Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Namiesto lístka dostal rúčkou od krompáča, vlakvedúci čelia rôznym situáciám

Pracovná pozícia vlakvedúci je v súčasnosti náročná. Neraz musia čeliť i konfliktom, našťastie, v súčasnosti tento trend klesol. Vystriedal ho však nový.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR)

TRNAVA. Súčasná železničná terminológia už nepozná pozíciu sprievodca, namiesto nich sú všetci vlakvedúci.

Ide o náročné povolanie, rozhodne to nie je iba o kontrole lístkov a mávaní z vozňa pri odchode zo stanice.

Prečítajte si tiež: Okradnutých cestujúcich je menej, policajti hliadkujú v takmer dvesto vlakoch + komentár Čítajte 

Vlakvedúci sprevádza vlaky, podáva informácie o spojoch, zúčastňuje sa na skúške bŕzd, posune, vykonáva prehliadku vozňov a ich zariadení, obsluhuje a kontroluje osvetlenie a vykurovanie vozňov, vyhotovuje vlakovú dokumentáciu. Kedysi vraj toto všetko robilo niekoľko ďalších ľudí, dnes už iba jeden.

SkryťVypnúť reklamu

O tom, ako to fungovalo kedysi a ako teraz, sme sa porozprávali s vlakvedúcim z Trnavy. Na železnici pracuje dlhé roky, svoje meno nechcel medializovať.

Koľko rokov už pracujete na železnici?

– Na železnici pracujem už 27 rokov.

Ako vnímate súčasnú pozíciu vlakvedúceho?

– Vlakvedúci má dosť komplikovanú pracovnú náplň. Tú pôvodne vykonávalo sedem ďalších funkcií. Postupne sa však zrušili a pridávali ich do náplne vlakvedúcim.

Prečítajte si tiež: Finančné problémy môžu vyvolať skoro všetky druhy porúch psychiky Čítajte 

Takže vlakvedúci neštiká iba lístky a nemáva pri odchode vlaku zo stanice?

– Hlavnou pracovnou činnosťou je zabezpečenie bezpečnosti cestujúcich z pohľadu dopravy. Potom vykonávanie dopravných technolo-gických postupov, obsluha vozňov, znalosti pri mimoriadnych situáciách, ako napríklad náhradná autobusová doprava, jazda vlaku odklonom v prípade nehody, postupy pri nehodovej udalosti, poskytnutie prvej predlekárskej pomoci. Toto je asi tretina vykonávanej práce. Zvyšnú časť tvorí preprava.

SkryťVypnúť reklamu

Čo ešte musí súčasný vlakvedúci zvládnuť?

– Sú postupne školení v predajných a komunikačných zručnostiach.

Komunikačné školenia slúžia aj na to, aby vedeli, ako majú postupovať pri riešení problémov s cestujúcimi, nájsť uspokojivý postup, ako predísť sťažnosti, prípadne postup, ako vyriešiť problém s neprispôsobivým zákazníkom.

Prečítajte si tiež: Ste finančne negramotní? Patríte k najohrozenejším Čítajte 

Vždy musia riešiť problémy ústne, v žiadnom prípade nesmú použiť fyzické násilie. Sú tam mnohé ďalšie povinnosti.

Koľko trvá taký výcvik nového vlakvedúceho?

– Výcvik novoprijatého zamestnanca aj so všetkými skúškami a praktickým zaškolením vo vlaku trvá 10 týždňov.

Už vás niekedy napadli v službe?

– Áno, niekoľkokrát. Hlavne v 90. rokoch fungovali vo vlakoch zlodejské partie, veľa prípadov sa stalo, keď sprievodcov napadli cestujúci. Doba sa zmenila, našťastie, k lepšiemu.

SkryťVypnúť reklamu

Spomínate si na konkrétne prípady?

– Raz ma bez príčiny fyzicky napadli cestujúci a vtedajší zamestnávateľ ŽSR mal ešte tú drzosť, že ma obvinil z nesprávneho postupu pri kontrole cestovných lístkov.

Čo sa vtedy stalo?

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5BRN na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M5BRN na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  4. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Magazín SME Ženy už v predaji
  2. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  5. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  6. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 630
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 920
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 617
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 287
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 459
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 406
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 296
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 315
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 301
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 493
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

Trnavská automobilka sa aktívne zapojí do testovania zamestnancov

Štát umožnil firmám nad 4 000 zamestnancov, aby urobili testovanie v rámci celoplošného testovania vo vlastnej réžii.

Produkcia áut v trnavskej automobilke Groupe PSA Slovakia

FOTO: Jesenná atmosféra v Dolnej Krupej

Pozrite si pekné fotografie z prostredia parku pri miestnom kaštieli.

V Trnave bude pre testovanie na COVID-19 pripravených 55 odberových miest

Mestský úrad v Trnave zverejnil okrem zoznamu odberových miest aj zoznam ulíc, ktoré k týmto miestam pričlenil. Primátor Peter Bročka ľudí prosí, aby prišli na pričlenené odberové miesto.

Ilustračné foto.

V Trnave sa za administrátorov a dobrovoľníkov prihlásilo 763 ľudí

Za dobrovoľníkov a administratívnych pracovníkov pri celoplošnom testovaní na COVID-19 sa formou online dotazníka v Trnave za menej než jeden a pol dňa prihlásilo 763 ľudí.

Trnava

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce, niektoré však dostali informáciu o pričlenení ich odberových miest k susedným obciam.

Vodič autobusu náraz neprežil. Cesta je neprejazdná

Dôvody, pre ktoré vodič náhle zmenil smer jazdy, polícia preveruje.

Situácia na Liptove sa zhoršuje, oba okresy zaznamenali rekord v počte pozitívne testovaných

Za jediný deň pribudlo na Liptove 254 ľudí, ktorým potvrdili nákazu koronavírusom.

Zoznam odberných miest v liptovských mestách

Pozrite si, na akých miestach sa bude konať celoplošné testovanie na Covid-19 v liptovských mestách.

Už ste čítali?