Piatok, 23. august, 2019 | Meniny má Filip

Panna a Mních. Dve štvortisícové dedičstvá, na ktorých sa neoplatí riskovať

Dve švajčiarske štvortisícovky, Jugfrau a Mönch, sú od roku 2001 zapísané v zozname svetového prírodného dedičstva UNESCO. Pre Slovákov majú jednu nevýhodu. Sú príliš ďaleko na víkend.

Sedlo Rottal. Jedna z vrcholových skupín už zostupuje dole.Sedlo Rottal. Jedna z vrcholových skupín už zostupuje dole.(Zdroj: Peter Briška)

TRNAVA. Pôvodne sme plánovali vyliezť na takmer štvortisícový a legendami opradený Eiger. V 30. rokoch minulého storočia bola táto hora známejšia ako Mont Blanc či Mont Everest.

Preslávila ho jeho severná stena, vyliezť sa ju podarilo až v roku 1938. Výkon, ktorý sa zapísal do dejín horolezectva, takmer dvojkilometrová kolmá stena aj dnes budí obrovský rešpekt.

Z nášho tímu však vypadol jeden z vodcov, svoje sily sme preto vrhli na jeho susedov, Mönch (Mních 4099 metrov nad morom) a Jungfrau (Panna, 4158 metrov nad morom), ktorí kraľujú Bernským Alpám. Od roku 2001 sú zapísané v zozname svetového prírodného dedičstva UNESCO.

Článok pokračuje pod video reklamou

Nekonečná cesta

V piatok (9. august) ráno vyrážame vo dvojici zo slovenskej Trnavy na tisíc kilometrov dlhú „púť“ do Bernských Álp vo Švajčiarsku. Dôverne známa cesta cez Salzburg, Mníchov, Bregenz a Zürich nás už ničím neprekvapí.

Nekonečná jazda, počas ktorej si vychutnáte dopravné zápchy veľkých miest Rakúska, Nemecka a Švajčiarska naplno. Popri nich vyzerajú tie bratislavské ako hodová zábava na dedine po zavretí výčapu.

Desiatkam kilometrov dlhým kolónam sa nevyhnete ani s mobilnou navigáciou Waze. Jediné, čo potrebujete, je trpezlivosť. Tú však medzi aplikáciami nehľadajte. Po dvanástich hodinách nekonečnej jazdy „pristávame“ u tretieho člena výpravy vo švajčiarskom Ringoldswille.

Dedinka v kopcoch nad fotogenickým jazerom Thunersee by nenechala chladným ani básnika Ivana Kraska. Pokojný večer na vŕšky padal a my, už v kompletnej zostave, z drevenej terasy sledujeme panorámy troch obrov Bernských Álp, Eigeru, Monchu a Jungfrau.

Lístok za dvesto eur

V sobotu skoro ráno vyrážame do dedinky Lauterbrunnen, auto odstavíme v niekoľko poschodovom parkovacom dome, o ktorom môžu naše mestá iba snívať. Vonku prší, okolie zahaľuje šedá prázdnota a naše „papuľky“ sú obrátené naopak.

Hamletovské váhanie, ísť či neísť, navyše prehĺbila cena cestovného lístka na vlak. Za približne dvadsať kilometrový úsek platíme cez 200 eur na osobu.

Z Lauterbrunnenu do Kleine Scheidegg, kde prestupujeme do ďalšieho spoja smerom do sedla Jungfraujoch. Ide o najvyššie položenú železničnú stanicu v Európe vo výške 3454 metrov nad morom.

Železnica sa peši nedá obísť, hore sa dostanete iba vlakom. Väčšina koľajníc totiž leží v tuneli vytesanom do skaly. Človek až žasne nad tým, čo všetko sa niekde dá a inde, napríklad u nás, je gordickým uzlom viacerých úsekov pripravovanej diaľnice medzi Žilinou a Košicami.

Noc s polpenziou v Mönchsjochhütte (3650 metrov nad morom), ktorá je najideálnejším miestom pre štart na oba vrcholy, si telefonicky rezervujeme vopred. Cesta zo stanice na chatu po ľadovci nám zabrala približne hodinu, nikam sa neponáhľame, berieme ju ako aklimatizáciu, na ktorú sme pre dvesto eurový presun nemali čas.

Počasie sa o niečo zlepšilo, ak za to môžeme považovať fakt, že síce prestalo pršať, ale začal fúkať prudký vietor. Na chate sa zdržíme krátko, prebalíme veci do výstupových ruksakov, nahodíme sa do výbavy- mačky, horolezecký sedák, berieme 50 metrové lano, cepíny, skoby, prilby, ľadovcové šróby, zľanovacie osmy a veľa vody. Tekutiny riedia krv, nadmorská výška je pre bežného smrteľníka potom stráviteľnejšia.

Smer Mních

Nástup je kúsok od chaty. Cesta vedie po skalnom brale, rozlámaný povrch striedajú ľadovcové úseky. Treba mať už niečo odlezené a „pekelne“ sa sústrediť.

Navyše, nečakajte vyznačený chodník, jediným ukazovateľom „smeru jazdy“ sú poškriabané skaly od hrotov mačiek predchádzajúcich skupín. Jednotlivcov tu stretnete iba ojedinele, pretože je tu potrebné sa istiť lanom. Akékoľvek zaváhanie by sa mohlo skončiť tragicky.

Vietor neustáva, v nárazoch sa s nami v stene pohráva ako s vrtuľami veterných elektrární v Rakúsku. Po hodinách lezenia sa dostávame na vrcholový chrbát, kde fúkalo ešte viac.

Načítavám video...

Po krátkej porade, po ktorej sme sa triasli od zimy ako v katastrofickom filme o klimatickej apokalypse, sa nakoniec vzdávame vrcholu, hoci bol už na dosah za niekoľko minút. Úzky hrebeň s prudkými zrázmi po oboch stranách hory bol za daných podmienok obzvlášť nebezpečným. Niektoré pasáže musíte prejsť obkročmo, noha sa vám tam jednoducho nezmestí.

V istom momente som to poňal na „Pepíka- když už jsme tady“ a naliehal na zvyšok výpravy, aby sme pokračovali ďalej. Našťastie, môj názor nakoniec vyhodnotili ako poradný, teda mal iba odporúčajúci charakter. Niečo ako naše referendum alebo hlas ulice. Otáčame a smerujeme späť na chatu.

Cesta nadol je oveľa náročnejšia, vážime každý krok a pritom dávame veľký pozor, aby sme neuvoľnili žiadny kameň, ktorý by ohrozil všetkých pod nami. Za silného vetra prichádzame na chatu.

Súvisiaci článok Vyšší ako Matterhorn. Švajčiarsky Dom je obor, rešpekt je na mieste Čítajte 

Dobrá večera, nepokojná noc

Usádzame sa v teplej jedálni a netrpezlivo čakáme na večeru. Po nedávnej skúsenosti z rakúskej nemenovanej vysokohorskej chaty tu panovali isté obavy, ktoré pochovali až tri nasledujúce chody. Zeleninovú polievku, mäso na šťave so zemiakovou kašou a šalátom nakoniec uzatvára zmrzlinový dezert. Za celkovú chuť sme udelili štyri z piatich hviezdičiek. Večera a neutíchajúci vietor nám nedovolia zaspať, pomaly sa začínajú vynárať obavy ohľadne ďalšieho plánu- vrcholu Jungfrau.

Ráno sa vstáva skoro, prvé raňajky sú už o pol štvrtej. V tomto čase dostanem do seba iba čaj. Chlebík s maslom prekladám so švajčiarskym syrom a pripravujem ho na cestu. Nemilé prekvapenie ma čakalo po tom, keď som poprosil kuchára, či náhodou nemá kúsok fólie, do ktorej by som si ho zabalil. So špáradlom v ústach si odo mňa za to vypýtal 8 frankov. Keď som mu vysvetlil, že tak skoro nedokážem jesť, hodil mi to zabalené na pult ako psovi zadarmo.

Cesta plná nástrah

Dostať sa z chaty na vrchol Jungfrau nie je vôbec jednoduché. Nečakajte, že sa stačí držať turistických značiek. Tie tu opäť nenájdete. Najskôr sa schádza na ľadovec Aletschgletscher, ktorý je najväčším ľadovcom v Alpách. Má viac ako dvadsať kilometrov a podľa wikipédie obsahuje až 4 percentá všetkej pitnej vody v Európe. Vedieť to vopred, tak sa vyzujem.

Cesta vedie cez skalný masív, z presunu z ľadovca naň sa istíme ľadovcovým šróbom. Ten by mal zastaviť akýkoľvek pád do trhliny pod ním.

Na samotnej skale sa opäť potrebujete na mnohých miestach istiť, podvedome myslím na zostup, ktorý bude smerom dole oveľa náročnejší.

Zo skaly rovno na šikmú plochu z tvrdého ľadu, o slovo sa začína hlásiť nadmorská výška. V takýchto podmienkach sa snažíte mačky „zaťať“ čo najhlbšie. Spojení lanom postupujeme ako v Himalájach. Z nohy na nohu, pomaly.

Ľad sa mení vyššie na mäkší ľadovec, po vyšliapanom chodníku predchádzajúcich skupín obchádzame trhliny hlboké desiatky metrov. Pri pohľade na čierne dno sa vám zakrúti hlava. Trasa sa neustále mení, trhlín je viac a viac.

Podľa agentúry ČTK, za posledné storočie sa roztopila polovica alpských ľadovcov, z toho 70 percent za posledných tridsať rokov. Ľadovce vo výške do 3500 metrov vraj zmiznú do dvadsať až tridsať rokov. Po osobnej skúsenosti môžem iba subjektívne skonštatovať, že je to pravda.

Načítavám video...

V sedle poriadne fúka

Do sedla Rottal doslova prekračujeme ďalšie trhliny bez dna, ktoré máte strach aj odfotiť. Až na jednu. Hore opäť fúkalo, pred nami bol už iba posledný úsek, juhovýchodný hrebeň a sme na vrchole.

Ľadovec tam už nenájdete, iba „drolivú“ skalu, ktorá je nepríjemným spoločníkom výstupu.

Načítavám video...

Vrchol si užívame, pri pohľade z neho máte pocit ako v „Airbuse 747“ s nohami na zemi. Na veľké oslavy neplytváme silami, s pokorou sledujeme okolie a uvedomujeme si, že sme iba v polovici, tej ľahšej.

Cestou dole viaceré miesta v rámci bezpečnosti zlaňujeme, na ľadovci sa istíme, ale prekročiť smerom nadol niektoré trhliny vám zoberú aj posledné dávky odvahy. Pohľad na ľadové kráľovstvo pod povrchom na mňa pôsobilo ako domov ľadovej kráľovnej Elsy z animovanej rozprávky Frozen.

Nižšie v bezpečí na pevnej skale hltáme kusy pripraveného chleba ako vyhladovaní vlci po skolení trofejného jeleňa. Dovtedy sme na jedlo ani nepomysleli. Sústredili sme sa iba na jediné. Na bezpečný návrat.

Masy ľudí na stanici

Skalné bralo schádzame opatrne, finálny úsek zlaňujeme a po ľadovci stúpame smerom k železničnej stanici. Od rána nám to zabralo deväť hodín. Nemilé prekvapenie nás čakalo v okolí stanice. Bolo jasno, hore sa objavili „mraky“ ľudí.

Spúšťali sa tam po ľadovci, vyvážali sa vlekmi, hrala hlasná hudba a viac ako praskot okolitých ľadovcov bola počuť spúšť fotoaparátov, mobilov či tabletov. Povaľovali sa tu odpadky, chodníky upravovali snežné ratraky a všade bol ruch ako na pláži na Malorke. Vtedy som si položil rečnícku otázku, takto má vyzerať záchrana ľadovcov?

Súvisiaci článok Jedna z najťažších v Európe. Liezli sme super ferratu na Dachstein Čítajte 

Na stanici je toľko turistov v šľapkách, krátkych nohaviciach, klobúkoch, že sa dostávame až do tretieho spoja, rady na vlak mali desiatky metrov. Sucho konštatujem, že komercia nás prevalcovala aj tu hore.

