Pondelok, 22. október, 2018 | Meniny má Sergej

Namiesto lístka dostal rúčkou od krompáča, vlakvedúci čelia rôznym situáciám

Pracovná pozícia vlakvedúci je v súčasnosti náročná. Neraz musia čeliť i konfliktom, našťastie, v súčasnosti tento trend klesol. Vystriedal ho však nový.

Ilustračné foto.(Zdroj: TASR)

TRNAVA. Súčasná železničná terminológia už nepozná pozíciu sprievodca, namiesto nich sú všetci vlakvedúci.

Ide o náročné povolanie, rozhodne to nie je iba o kontrole lístkov a mávaní z vozňa pri odchode zo stanice.

Prečítajte si tiež: Okradnutých cestujúcich je menej, policajti hliadkujú v takmer dvesto vlakoch + komentár

Vlakvedúci sprevádza vlaky, podáva informácie o spojoch, zúčastňuje sa na skúške bŕzd, posune, vykonáva prehliadku vozňov a ich zariadení, obsluhuje a kontroluje osvetlenie a vykurovanie vozňov, vyhotovuje vlakovú dokumentáciu. Kedysi vraj toto všetko robilo niekoľko ďalších ľudí, dnes už iba jeden.

Článok pokračuje pod video reklamou

O tom, ako to fungovalo kedysi a ako teraz, sme sa porozprávali s vlakvedúcim z Trnavy. Na železnici pracuje dlhé roky, svoje meno nechcel medializovať.

Koľko rokov už pracujete na železnici?

– Na železnici pracujem už 27 rokov.

Ako vnímate súčasnú pozíciu vlakvedúceho?

– Vlakvedúci má dosť komplikovanú pracovnú náplň. Tú pôvodne vykonávalo sedem ďalších funkcií. Postupne sa však zrušili a pridávali ich do náplne vlakvedúcim.

Prečítajte si tiež: Finančné problémy môžu vyvolať skoro všetky druhy porúch psychiky

Takže vlakvedúci neštiká iba lístky a nemáva pri odchode vlaku zo stanice?

– Hlavnou pracovnou činnosťou je zabezpečenie bezpečnosti cestujúcich z pohľadu dopravy. Potom vykonávanie dopravných technolo-gických postupov, obsluha vozňov, znalosti pri mimoriadnych situáciách, ako napríklad náhradná autobusová doprava, jazda vlaku odklonom v prípade nehody, postupy pri nehodovej udalosti, poskytnutie prvej predlekárskej pomoci. Toto je asi tretina vykonávanej práce. Zvyšnú časť tvorí preprava.

Čo ešte musí súčasný vlakvedúci zvládnuť?

– Sú postupne školení v predajných a komunikačných zručnostiach.

Komunikačné školenia slúžia aj na to, aby vedeli, ako majú postupovať pri riešení problémov s cestujúcimi, nájsť uspokojivý postup, ako predísť sťažnosti, prípadne postup, ako vyriešiť problém s neprispôsobivým zákazníkom.

Prečítajte si tiež: Ste finančne negramotní? Patríte k najohrozenejším

Vždy musia riešiť problémy ústne, v žiadnom prípade nesmú použiť fyzické násilie. Sú tam mnohé ďalšie povinnosti.

Koľko trvá taký výcvik nového vlakvedúceho?

– Výcvik novoprijatého zamestnanca aj so všetkými skúškami a praktickým zaškolením vo vlaku trvá 10 týždňov.

Už vás niekedy napadli v službe?

– Áno, niekoľkokrát. Hlavne v 90. rokoch fungovali vo vlakoch zlodejské partie, veľa prípadov sa stalo, keď sprievodcov napadli cestujúci. Doba sa zmenila, našťastie, k lepšiemu.

Spomínate si na konkrétne prípady?

– Raz ma bez príčiny fyzicky napadli cestujúci a vtedajší zamestnávateľ ŽSR mal ešte tú drzosť, že ma obvinil z nesprávneho postupu pri kontrole cestovných lístkov.

Čo sa vtedy stalo?

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5BRN na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5BRN na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  2. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  3. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  4. Dva rekordy na druhý pokus
  5. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  6. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  7. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  8. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  9. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  10. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  1. EU v Bratislave udelila čestný titul doctor honors causa
  2. Company´s autumn in the High Tatras
  3. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  4. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  5. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  6. Dva rekordy na druhý pokus
  7. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  8. Objednali ste sa už u zubára? Preventívne ...
  9. Virtuálne sídlo v Bratislave
  10. Dovolenka snov či chladnička plná jedla? Oslavujte s BILLA
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 17 895
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 994
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 9 776
  4. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 758
  5. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 9 445
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 609
  7. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 8 312
  8. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 7 019
  9. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 6 729
  10. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s 5 120

Téma: Vlaky


Hlavné správy z MY Trnava

Vyšlo nové číslo MY Trnavské noviny

Regionálne MY Trnavské noviny nájdete v novinových stánkoch a u súkromných predajcov vždy od pondelka. Ich súčasťou je samostatný Magazín s televíznym programom a bohatým čítaním.

AKTUALIZOVANÉ 8:00

Na D1 pri Blatnom hlásia nehodu, rátajte so zdržaním

Už dve nehody sa stali na diaľnici D1 z Trnavy do Bratislavy dnes ráno.

Radnica navrhuje zrušiť zákaz používania pyrotechniky

Mesto Trnava sa chystá zrušiť všeobecne záväzné nariadenie o obmedzení používania pyrotechniky na jeho území.

Kraj hľadá nového riaditeľa Galérie Jána Koniarka v Trnave

Trnavský samosprávny kraj hľadá nového riaditeľa Galérie Jána Koniarka v Trnave.

Tragická nehoda pri obci Lehnice si vyžiadala jeden ľudský život

V sobotu okolo poludnia sa medzi obcami Lehnice a Štvrtok na Ostrove v okrese Dunajská Streda stala smrteľná dopravná nehoda.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Pardavý: Maďarské tímy? Nie som rád, že sú tu

Asistent trénera Dukly má na maďarské tímy svoj názor.

Univerzita sa sporí s firmou pre internát. Budú sa študenti sťahovať?

Vysokoškoláci sa možno raz vrátia do budovy, ktorá je už roky prázdna. Škola ju chce zrekonštruovať.

Vybrali SME

Už ste čítali?