Štvrtok, 21. október, 2021 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

Šesť rád, ktoré vás môžu ochrániť pred chrípkou

Pripravte sa na chrípkovú sezónu.

Liek by mohol brániť množeniu vírusu a zmierniť príznaky prechladnutia.Liek by mohol brániť množeniu vírusu a zmierniť príznaky prechladnutia. (Zdroj: Fotolia)

BRATISLAVA. Teploty klesnú a autobusy či kancelárie obratom zaplnia ľudia, ktorí neustále smrkajú a prepadajú záchvatom kašľa.

Vaše telo čelí náporu vírusov a baktérií a ak je jeho obranyschopnosť nedostatočná, skončíte rovnako.

Chrípke a ostatným chorobám chladného počasia sa vám môže podariť vyhnúť vďaka sérii preventívnych opatrení.

1. Sprchu ukončite studenou vodou

Pri otužovaní v sprche je však dôležité dodržať dve zásady.

Prečítajte si tiež: Ako správne začať s otužovaním? Čítajte 

„Prvá je postupnosť - začnite teplejšou vodou, pokračujte vlažnou a očistu ukončite studenou,“ radí Daša Račková z Úradu verejného zdravotníctva.

Skryť Vypnúť reklamu

Počas sprchovania je podľa nej dobré sa hýbať. Nemusíte robiť žiadne prudké pohyby, stačí, ak budete prešľapovať.

„Druhá zásada je pravidelnosť. Aj keď to niekedy nemusí byť príjemné, otužovanie nevynechajte ani jeden deň, disciplína sa oplatí.“

2. Hýbte sa na čerstvom vzduchu

Otužovanie je jednoduchý a dostupný spôsob, ako zvýšiť odolnosť organizmu. Prekrví celé telo a pomôže i zbaviť sa stresu.

Prečítajte si tiež: Cvičenie počas choroby. Kedy je nevhodné a kedy neublíži Čítajte 

„Otužovať sa môžete viacerými spôsobmi, nielen pri sprchovaní,“ vysvetľuje Račková.

Telo si na nižšie teploty zvykne napríklad aj celoročným pravidelným pohybom na čerstvom vzduchu, alebo spánkom v neprekúrenej miestnosti.

Keďže pohyb zvyšuje odolnosť tela voči chorobám, aj v chladnom počasí mu venujte každý deň aspoň pol hodiny.

3. Poriadne si umývajte ruky

Počas chrípkovej sezóny je mimoriadne dôležité dbať na čistotu rúk. Okrem drobných kvapôčok vo vzduchu sa totiž vírusy prenášajú aj cez kontaminované predmety.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Stačí len dýchať. Chrípka sa šíri aj bez kašľa Čítajte 

„Ruky si umývajte čo najčastejšie, po príchode domov by mala vaša prvá cesta viesť k umývadlu,“ radí Račková s tým, že dôkladné umývanie rúk treba neustále pripomínať aj deťom.

Ak nemáte poruke mydlo a vodu, pomôžu aj dezinfekčné gély na alkoholovej báze.

„Ruky si treba umyť po príchode do školy, po návrate domov, pred a po jedle, po každom použití toalety, po kašľaní, kýchaní a pri akomkoľvek pocite znečistených rúk.

4. Pozor na ochytané predmety

Cesta vírusu či baktérie do tela je jednoduchá. Stačí sa chytiť napríklad infikovaného nábytku, kľučky, alebo použitého riadu. Ak sa prsty nesúce vírus následne dotknú sliznice úst, nosa, alebo očí, chrípka dokáže preniknúť do organizmu.

Prečítajte si tiež: Ako zbaviť domácnosť chrípkových vírusov Čítajte 

Keďže ľudia majú sklony dotýkať sa tváre aj niekoľko desiatok krát za minútu, ku vzniku ohnísk nákaz preukázateľne významne prispieva nie len pobyt v blízkosti chorého, ale aj prenos dotykom.

Skryť Vypnúť reklamu

Vírus chrípky môže prežívať na odeve, papieri či vreckovke 8 až 12 hodín, na hladkých povrchoch, ako sú napríklad dotykové obrazovky alebo gombíky výťahov, dokonca 24 až 28 hodín.

Okrem poctivej hygieny rúk sa preto oplatí pravidelne umývať aj plochy, ktorých sa často dotýkate vy aj iní ľudia.

5. Potraviny a nápoje pre dobrú imunitu

Obranyschopnosť tela sa významne posilní vďaka zdravej a pestrej strave.

„V chrípkovom období dbajte na to, aby vám nechýbali vitamíny, najmä céčko, ale i minerály a stopové prvky,“ upozorňuje Račková.

Za vhodné zdroje potrebných živín považuje jablká, kyslú kapustu, citrusy, chren, cesnak, papriku, citróny, banány, limetku, pomaranče, para orechy, kešu orechy, ale i rukolu, cícer, tekvicové semienka, či morčacie a kuracie mäso.

„Hoci v jesennom období nebýva pocit smädu taký výrazný ako v horúčavách, nezabúdajte na pitie vody, nesladených nápojov a čajov, pravidelné pitie zdravých nápojov pomáha zvlhčovať sliznice,“ radí.

