Trnava je smart, aplikácie využívajú pri testovaní, bicyklovaní i na odpad

Tisíce užívateľov. Smart aplikácie šetria čas, peniaze, ovzdušie i pohonné hmoty. V Trnave fungujú viaceré „apky“, ktoré uľahčujú život. Niektoré z nich podporili eurofondy.

(Zdroj: Ilustračné foto: cyklodoprava.sk)

TRNAVA. Nové technológie napredujú skokom. A čoraz viac miest ich v posledných rokoch aj využíva. Trnava nie je výnimkou.

„Implementujeme rôzne hardvérové aj softvérové riešenia, ktorými chceme Trnavu posunúť čo najviac do oblasti smart. Ide napríklad o portál smart.trnava.sk, teda mobilnú aplikáciu Smart Trnava,“ informovala hovorkyňa mesta Veronika Majtánová. Je toho oveľa viac.

Počasie i doprava

Čo všetko na smart.trnava.sk nájdete? Napríklad aj pravidelne aktualizované správy o počasí, kvalite ovzdušia, úrovni hluku, dopravnej situácii či naplnení veľkokapacitných polopodzemných kontajnerov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Informácie o aktuálnej kapacite kontajnerov sa na diaľku prenášajú vďaka nainštalovaným senzorom naplnenia a umožňujú tým zefektívniť režim zberu odpadu,“ doplnila hovorkyňa.

V realite to znamená, že smetiari chodia, iba keď musia, respektíve keď sú vrecia kontajnerov pod zemou plné. Zvoz odpadu sa tým zefektívnil.

Ďalšou, veľmi platnou aplikáciou, je TrustOne na registrovanie uchádzačov o antigénové testovanie, ktoré prebiehalo počas víkendov. „Slúžila na registrovanie, objednávanie a vystavovanie elektronických certifikátov, admini ju na odberových miestach obsluhujú cez tablety,“ zhrnula Majtánová. Za každý víkend testovania v aplikácii registrovali zhruba 19-tisíc ľudí. Ide o najvyužívanejšiu aplikáciu.

Trnava je smart aj vďaka širokému využitiu aplikácií v doprave. Populárna je mobilná „apka“ Freebike, prostredníctvom ktorej sa dajú požičať elektrobicykle Trnavského bikesharingu. Radnica ho rozbehla ešte pred tromi rokmi.

SkryťVypnúť reklamu

Počet užívateľov stúpa

Základnou myšlienkou zdieľania bicyklov je poskytnúť ľuďom rýchlu dopravu v rámci Trnavy tak, aby čo najmenej zaťažovali dopravnú infraštruktúru. Trnava je pritom ako stvorená pre bicyklovú dopravu. Mesto leží na rovine a má štvorcový tvar, z jedného konca na druhý to nie je až tak ďaleko. Navyše, centrum je v strede, takže z okrajových sídlisk sa doň dostanete za takmer rovnaký čas. Azda za najväčšiu výhodu možno označiť flexibilnejší presun kamkoľvek počas dopravných zápch, ktoré sužujú Trnavu od pondelka do piatku, vždy ráno a popoludní.

Okrem Trnavského bikesharingu sú v doprave ďalšie smart riešenia. Ide o mestské elektromobily, sčítače dopravy, cyklovežu – práve tá bola financovaná z eurofondov, či aplikáciu ParkDots, ktorá pomáha ľuďom so zdravotným postihnutím nájsť si voľné parkovacie miesto. V štádiu príprav je aj nový systém inteligentného riadenia dopravy.

SkryťVypnúť reklamu

„Pracujeme na rozširovaní elektronických služieb mesta – v súvislosti s reguláciou parkovania čoskoro predstavíme novú mestskú aplikáciu, prostredníctvom ktorej sa bude dať zaplatiť parkovné, požiadať o parkovaciu kartu a pribudnú aj ďalšie funkcie na pohodlnú online komunikáciu občana s mestom,“ uzavrela Majtánová. Nových aplikácií bude v Trnave ďalej pribúdať.

Euractiv Slovensko

Pre samosprávy sú zelené projekty prioritou, veľká byrokratická záťaž a náročnosť procesov pri uchádzaní sa o eurodotácie sú v prípade obcí a malých miest brzdou rozvoja. Rozprávali sme sa so SLÁVKOU LENČÉŠOVOU, expretkou na oblasť životného prostredia v Združení miest a obcí Slovenska.


Na Slovensku sa vôbec nedá hovoriť o regionálnej kontrole energetiky. Regióny na to doteraz nemali žiadne kapacity, legislatíva s tým nerátala a verejné financie nepodporovali regionálnu energetickú sebestačnosť, hovorí JURAJ ZAMKOVSKÝ, výkonný riaditeľ združenia Priatelia zeme CEPA.


Budovy sú zodpovedné za 36 percent emisií CO2 v Európskej únii, vďaka čomu možno tento sektor považovať za jedného z najvýznamnejších producentov skleníkových plynov. V rozhovore o tom rozpráva RICHARD PAKSI, analytik združenia Budovy pre budúcnosť.


Súvisiace témy: Euractive Slovensko
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Trnava

Komerčné články

  1. Mladým sa nič nechce? Rodičia často netušia, ako deti na sebe pracujú
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  4. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 15 029
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 410
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 3 634
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 534
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 918
  6. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 2 887
  7. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 507
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 414
  1. Ivan Mlynár: Jedenáste prikázanie Úradu inšpekčnej služby, vznes obvinenie “Čurillovcovi“.
  2. Anton Kaiser: Spievaj, že si spievaj...
  3. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda
  4. Štefan Šturdzík: Rudo narazil a musí platiť.
  5. Jozef Huljak: Peru sa rozhodlo nakúpiť 24 nových bojových lietadiel Gripen E za 3,5 miliardy dolárov – modernizácia alebo nevyhnutnosť?
  6. Erika Telekyová : Talianska letná romanca ako od Pilcherovej
  7. Martin Fronk: Kálmán Mikszáth: Slovenský Palócz, čo vedel písať lepšie než kráľ rozprávať
  8. Otilia Horrocks: Ticho, ktoré bolí viac než zákaz
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 465
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 19 354
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 435
  4. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 17 674
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 787
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 673
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 5 601
  8. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 5 557
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ivan Mlynár: Jedenáste prikázanie Úradu inšpekčnej služby, vznes obvinenie “Čurillovcovi“.
  2. Anton Kaiser: Spievaj, že si spievaj...
  3. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda
  4. Štefan Šturdzík: Rudo narazil a musí platiť.
  5. Jozef Huljak: Peru sa rozhodlo nakúpiť 24 nových bojových lietadiel Gripen E za 3,5 miliardy dolárov – modernizácia alebo nevyhnutnosť?
  6. Erika Telekyová : Talianska letná romanca ako od Pilcherovej
  7. Martin Fronk: Kálmán Mikszáth: Slovenský Palócz, čo vedel písať lepšie než kráľ rozprávať
  8. Otilia Horrocks: Ticho, ktoré bolí viac než zákaz
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 465
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 19 354
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 435
  4. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 17 674
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 787
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 673
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 5 601
  8. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 5 557
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu