TRNAVA. Samospráva iba prednedávnom dokončila úplne novú budovu materskej školy, ktorú postavili v areáli Základnej školy na Gorkého ulici v Trnave.
Má kapacitu až 60 detí a je určená predovšetkým pre predškolákov zo sociálne znevýhodneného prostredia a marginalizovanej rómskej komunity.
Na projekte za viac ako jeden milión eur sa finančne podieľala aj Európska únia. Približne 400-tisíc eur putovalo z Európskeho fondu regionálneho rozvoja a štátneho rozpočtu. Viac ako 600- tisíc eur doplatila radnica.
Tri triedy
„Ide o dvojpodlažný objekt v tvare písmena U. Nachádzajú sa v ňom tri triedy s príslušenstvom, priestory na záujmovú činnosť a telocvičňa. Súčasťou projektu bolo aj vybudovanie dvoch detských ihrísk v areáli školy a sadové úpravy. Vysadili nové trávniky, kríky, kvety a dreviny,“ informovala hovorkyňa mesta Veronika Majtánová.
Práce sa rozbehli ešte v septembri 2018, trvali viac ako rok. Prevádzku škôlky spustili ešte 1. januára 2020, otvorili iba jednu triedu. Od minulého septembra otvorili všetky, v súčasnosti je však, podobne ako ostatné, pre pandémiu dočasne zatvorená.
„Zapísalo sa do nej 48 škôlkarov, nie všetky zapísané deti však nakoniec nastúpili. V septembri 2021 by mala byť kapacita naplnená,“ dodala Majtánová.
Medzi najmladšími deťmi je jedno z marginalizovanej rómskej komunity (MRK), u predškolákov sú dve.
„Pokiaľ nie sú MŠ povinné, rodiny z MRK majú o ich navštevovanie veľmi malý záujem. Tri spomenuté deti navštevujú škôlku bez problémov a rýchlo sa začlenili do kolektívu a výchovno-vzdelávacieho procesu,“ skonštatovala hovorkyňa.
“V budúcnosti sa plánujú aj popoludňajšie aktivity s rodičmi, v tejto triede sa ešte postupne dopĺňa materiálno-technické vybavenie. Všetko však závisí aj od vývoja epidemiologickej situácie.
„
Individuálny prístup
V škôlke sú k dispozícii služby celého inkluzívneho tímu. Zároveň je zabezpečená aj individuálna podpora zo strany učiteliek pre každé dieťa.
„Snažia sa venovať najmä tým, ktoré majú ťažkosti v niektorých oblastiach, či už je to adaptácia na nové prostredie, správanie, alebo problémy vyplývajúce zo sociálneho či zdravotného znevýhodnenia. Cieľom je pristupovať k výchove a vzdelávaniu inkluzívne. Pomáhajú s tým školský psychológ, školský špeciálny pedagóg a sociálny pedagóg,“ doplnila Majtánová.
So súhlasom zákonných zástupcov pedagógovia priebežne mapujú nerovnomernosti vo vývine detí predškolského veku a vďaka tomu môžu poskytnúť vhodné odporúčania, aby mohli deti primerane napredovať a boli pripravené nastúpiť na povinnú školskú dochádzku.
„Rozvoj predčitateľskej gramotnosti zabezpečujú aj častými návštevami pobočky Knižnice J. Fándlyho, ktorá sídli priamo v budove základnej školy,“ povedala.
Aktivity s rodičmi
Škôlka na M. Gorkého sa v zvýšenej miere orientuje na ochranu životného prostredia a environmentálnu výchovu detí. Je vybavená modernými didaktickými pomôckami, hračkami, pomôckami, IKT technikou a pod.
„V budúcnosti plánujú aj popoludňajšie aktivity s rodičmi, v tejto triede sa ešte postupne dopĺňa materiálno-technické vybavenie. Všetko však závisí aj od vývoja epidemiologickej situácie,“ uzavrela hovorkyňa.
