TRNAVA. Jednu z najväčších polemík na poslednom zasadnutí Mestského zastupiteľstva v Trnave rozprúdila najmä téma dofinancovania straty spoločnosti Arriva. So spoločnosťou sa však spájali viaceré nejasnosti, na ktoré upozornila najmä opozícia.

Na otázniky ohľadom financovania spoločnosti upozornil poslanec Matej Lančarič. Mesto Trnava platí za služby mestskej autobusovej dopravy každý rok viac, aj keď rozsah služieb zostáva nezmenený.
Trnava by v tomto roku mala dopravcovi zaplatiť za služby vo verejnom záujme o 900-tisíc eur viac ako v roku 2017.
Nepribudli linky
„Napriek tomu, že sa nijako nezvýšili výkony mestskej hromadnej dopravy (MHD), nepribudli žiadne nové linky, žiadne nové zastávky, dokonca jedna z liniek bola zrušená, z prehľadu skutočných výdavkov na MHD v Trnave je zrejmé, že výdavky na MHD enormne rastú,“ uviedol Lančarič.
Trnava dopravcovi prispieva nemalé čiastky za služby v prospech verejnosti. V roku 2017 Trnava zaplatila za služby mestskej autobusovej dopravy 1,1 milióna eur, o rok neskôr to už bolo 1,5 milióna a v roku 2019 1,6 milióna eur. V tomto roku má dopravca podľa aktualizovaného rozpočtu zinkasovať dva milióny eur.
V spoločnosti prebehla kontrola. Hlavná kontrolórka mesta Monika Černayová zistila, že si dopravca v roku 2018 neoprávnene účtoval o niekoľko desiatok tisíc eur viac, ako mal.
Podľa kontrolórky sa spoločnosť obhájila personálnymi zmenami a zmenou systému, ktorá v skúmanom období v podniku nastala. Petra Helecz, riaditeľka pre obchod a komunikáciu spoločnosti, uviedla, že Arriva ponúkla účtovné podklady ústretovo.
Predložili kalkuláciu
„Spoločnosť ARRIVA Trnava predložila kalkuláciu na celý rok 2018 v zmysle rokovacieho konania a podľa predloženej kalkulácie zmluvu na rok 2018 aj podpísala. Mesto Trnava pre začatú kontrolu ÚVO nemohlo uvedenú zmluvu podpísať.
Vzhľadom na končiaci sa termín platnosti zmluvy a právne možnosti mesta, mesto hľadalo vhodný spôsob zabezpečenia verejnej dopravy a riešením bolo uzatvorenie koncesnej zmluvy na prvý polrok 2018.
Týmto spôsobom došlo k rozčleneniu pôvodnej celoročnej kalkulácie bez zohľadnenia časového obdobia roka. Kontroly vynaložených nákladov sú súčasťou ročných zúčtovaní s objednávateľmi a pre dopravcov sú samozrejmosťou,“ uviedla Helecz.
O desaťtisíce eur
Hovorkyňa mesta Veronika Majtánová potvrdila, že sa potreba náhrady straty znížila o zhruba 77-tisíc eur.
„Hlavná kontrolórka zároveň navrhla odporúčania na náhradu nedostatkov, ako aj opatrenia, aby sa podobná situácia už neopakovala,“ dodala hovorkyňa mesta.
Arriva podľa jej vyjadrenia k zisteniam zaslala aj námietky. „Kontrolóri ich považujú za neopodstatnené, pretože svojím obsahom nespochybňovali pravdivosť, preukázateľnosť a úplnosť kontrolných zistení,“ dodala.
Dozrú na to
Primátor Peter Bročka zároveň potvrdil, že radnica vykoná všetky kroky, aby neoprávnene zinkasované peniaze od dopravcu prišli späť na účet mesta.
Mestskí poslanci na zasadnutí zastupiteľstva zároveň odhlasovali vykonanie kontroly potreby náhrady za služby vo verejnom záujme v Arriva Trnava aj za rok 2019.
Ekonomické dôsledky pandémie ohrozujú aj posledné nezávislé printové médiá v našich mestách a obciach. Patrí medzi ne aj sieť regionálnych týždenníkov MY, ktorá pod touto hlavičkou prevádzkuje 23 platených týždenníkov, 27 spravodajských regionálnych webov a viac ako 50 FB stránok.
Toto všetko už môže byť čoskoro minulosťou, pretože ekonomický útlm nám spôsobil masívny prepad predaja a príjmov. Ak chcete, aby aj vo vašom meste alebo v regióne zostali zachované kritické a nezávislé médiá (noviny a web) a ak chcete, aby vás o práci mesta a života v ňom neinformovali iba mestom financované média, podporte nás. Už aj sumou 4€ mesačne prispievate k tomu, aby sme mohli aj naďalej prinášať aktuálne a pravdivé informácie o živote vo vašom regióne, meste a obci. Vašu podporu teraz potrebujeme viac ako inokedy predtým. Ďakujeme!