristov aj cyklistov,“ povedal Jozef Viskupič, predseda Trnavského samosprávneho kraja. Cena za celkovú obnovu atakuje hranicu 2,4 milióna eur. Takmer dvakrát viac zaplatí župa za rekonštrukciu mosta cez rieku Váh v Hlohovci. Tá sa rozbehla iba prednedávnom. Kraj podal žiadosť o nenávratný finančný príspevok napríklad aj na rekonštrukciu a modernizáciu cesty v obci Dolné Orešany, cesty v Šoporni, vrátane mosta cez potok Jarčie.
V rámci podpory mestskej mobility sú v pláne nákupy autobusov či električiek, ktoré sú realizované práve z eurofondov. „V roku 2021 získal prímestský autobusový dopravca Arriva Trnava príspevok z eurofondov prostredníctvom IROP vo výške viac ako 1,2 milióna eur. Nakúpil zaň 7 moderných autobusov,“ doplnil Viskupič.
Aktuálne župa tomuto dopravcovi sprostredkovala ďalší eurofondový príspevok. V rámci projektu Modernizácia vozidlového parku získal pre ARRIVU takmer sedem miliónov eur na nákup 34 nových autobusov.
Vážska magistrála
Z európskych peňazí použitých na dopravu sa môže tešiť aj široká cyklistická verejnosť. Ide o prepájanie jednotlivých častí Vážskej cyklomagistrály, z ktorej sa pomaly stáva súvislý celok. Práve sa pracuje na častiach pri Šulekove, Siladiciach, Seredi a za Piešťanmi. Napreduje aj Moravská cyklomagistrála. Pôjde o úseky Holíč – Baťov kanál, ktorých realizácia je naplánovaná na tento jún. V prípade úsekov medzi Moravským Sv. Jánom a Brodským župa nedávno rozbehla verejné obstarávanie.