Pondelok, 30. január, 2023 | Meniny má Ema

Obmedzenia na diaľnici potrvajú dlhšie, ako sa plánovalo. Premávka odľahčená nebude

Spor medzi koncesionárom projektu D4 a R7 a štátom v podobe arbitrážneho konania sa dá vyriešiť aj bez toho, aby znamenal ďalšie zdržanie výstavby.

(Zdroj: ARCHÍV)

BRATISLAVA. Myslí si to analytik Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy - INEKO Ján Kovalčík.

"Žiaľ, už z doterajších meškaní je zrejmé, že v roku 2020 uvedú do prevádzky nanajvýš dva úseky R7 (z troch), ktoré sú mimo Bratislavy. Tie odľahčia len Šamorín a obmedzene Dunajskú Lužnú a Rovinku," uviedol Kovalčík pre agentúru SITA.

Prečítajte si aj: Škola v Bernolákove bude pripravovať žiakov aj pre ozbrojené sily Čítajte 
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Všetky budú meškať

Rozhodujúce časti PPP projektu D4R7, ktoré majú odľahčiť najviac preťažené cesty v Bratislave, budú podľa analytika všetky meškať.

"V lepšom prípade do roku 2021, niektoré časti aj podstatne dlhšie," upozornil Kovalčík. Pripomenul pritom meškajúcu stavbu križovatky súčasnej D1 s budúcou D4 na vstupe do hlavného mesta. Koncesionár D4 a R7 Zero Bypass Limited inicioval arbitrážne konanie voči Ministerstvu dopravy a výstavby SR (MDV) ako verejnému obstarávateľovi projektu výstavby a prevádzky D4 a R7 formou PPP.

SkryťVypnúť reklamu

"Meškanie právoplatných stavebných povolení na D4 a jedn z úsekov R7 oproti termínom, v ktorých sa vláda zmluvne zaviazala ich zabezpečiť, je nesporný fakt. Rovnako nesplnenie záväzku prestavať diaľnicu D1 v priestore budúcej križovatky s D4 do januára 2019," poznamenal Kovalčík. Koncesionár má podľa neho teda určite nárok na neskoršie uvedenie väčšiny úsekov do prevádzky.

Strážené negatívne správy

Analytik INEKO sa obáva, že výrazné meškanie D4 i časti R7 nebude jediné negatívum.

"Koncesionár bude pravdepodobne žiadať aj finančnú kompenzáciu za to, že práce nemohol realizovať podľa pôvodného plánu, ale potrvajú podstatne dlhšie z dôvodov, za ktoré podľa zmluvy zodpovedá objednávateľ. Predpokladám, že celý rozsah následkov nezodpovedného konania lídrov rezortu dopravy, najmä bývalého štátneho tajomníka Viktora Stromčeka, ktorý riadil prípravu a úvodné fázy realizácie tohto PPP projektu, sa dozvieme najskôr o rok," pokračoval Kovalčík.

SkryťVypnúť reklamu

Ako dodal, do parlamentných volieb budú negatívne správy prísne strážené a nečaká, že by na verejnosť prenikli viac než fragmenty, ktorú sú už evidentné.

Prečítajte si aj: Stredné školy sa deviatakom predstavia aj tento rok Čítajte 

Treba vyvodzovať dôsledky

Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Rastislav Cenký sa vyjadril, že pripravovaná hra na arbitráž mu príde ako zadné dvierka pre prípad problému, ktorý nastal, kde si obe strany na seba vytiahnu možnosť uplatniť si voči druhej strane pokutu.

"Nakoniec to môže skončiť tak, že sa dohodnú, že si pokuty započítajú a pokračuje sa ďalej. Pri uplatňovaní nárokov v prospech SR by sme mali byť rázni, ak je to oprávnené, musíme ukázať, že SR je schopná v prípade problémov a nedodržania zmluvných ustanovení vyžadovať dôsledne ich plnenie," uviedol Cenký.

SkryťVypnúť reklamu

Pokiaľ ide o arbitráž proti ministerstvu dopravy a výstavby za nevykúpené pozemky načas, ak budú voči SR uplatnené sankcie, mali by byť identifikovaní vinníci a vyvodená zodpovednosť.

"Ak totiž nezačneme za podobné zlyhania vyvodzovať zodpovednosť, je len malá šanca, že sa do budúcnosti podobné problémy nebudú opakovať. Navyše, už dnes vieme, že sme zmeškali dôležité termíny z viny na strane koncesionára - mali by sme po ministerstve dopravy a výstavby požadovať identifikáciu vinníkov vzniknutého stavu," dodal Cenký.

Najčítanejšie na My Trnava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  2. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  3. Eurohub Rokycany posilňuje a zrýchľuje spojenie s Nemeckom
  4. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  5. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  6. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  7. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  8. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  1. Kupujete balenú vodu? Vypočítajte si, koľko za ňu ročne miniete!
  2. Táto váha berie vaše chudnutie vážne: Kalórie počíta za vás!
  3. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  4. Svalovice sa netreba obávať
  5. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  6. Study program MANAGEMENT in English language
  7. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  8. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 349
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 6 685
  3. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 2 028
  4. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 1 960
  5. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 634
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 585
  7. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 1 520
  8. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 846

Blogy SME

  1. Jano Kováčik: Nové hlavné mestá vznikajú aj v 21. storočí
  2. Lubo Repka: Dostali sa plavebné spoločnosti z krízy?
  3. Tupou Ceruzou: Tanky pre Ukrajinu
  4. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Liptovské Matiašovce
  5. Roman Kebísek: Ostrolúcka písala o Štúrovi ako orlovi a o sebe ako lastovičke
  6. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca.
  7. Alexander Hričko: Odevy Uhorska v období raného novoveku
  8. Jozef Stasík: EU v mobile
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 23 851
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 15 927
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 7 960
  4. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 652
  5. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 264
  6. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 4 253
  7. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 833
  8. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 737
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

Požiar strechy sa podarilo uhasiť pred príchodom hasičov.

Predbežnú škodu po požiari odhadli na 3 tisíc eur.


3 h

Auto skončilo mimo cesty, žena bola pod vplyvom alkoholu.


6 h
Samospráva v priebehu minulého týždňa tabuľky prelepila.

Ľudia sa sťažovali, vedenie Trnavy zakročilo.


12 h

Aktuálne vydanie je už v predaji.


16 h

Blogy SME

  1. Jano Kováčik: Nové hlavné mestá vznikajú aj v 21. storočí
  2. Lubo Repka: Dostali sa plavebné spoločnosti z krízy?
  3. Tupou Ceruzou: Tanky pre Ukrajinu
  4. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Liptovské Matiašovce
  5. Roman Kebísek: Ostrolúcka písala o Štúrovi ako orlovi a o sebe ako lastovičke
  6. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca.
  7. Alexander Hričko: Odevy Uhorska v období raného novoveku
  8. Jozef Stasík: EU v mobile
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 23 851
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 15 927
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 7 960
  4. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 652
  5. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 264
  6. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 4 253
  7. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 833
  8. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 737
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu