Sobota, 28. január, 2023 | Meniny má Alfonz

Polopodzemné kontajnery dokážu ušetriť až 30 percent zvozových nákladov

Takéto riešenie má hneď niekoľko výhod, samosprávy si ho pochvaľujú.

Najmä na sídliskách sa bojuje doslova o každý meter. Autá neraz parkujú na miestach, kde blokujú zber odpadu. Pomôcť by mohli polopodzemné kontajnery, ktoré nielenže pri zachovaní objemu odpadu zaberajú len tretinu plochy, ale majú aj ďalšie výhody. Aké? Aj to nám v rozhovore prezradila Tatiana Hrádelová zo spoločnosti Elkoplast, ktorá takéto kontajnery priamo vyrába.

Produkcia odpadu neustále rastie, klasické kontajnery už často nestačia. Je v týchto prípadoch pre samosprávy ideálnou voľbou umiestnenie polopodzemných kontajnerov?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Určite áno. Nakoľko miesta na umiestnenie nových klasických kontajnerov je v mestách stále menej a menej, sú polopodzemné kontajnery výborným riešením. Šetria zberné miesto a súčasne zvyšujú estetický vzhľad a čistotu v danej lokalite. Kontajnerové hniezdo tvorí sada kontajnerov, ktoré zaberú minimum priestoru do šírky, lebo samotné kontajnery sú zapustené v zemi. Pri zachovaní objemu množstva odpadu zaberajú tretinu plochy.

Vaša spoločnosť je zároveň aj výrobcom týchto kontajnerov. Ako prebieha výrobný proces?

Kontajnery Semiq vyrábame z vysokohustotného polyetylénu metódou rotačného odlievania. Pri tejto metóde sa poyetylén vo forme prášku pretvára za pomoci tepla, gravitácie a pomalého otáčania formy do požadovaného tvaru. Výrobky sú plne recyklovateľné a nezaťažujú životné prostredie. Výhodou tejto metódy je, že kontajner je jednoliaty, bez zvarených spojov, čiže vo výrobku nevzniká žiadne pnutie. Vieme ich vyrobiť v rôznych farebných prevedeniach a sú odolné voči mnohým chemikáliám.

SkryťVypnúť reklamu

Bežne vidíme len vonkajšiu časť celého kontajneru. Čo sa nachádza pod zemou?

Kontajner sa skladá z vonkajšieho sila, zabudovaného v zemi, a vnútorného vyberateľného kontajnera alebo vreca. Veko kontajnera je farebne odlíšené, podľa zberaného odpadu na sklo, plasty, papier, komunálny odpad, tetrapaky, kovy a v neposlednej rade aj bioodpad. Nadzemnú časť kontajnera tvorí obklad, ktorý môže byť zhotovený z dreva, drevoplastu či trapézu.

Takéto uskladnenie odpadu má aj ďalšie výhody. Ktoré sú tie zásadné?

Keďže je kontajner zapustený z dvoch tretín do zeme, väčšia časť odpadu je uložená práve pod zemou, kde je stálejšia teplota. Dochádza tak k spomaleniu rozkladu odpadu a k zníženiu vzniku zápachu, s ktorým sa stretávame pri voľne stojacich kontajneroch. Odpad je ukladaný do výšky až 2,5 metra, čím sa pod vlastnou váhou obsah kontajnera lepšie zhutní. Tento typ kontajnerov menej láka vandalov, nedovolí tiež opätovný vyber zahodeného odpadu.

SkryťVypnúť reklamu

Ako prebieha ich osadenie? Je to veľký zásah do života obyvateľov?

Samotné osadenie kontajnerov je stavebný zásah. Je potrebné vykopať jamu, vybetónovať dosku pod kontajner a po osadení samotných kontajnerov upraviť vhodne okolie.

Z väčšej kapacity logicky vyplýva nižšia intenzita vývozu. Ako to je s vyprázdňovaním odpadu? Je nutné využiť nejaké špeciálne vozidlo?

Navýšením kapacity kontajnera znižujeme intenzitu vývozu a pridaním smart senzoru do kontajnerov vieme vyprázdňovať kontajnery len v čase dosiahnutia ich naplnenia. Na zber polopodzemných kontajnerov so spodným výsypom sú vhodné zberové vozidlá s hydraulickou rukou.

Ako to vyzerá so samosprávami? Je trendom, že majú v pláne vymeniť úplne všetky klasické kontajnery za tie polopodzemné, či len vo vybraných lokalitách?

Áno, dnes je to trendom osádzať tieto kontajnery k novým bytovým zástavbám. V zastavaných častiach miest a historických centrách je to o hľadaní vhodného miesta bez obmedzení, ako sú energetické siete či už v zemi, alebo nad zemou, ktoré komplikujú výsypy kontajnerov.

Zistiť, či je takáto nádoba plná, asi vizuálne nejde. Spomínali ste už jedno „chytré“ riešenie. Ako tieto senzory fungujú?

Na sledovanie naplnenosti kontajnerov je ideálne zabudovať do kontajnerov inteligentné utrazvukové senzory, ktoré monitorujú výšku odpadu. Komunikujú prostredníctvom internetu vecí so softwérom a vedia vyhodnotiť efektívnosť zvozu a následne naplánovať optimálne zvozové trasy. Dokážu znížiť zvozové náklady v priemere až o 30 percent. Je to veľmi šikovné smart riešenie, ktoré takéto riešenie odpadového hospodárstva dotiahne k dokonalosti.

