Pondelok, 15. október, 2018 | Meniny má Terézia

Šesť rád, ktoré vás môžu ochrániť pred chrípkou

Pripravte sa na chrípkovú sezónu.

Liek by mohol brániť množeniu vírusu a zmierniť príznaky prechladnutia.(Zdroj: Fotolia)
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Teploty klesnú a autobusy či kancelárie obratom zaplnia ľudia, ktorí neustále smrkajú a prepadajú záchvatom kašľa.

Vaše telo čelí náporu vírusov a baktérií a ak je jeho obranyschopnosť nedostatočná, skončíte rovnako.

Chrípke a ostatným chorobám chladného počasia sa vám môže podariť vyhnúť vďaka sérii preventívnych opatrení.

1. Sprchu ukončite studenou vodou

Pri otužovaní v sprche je však dôležité dodržať dve zásady.

Prečítajte si tiež: Ako správne začať s otužovaním?

„Prvá je postupnosť - začnite teplejšou vodou, pokračujte vlažnou a očistu ukončite studenou,“ radí Daša Račková z Úradu verejného zdravotníctva.

Počas sprchovania je podľa nej dobré sa hýbať. Nemusíte robiť žiadne prudké pohyby, stačí, ak budete prešľapovať.

„Druhá zásada je pravidelnosť. Aj keď to niekedy nemusí byť príjemné, otužovanie nevynechajte ani jeden deň, disciplína sa oplatí.“

2. Hýbte sa na čerstvom vzduchu

Otužovanie je jednoduchý a dostupný spôsob, ako zvýšiť odolnosť organizmu. Prekrví celé telo a pomôže i zbaviť sa stresu.

Prečítajte si tiež: Cvičenie počas choroby. Kedy je nevhodné a kedy neublíži

„Otužovať sa môžete viacerými spôsobmi, nielen pri sprchovaní,“ vysvetľuje Račková.

Telo si na nižšie teploty zvykne napríklad aj celoročným pravidelným pohybom na čerstvom vzduchu, alebo spánkom v neprekúrenej miestnosti.

Keďže pohyb zvyšuje odolnosť tela voči chorobám, aj v chladnom počasí mu venujte každý deň aspoň pol hodiny.

3. Poriadne si umývajte ruky

Počas chrípkovej sezóny je mimoriadne dôležité dbať na čistotu rúk. Okrem drobných kvapôčok vo vzduchu sa totiž vírusy prenášajú aj cez kontaminované predmety.

Prečítajte si tiež: Stačí len dýchať. Chrípka sa šíri aj bez kašľa

„Ruky si umývajte čo najčastejšie, po príchode domov by mala vaša prvá cesta viesť k umývadlu,“ radí Račková s tým, že dôkladné umývanie rúk treba neustále pripomínať aj deťom.

Ak nemáte poruke mydlo a vodu, pomôžu aj dezinfekčné gély na alkoholovej báze.

„Ruky si treba umyť po príchode do školy, po návrate domov, pred a po jedle, po každom použití toalety, po kašľaní, kýchaní a pri akomkoľvek pocite znečistených rúk.

4. Pozor na ochytané predmety

Cesta vírusu či baktérie do tela je jednoduchá. Stačí sa chytiť napríklad infikovaného nábytku, kľučky, alebo použitého riadu. Ak sa prsty nesúce vírus následne dotknú sliznice úst, nosa, alebo očí, chrípka dokáže preniknúť do organizmu.

Prečítajte si tiež: Ako zbaviť domácnosť chrípkových vírusov

Keďže ľudia majú sklony dotýkať sa tváre aj niekoľko desiatok krát za minútu, ku vzniku ohnísk nákaz preukázateľne významne prispieva nie len pobyt v blízkosti chorého, ale aj prenos dotykom.

Vírus chrípky môže prežívať na odeve, papieri či vreckovke 8 až 12 hodín, na hladkých povrchoch, ako sú napríklad dotykové obrazovky alebo gombíky výťahov, dokonca 24 až 28 hodín.

Okrem poctivej hygieny rúk sa preto oplatí pravidelne umývať aj plochy, ktorých sa často dotýkate vy aj iní ľudia.

5. Potraviny a nápoje pre dobrú imunitu

Obranyschopnosť tela sa významne posilní vďaka zdravej a pestrej strave.

„V chrípkovom období dbajte na to, aby vám nechýbali vitamíny, najmä céčko, ale i minerály a stopové prvky,“ upozorňuje Račková.

Za vhodné zdroje potrebných živín považuje jablká, kyslú kapustu, citrusy, chren, cesnak, papriku, citróny, banány, limetku, pomaranče, para orechy, kešu orechy, ale i rukolu, cícer, tekvicové semienka, či morčacie a kuracie mäso.

„Hoci v jesennom období nebýva pocit smädu taký výrazný ako v horúčavách, nezabúdajte na pitie vody, nesladených nápojov a čajov, pravidelné pitie zdravých nápojov pomáha zvlhčovať sliznice,“ radí.

6. Včas sa zaočkujte proti chrípke

Proti chrípke sa môžete pomerne účinne chrániť aj očkovaním, ktoré zabezpečí tvorbu protilátok proti vírusu chrípky. V tele sa vytvoria desať až štrnásť dní po očkovaní.

Prečítajte si tiež: Mýty alebo pravda: Ako naozaj funguje očkovanie proti chrípke

Aby bola ich hladina v kritickom období dostatočná, oplatí sa zájsť k svojmu praktickému lekárovi čo najskôr, ideálne v októbri alebo v novembri.

Rozšíreniu chrípky zabraňuje i počet zaočkovaných osôb - čím viac osôb sa dá zaočkovať, tým vyššia kolektívna ochrana sa vytvorí. Znížiť riziko epidémií pomáha tiež zaočkovanie rizikových skupín obyvateľstva.

„Patria k nim seniori, ľudia so závažnými chronickými ochoreniami, deti od šiestich mesiacov do päť rokov, tehotné ženy a tí, ktorí prichádzajú neustále do kontaktu s veľkým množstvom osôb,“ menuje Račková.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Košická spoločnosť Ness formálne otvorila office v Poprade
  3. Ako znížiť spotrebu energie v obciach a mestách
  4. Domov sa skladá z detailov – dolaďte ten svoj na Moddome
  5. Hyundai i20 – Ideálny parťák
  6. Odborári pokračujú v zbieraní podpisov za zastropovanie dôchodku
  7. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si?
  8. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje
  9. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac
  10. Mesto pravidelne mešká s úhradou dotácií pre Partizán Bardejov
  1. Výhody virtuálneho sídla spoločnosti
  2. Medzinárodný týždeň na EU v Bratislave
  3. Košická spoločnosť Ness formálne otvorila office v Poprade
  4. Ako znížiť spotrebu energie v obciach a mestách
  5. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  6. Hyundai i20 – Ideálny parťák
  7. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si?
  8. Domov sa skladá z detailov – dolaďte ten svoj na Moddome
  9. Odborári pokračujú v zbieraní podpisov za zastropovanie dôchodku
  10. Registrácia ochrannej známky
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 21 299
  2. Sládok Pilsner Urquell: Neviem prečo zdokonalovať Prazdroj 13 681
  3. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 199
  4. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 8 908
  5. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 530
  6. Nepodceňujte príznaky psoriázy 5 310
  7. Prečo úspešní odchádzajú od nedokončených úloh? 2 925
  8. Dlhopisy s fixným výnosom 6,6 % p.a. 2 359
  9. Volkswagen Polo GTI: Nepodceňovať! 1 935
  10. Aké sú najväčšie možnosti úspor energie v domácnosti 1 866

Téma: Hygiena


Článok je zaradený aj do ďalších tém Očkovanie, Chrípka a prechladnutie, Vírusy a vírusové ochorenia, Imunita

Hlavné správy z MY Trnava

VIDEO: Peniaze si z bankomatu vyberal stojanom na bicykle, už je v rukách polície

Piešťanec si peniaze z bankomatu vyberal netradičným spôsobom. Polícia ho na druhý deň chytila.

V Smoleniciach po rokoch obnovili prevádzku kina

Nevyhnutnou podmienkou na obnovenie premietania boli investície do digitálnej technológie, obci pomohol Audiovizuálny fond.

Po Záhorí sa pohybujú falošní orezávači stromov a elektrikári, okrádajú ľudí

Polícia upozorňuje občanov na podvodné praktiky falošných orezávačov stromov.

Jesenná Zóna bez peňazí sa presúva na gymnázium

Jesenná Zóna bez peňazí v Trnave sa presunie na nové gymnázium na sídlisku Na hlinách.

Piešťany sa predstavia v spoločnom projekte s Moravou. Spája ich kúpeľníctvo, i mnoho iného

K zvýšeniu návštevnosti turisticky zaujímavých miest na Slovácku a v regióne Piešťan chce prispieť spoločný česko-slovenský projekt Dva regióny - jedna tvár.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Poľovníka na Orave v lese napadol medveď

Muž leží s mnohopočetnými tržnými ranami v trstenskej nemocnici.

Rozhľadňu na Veľkej Homoli otvoria pre verejnosť už o pár dní

Po dvoch rokoch sa pre turistov opäť sprístupní obľúbená rozhľadňa na Veľkej Homoli.

Hokejový talent hrával aj vo Švédsku či Fínsku: Radšej budem amatérom

Hokejista Martin Pavlíček pôsobil vo viacerých destináciách Európy.

Vybrali SME

Už ste čítali?