Dole panovalo letné počasie. Oblečení v spodkoch, nepremokavých nohaviciach, merine, polartecu a funkčných bundách nám to je jedno a užívame si teplo vo všetkých vrstvách. Doslova „vybavení“ sa vraciame do spodnej reality.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Last minute tipy: Top ponuky na koniec leta
  2. Zaspomínajte si na detstvo s tradičnými pochúťkami
  3. Tajné funkcie áut: vedeli ste o nich?
  4. Najväčšia konferencia o doprave v SR sa už blíži
  5. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene)
  6. Posezónna špeciálna ponuka na špičkové japonské klimatizácie
  7. Do čoho obliekate svoje deti? Nekvalitnými materiálmi im škodíte
  8. Horúčavy na Slovensku budú častejšie. Koľko stupňov dosiahnu?
  9. Mesto Košice hľadá riaditeľov mestských podnikov
  10. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Mexiku?
  1. Last minute tipy: Top ponuky na koniec leta
  2. Mimoriadny úspech na medzinárodnej súťaži v Číne
  3. Zaspomínajte si na detstvo s tradičnými pochúťkami
  4. Filmári objavili skryté krásy Novej Bane – tu je video
  5. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity
  6. Tajné funkcie áut: vedeli ste o nich?
  7. Najväčšia konferencia o doprave v SR sa už blíži
  8. Opätovne ožíva bratislavská Koliba Expo
  9. Prvý dojem urobíte len raz. Prečo to platí práve pri predaji?
  10. Otvoria prvú časť zrekonštruovaného Polusu
  1. Tajné funkcie áut: vedeli ste o nich? 36 350
  2. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene) 12 105
  3. Horúčavy na Slovensku budú častejšie. Koľko stupňov dosiahnu? 10 105
  4. Oslava prvého miliónu dopadla šokujúco 9 338
  5. Do čoho obliekate svoje deti? Nekvalitnými materiálmi im škodíte 9 278
  6. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Mexiku? 6 545
  7. Najväčšia konferencia o doprave v SR sa už blíži 5 770
  8. Malebné severné Taliansko: Hory, jazerá, krásne mestá aj móda 4 711
  9. Farma v Krtíši je stredoeurópskym unikátom. Majiteľ neberie plat 4 377
  10. Na horúčavy myslite už pri stavbe domu 4 360

Téma: Ľadovce


Hlavné správy z SME | MY Trnava - aktuálne správy

Polícia má záujem vyšetriť medializovaný útok na dve ženy, tie sa však zatiaľ neprihlásili

O údajnom útoku, ktorý sa odohral uplynulý víkend v Piešťanoch, napísal na sociálnej sieti aktivista Peter Weisenbacher.

Ilustračné foto.

V Prašníku vyvrcholí Inovecko-karpatská hasičská liga

Desiate kolo uzatvorí na Prašníku pri Piešťanoch tohtoročný 7. ročník Inovecko-karpatskej hasičskej ligy (IKHL).

Ilustračné foto.

Obec Nový Život chce vybudovať prvú etapu kanalizácie za takmer 5,5 milióna eur

Stavebné práce plánované na dvanásť mesiacov plánuje spolufinancovať s využitím prostriedkov štátneho Environmentálneho fondu.

Piešťany a Viedeň spojí turistická autobusová linka

Piešťany Spa Express odvezie nielen kúpeľných hostí, lístok si môže kúpiť ktokoľvek

Klient piešťanských kúpeľov prechádza pred hotelom Thermia Palace.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blesk udrel do turistov na hrebeni Západných Tatier, jeden neprežil

Muža odhodila tlaková vlna do Baníkovskeho kotla.

Magneti Marelli má v Trnave vytvoriť stovky pracovných miest

Radnica hovorí o strategickom investorovi s pridanou hodnotou.

Predchádzal autá, nasledovala čelná zrážka

V nemocnici skončil jeden človek z Felicie a dvaja z Peugeotu.

Brazílčan prišiel na Slovensko hrať futbal, no neodmietne ani brigády

Futbal je životnou láskou každého Brazílčana.

Vybrali SME

Už ste čítali?