Častým problémom pri bežných kontajneroch je, že do nich môže vysypať odpad prakticky ktokoľvek. Dá sa takýmto situáciám pri polopodzemných kontajneroch predísť?

Vhadzovacie otvory na kontajneroch sa dajú uzamknúť. Obyvatelia dostanú čipové kľúče, ktorými si kontajner odomknú a odpad vyhodia. Nie je však vylúčené, že nežiadúci odpad neskončí odložený pri kontajneroch. Je to o ľuďoch, akékoľvek riešenie odpadov tomuto, žiaľ, nevie zamedziť.

Je niečo, čo odrádza samosprávy pri výmene klasických kontajnerov za tieto polopodzemné?

Samosprávy môže odradiť od vybudovania stojiska prekládka inžinierskych sietí, ktoré prechádzajú cez plánované stojisko, ale aj ťažko dostupné miesta pre zvozové auto. Prekážkou sú aj miesta pod stromami, ťažko dostupné pre vjazd vozidla, či zastavané stojiská osobnými vozidlami. Je preto dôležité vybrať to najvhodnejšie miesto pre stojisko. V prípade, že nie je z rôznych dôvodov umožnené osadiť a zapustiť polopodzemné kontajnery, vieme samospráve ponúknuť nadzemné riešenie stojiska, a to betónovými krytmi kontajnerov. Do týchto krytov je možné umiestniť nielen 1100-litrové kontajnery, ale aj 120 a 240-litrové kontajnery. Tento spôsob je vhodný aj na umiestnenie nádob na biologicky rozložiteľné odpady.

Spoločnosť Elkoplast má bohaté portfólio. Aké ďalšie produkty a riešenia sa v ňom nachádzajú?

Elkoplast je výrobno-obchodná spoločnosť s viac ako 20-ročnou tradíciou. Medzi naše hlavné výrobné činnosti patrí rotačné odlievanie. Touto metódou vyrábame nadzemné, polopodzemné kontajnery, nádrže na kvapaliny a naftu. Ďalej je to kovovýroba, vyrábame kontajnery typu Abrol a vaňové kontajnery. So sklolaminátov sú to zasa zvonové kontajnery a nádoby na zimný posyp. Z obchodnej činnosti je to široký sortiment produktov na zber odpadu, nakladanie s obalmi a produktov na práce v záhrade.

Najčítanejšie na My Trnava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  4. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  5. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Už len dnes: Predplatné SME.sk za jedinečnú cenu 30 eur
  8. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 5 273
  2. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 4 632
  3. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 3 891
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 340
  5. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 1 588
  6. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 559
  7. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 528
  8. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 492

Blogy SME

  1. Adam Austera: Ako budú farmaceutickí giganti bojovať proti COVID v roku 2023?
  2. Lucia Žárska: Microsoft masovo prepúšťa zamestnancov, na výsledkoch to zatiaľ nevidno
  3. Irena Šimuneková: Čierno biely svet
  4. Radoslav Medzihradský: Novoročný výstup na Turniansky hrad
  5. Jaroslav Kmeť: Ako na krízu?
  6. Anton Kaiser: Fašiangové tvorivé dielne
  7. Jozef Stasík: M-Pesa - Ako jednoduchá mobilná platba ovplyvnila krajiny Afriky
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Brestov
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 479
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 17 071
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 008
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 6 926
  5. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 4 918
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 719
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 691
  8. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 360
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

MY | TOP správy z regiónov

Pozrite si výber TOP správ z regiónov.


7 h
Kalsicistickú zemiansku kúriu konečne rekonštruujú vďaka snahe súkromného majiteľa a dotácii z ministerstva kultúry.

Obec na rekonštrukciu kúrie v Sobotišti peniaze nemá. Z obnovy sa teší.


8 h

Obyvatelia tejto časti mesta si podľa riaditeľa Slovenskej pošty Ľubomíra Mindeka takmer všetky služby vybavia u svoje poštárky, poštára alebo poštového kuriéra.


SITA 8 h

Do výtvarnej súťaže sa zapojilo 121 škôl z celého územia Slovenska, ktoré poslali na vyhodnotenie 477 prác svojich žiakov vo veku od 6 do 19 rokov.


SITA 10 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Adam Austera: Ako budú farmaceutickí giganti bojovať proti COVID v roku 2023?
  2. Lucia Žárska: Microsoft masovo prepúšťa zamestnancov, na výsledkoch to zatiaľ nevidno
  3. Irena Šimuneková: Čierno biely svet
  4. Radoslav Medzihradský: Novoročný výstup na Turniansky hrad
  5. Jaroslav Kmeť: Ako na krízu?
  6. Anton Kaiser: Fašiangové tvorivé dielne
  7. Jozef Stasík: M-Pesa - Ako jednoduchá mobilná platba ovplyvnila krajiny Afriky
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Brestov
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 479
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 17 071
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 008
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 6 926
  5. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 4 918
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 719
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 691
  8. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 360
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu