TRNAVA. O téme návratu detí do škôl sme sa bližšie porozprávali s pedagogičkou Alenou Suskovou, ktorá učí slovenský jazyk a literatúru na druhom stupni v Základnej škole v Hrnčiarovciach nad Parnou.

Je zároveň matkou dvoch detí, obe jej dcéry v júni nastupujú do školy. Nielen o tom, čo si myslí o návrate do školských lavíc, sa dočítate v nasledujúcom rozhovore.
Ako by ste zhodnotili doterajšie vyučovanie bez prezenčnej účasti?
- V normálnom režime mám s každou triedou každý deň hodinu. Po nastavení maximálneho počtu hodín v jednotlivých ročníkoch pri dištančnej forme výučby ministerstvom školstva sa počet mojich hodín zredukoval na tri hodiny týždenne s každou triedou.
Vyučujem online pomocou ZOOM, každú triedu dvakrát do týždňa, tretiu hodinu venujem čítaniu, vypracovávaniu pracovných listov, slohovému tvoreniu, počúvaniu rozhlasových hier alebo pozeraniu divadelných či filmových adaptácií. Rozvrh je nastavený, žiaci zvyknutí na pravidelné hodiny. Výučba je zabehnutá, učivo sa preberá.

Stíhate prebrať všetko ako bežne v škole?
- Zaujímavé je, že napriek tomu, že sa mi znížila dotácia hodín, z učiva sa pomaly odkrajuje a vyzerá to tak, že toho celkom dosť stihneme.
Dôvodom je, že počas školskej dochádzky hodiny odpadávajú z dôvodu školských exkurzií, akcií, súťaží, olympiád – to je ale život školy. Pri domácom vyučovaní však žiak príde o hodinu len z dôvodu subjektívnych príčin, či už na strane pedagóga, alebo žiaka.
Viete vymenovať nejaké plusy online vzdelávania?
- Mojím osobným plusom online vzdelávania je čas, ktorý hrá v prospech žiaka. Ak zadanie nevypracoval správne, má možnosť na základe môjho usmernenia úlohu prepracovať, až sa v konečnom dôsledku dopracuje k úspešnému zdolaniu úlohy a k získaniu novej vedomosti.
Najväčší zázrak – napriek tomu, že neznámkujem, iba slovne hodnotím, žiaci sa učia – teda majú v sebe vnútorný motor, vnútornú motiváciu pracovať na sebe.
Čo nevýhody? Aké sú?
- Napríklad, že si navzájom chýbame. Mám pocit, že už je to so žiakmi vzájomné. Na online hodinách sa porozprávame, zavtipkujeme si, ale chýba priamy pohľad, úsmev, vysvetlenie rukami, nohami.
Najväčšou nevýhodou online vyučovania sú žiaci, ktorí nemajú technické zabezpečenie, alebo je nemožné donútiť ich pracovať na diaľku. Je to síce malé percento žiakov, otázkou však je, akým spôsobom si učivo spoločne budúci školský rok doženieme.