TRNAVA. Súčasná železničná terminológia už nepozná pozíciu sprievodca, namiesto nich sú všetci vlakvedúci.
Ide o náročné povolanie, rozhodne to nie je iba o kontrole lístkov a mávaní z vozňa pri odchode zo stanice.

Vlakvedúci sprevádza vlaky, podáva informácie o spojoch, zúčastňuje sa na skúške bŕzd, posune, vykonáva prehliadku vozňov a ich zariadení, obsluhuje a kontroluje osvetlenie a vykurovanie vozňov, vyhotovuje vlakovú dokumentáciu. Kedysi vraj toto všetko robilo niekoľko ďalších ľudí, dnes už iba jeden.
O tom, ako to fungovalo kedysi a ako teraz, sme sa porozprávali s vlakvedúcim z Trnavy. Na železnici pracuje dlhé roky, svoje meno nechcel medializovať.
Koľko rokov už pracujete na železnici?
– Na železnici pracujem už 27 rokov.
Ako vnímate súčasnú pozíciu vlakvedúceho?
– Vlakvedúci má dosť komplikovanú pracovnú náplň. Tú pôvodne vykonávalo sedem ďalších funkcií. Postupne sa však zrušili a pridávali ich do náplne vlakvedúcim.

Takže vlakvedúci neštiká iba lístky a nemáva pri odchode vlaku zo stanice?
– Hlavnou pracovnou činnosťou je zabezpečenie bezpečnosti cestujúcich z pohľadu dopravy. Potom vykonávanie dopravných technolo-gických postupov, obsluha vozňov, znalosti pri mimoriadnych situáciách, ako napríklad náhradná autobusová doprava, jazda vlaku odklonom v prípade nehody, postupy pri nehodovej udalosti, poskytnutie prvej predlekárskej pomoci. Toto je asi tretina vykonávanej práce. Zvyšnú časť tvorí preprava.
Čo ešte musí súčasný vlakvedúci zvládnuť?
– Sú postupne školení v predajných a komunikačných zručnostiach.
Komunikačné školenia slúžia aj na to, aby vedeli, ako majú postupovať pri riešení problémov s cestujúcimi, nájsť uspokojivý postup, ako predísť sťažnosti, prípadne postup, ako vyriešiť problém s neprispôsobivým zákazníkom.

Vždy musia riešiť problémy ústne, v žiadnom prípade nesmú použiť fyzické násilie. Sú tam mnohé ďalšie povinnosti.
Koľko trvá taký výcvik nového vlakvedúceho?
– Výcvik novoprijatého zamestnanca aj so všetkými skúškami a praktickým zaškolením vo vlaku trvá 10 týždňov.
Už vás niekedy napadli v službe?
– Áno, niekoľkokrát. Hlavne v 90. rokoch fungovali vo vlakoch zlodejské partie, veľa prípadov sa stalo, keď sprievodcov napadli cestujúci. Doba sa zmenila, našťastie, k lepšiemu.
Spomínate si na konkrétne prípady?
– Raz ma bez príčiny fyzicky napadli cestujúci a vtedajší zamestnávateľ ŽSR mal ešte tú drzosť, že ma obvinil z nesprávneho postupu pri kontrole cestovných lístkov.
Čo sa vtedy stalo?