6. Včas sa zaočkujte proti chrípke

Proti chrípke sa môžete pomerne účinne chrániť aj očkovaním, ktoré zabezpečí tvorbu protilátok proti vírusu chrípky. V tele sa vytvoria desať až štrnásť dní po očkovaní.

Prečítajte si tiež: Mýty alebo pravda: Ako naozaj funguje očkovanie proti chrípke Čítajte 

Aby bola ich hladina v kritickom období dostatočná, oplatí sa zájsť k svojmu praktickému lekárovi čo najskôr, ideálne v októbri alebo v novembri.

Rozšíreniu chrípky zabraňuje i počet zaočkovaných osôb - čím viac osôb sa dá zaočkovať, tým vyššia kolektívna ochrana sa vytvorí. Znížiť riziko epidémií pomáha tiež zaočkovanie rizikových skupín obyvateľstva.

„Patria k nim seniori, ľudia so závažnými chronickými ochoreniami, deti od šiestich mesiacov do päť rokov, tehotné ženy a tí, ktorí prichádzajú neustále do kontaktu s veľkým množstvom osôb,“ menuje Račková.

Najčítanejšie na My Trnava

Inzercia - Tlačové správy

  1. 4 hi-tech inovácie, ktoré zmenia Slovensko
  2. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  3. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  4. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  5. Chcete ušetriť na aute? Namiesto kúpy si ho prenajmite
  6. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  7. Šéf Accenture: Nie je nič nezvyčajné, že mám paralelne dva mítingy naraz
  8. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  9. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  10. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  1. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  2. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  3. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  4. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  5. 5. ročník Trhu kože bude po prvý raz aj v Košiciach
  6. Stanovisko Asociácie moderných benefitov k TK RÚZ
  7. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  8. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  9. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  10. QSI International School of Bratislava
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 22 957
  2. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 14 067
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 164
  4. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 5 806
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 5 794
  6. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 732
  7. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov 3 336
  8. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 3 317
  9. Bratislavu bude sprevádzať luxus 3 145
  10. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 109

Blogy SME

  1. Samuel Ivančák: Úvaha (nielen) o rozhlasových kvótach
  2. Tereza Krajčová: Anglický denník: 16. S panickou poruchou v zahraničí alebo na maličkostiach záleží
  3. Anton Kaiser: Florencia I.
  4. Ján Marton: Život ohrozujúce škodlivé potraviny ostávajú utajené v tabuľkách potravinovej správy. Takto môžeme pokapať ako myši.
  5. Zuzana Cascino: Keď bzučí poézia.
  6. Igor Bilák: Post Covid Príhodka #20 - Vyšetrenia a kontroly počas domácej liečby
  7. Igor Múdry: Tlstá
  8. Marek Strapko: Kopajúci chuligán vs. šikanujúci poslanec. Aký je tam rozdiel?
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 30 429
  2. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 7 052
  3. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 927
  4. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 662
  5. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 5 573
  6. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 5 333
  7. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 5 167
  8. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 568
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

Momentka z úvodných minút derby zápasu Spartak Trnava.

Spartak nesúhlasí s kontumáciou. Rozhodnutie považuje za unáhlené.


7 h
Bitka chuligánov v zápase Trnava - Slovan.

Zlyhanie softvéru označila za dezinformáciu.


11 h
Zásah polície počas zápasu Spartak Trnava - Slovan Bratislava.

Ďalšie tresty vyvodí disciplinárna komisia SFZ.


TASR 10 h

Polícia pátra po totožnosti muža.


11 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Muža bez respirátora policajti najskôr vyviedli z budovy Klientskeho centra Okresného úradu v Prievidzi a následne ho za pomoci donucovacích prostriedkov spacifikovali. Zatiaľ čo verejnosť postup polície kritizuje, oni sa obhajujú a situáciu vysvetľujú.


14 h

Môžu sa majitelia bytov brániť pred fajčiarmi na balkónoch? S otázkami sme sa obrátili na právnika, bytového správcu i realitného makléra.


18. okt

Od podelka sa bude najprísnejšími pravidlami riadiť až desať okresov v krajine.


a 1 ďalší 13 h

Zlyhanie softvéru označila za dezinformáciu.


11 h

Blogy SME

  1. Samuel Ivančák: Úvaha (nielen) o rozhlasových kvótach
  2. Tereza Krajčová: Anglický denník: 16. S panickou poruchou v zahraničí alebo na maličkostiach záleží
  3. Anton Kaiser: Florencia I.
  4. Ján Marton: Život ohrozujúce škodlivé potraviny ostávajú utajené v tabuľkách potravinovej správy. Takto môžeme pokapať ako myši.
  5. Zuzana Cascino: Keď bzučí poézia.
  6. Igor Bilák: Post Covid Príhodka #20 - Vyšetrenia a kontroly počas domácej liečby
  7. Igor Múdry: Tlstá
  8. Marek Strapko: Kopajúci chuligán vs. šikanujúci poslanec. Aký je tam rozdiel?
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 30 429
  2. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 7 052
  3. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 927
  4. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 662
  5. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 5 573
  6. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 5 333
  7. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 5 167
  8. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 568
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho

Už ste čítali?

Skryť Zatvoriť reklamu