Streda, 14. november, 2018 | Meniny má Irma

Na opravy výtlkov na cestách idú ročne státisíce eur

O výtlkoch na cestách sa dozvedajú aj cez portál odkaz pre starostu. Najviac defektov na komunikáciách sa objaví vždy po zime.

Ročne sa míňajú na opravy defektov vozovky tisíce eur.(Zdroj: TK)

TRNAVA. O výtlkoch na trnavských cestách sa samospráva najčastejšie dozvedá vlastnou kontrolnou činnosťou, mailom či telefonicky od občanov, od policajtov, mestských poslancov či z portálu odkaz pre starostu.

Objavujú sa počas celého roka, najviac po zimnom období. Najčastejším dôvodom ich vzniku sú nekvalitný povrch a kolísanie teplôt, pri ktorých sa voda dostane cez trhliny až do podložia a tam zamrzne.

Prečítajte si tiež: Mladý šofér zomrel na mieste nehody

Na facebookovej stránke Trnava sme sa pýtali na najproblémovejšie úseky v rámci mesta. Respondenti najčastejšie spomenuli ulice Mikovíniho, Starohájska, Tamaškovičova. Výtlkov sa veľa nájde aj na Kamennej ceste.

Článok pokračuje pod video reklamou

Minuli už 400-tisíc

Minulý rok putovalo na opravu a údržbu miestnych komunikácií, vrátane celoplošných opráv, celkovo 694871 eur. Tento rok to bolo zatiaľ približne 400 000 eur. Pre mesto ich zabezpečujú dodávateľské firmy. Oprava približne jedného metra štvorcového defektu vozovky sa pohybuje od 30 eur do 60 eur.

Spôsob opravy či použitie vhodnej technológie sa určuje podľa druhu poruchy. Tie môžu nastať vo vrchnej, ložnej či podkladovej vrstve. Čím hlbšie, tým je oprava drahšia.

Prečítajte si tiež: Chceli ukradnúť Volkswagen Passat, mali za to zinkasovať štyristo eur

„Rozdielne sa pristupuje k opravám podľa spoľahlivosti. Operatívna, ktorá dočasne zabezpečí udržanie zjazdnosti, konečná, ktorá má zabezpečiť kvalitný povrch počas celej životnosti obrusnej vrstvy,“ vysvetlil Roman Stacho z mestského odboru dopravy a komunálnych služieb.

Podľa jeho slov je najčastejšou príčinou lokálnych porúch nedostatočná kvalita jednotlivých vrstiev vozovky, ako aj použitie nevhodných materiálov pri výrobe asfaltu. „Niektoré chyby spôsobujú užívatelia vozoviek neprimerane vysokým zaťažením alebo mechanickým poškodením obrusnej vrstvy,“ povedal Stacho.

Špeciálne zmesi

Lokálne poruchy v prvej fáze sa dajú odhaliť vizuálne, ide väčšinou o povrchové defekty, ktoré nesúvisia s narušením celej vozovky. Patria sem trhliny, výtlky, kaverny či tak-zvané hrbole a pľuzgiere.

„V prípade porúch, ktoré znížili prevádzkovú spôsobilosť vozovky tak, že vozovka je nezjazdná, je potrebné vykonať okamžitú operatívnu údržbu formou lokálnych opráv. Vykoná sa vtedy, ak sa výtlky musia operatívne opraviť v nevhodnom období, najmä v jesenných, zimných alebo jarných mesiacoch,“ doplnil Stacho.

Prečítajte si tiež: Za krádež obrazov im teraz hrozí desať rokov

Na takúto opravu výtlkov sa používajú najmä zmesi liateho asfaltu, špeciálne asfaltové zmesi používané za studena a technológia infraohrevu. Na ich konečnú opravu sú zasa vhodné liaty asfalt, asfaltobetón, trysková metóda či cementobetónové zmesi. Platí na ne aj dvojročná záruka, podmieňuje ju však životnosť obrusnej vrstvy

Ak sú však poruchy väčšie, pristúpia k rekonštrukcii celej vozovky, väčšinou aj s úpravou podložia.

Príliš veľa áut

Cesty podľa Stacha neboli stavané na súčasnú intenzitu dopravy. Z toho dôvodu rastie náročnosť ich údržby či opráv. Za ekonomicky výhodnú alternatívu asfaltu označil cementobetónové kryty.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5ATY na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5ATY na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Platíte si poistenie domova zbytočne?
  2. Volkswagen T-Cross má z každého niečo
  3. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete
  4. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní
  5. Objavte silu Q10 a zredukujte vrásky počas 4 týždňov
  6. First moment na leto 2019 je tu: 13 letovísk s výraznými zľavami
  7. SME pripravení na komunálne voľby vo veľkom štýle
  8. Hidradenitída - kožná choroba, o ktorej sa nehovorí
  9. Rozhodnite v sobotu o starostoch aj o svojom dôchodku!
  10. 8 vecí, ktoré môžu ohroziť úspešné podnikanie
  1. Európska investičná banka a EXIMBANKA SR spája svoje sily
  2. Rektorom Ekonomickej univerzity v Bratislave bude opäť F. Daňo
  3. Kúpa založenej s.r.o. s históriou
  4. 5. ročník súťaže Equitone – originálne odvetrané fasády
  5. Platíte si poistenie domova zbytočne?
  6. Odborná exkurzia po vodných stavbách v Českej republike
  7. Diskusný stôl na tému Energetická certifikácia budov
  8. Druhy ochranných známok
  9. OMV má riešenie na neohlásených kuriérov
  10. Volkswagen T-Cross má z každého niečo
  1. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete 27 850
  2. First moment na leto 2019 je tu: 13 letovísk s výraznými zľavami 26 595
  3. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní 21 552
  4. Platíte si poistenie domova zbytočne? 13 182
  5. SME pripravení na komunálne voľby vo veľkom štýle 9 948
  6. Hidradenitída - kožná choroba, o ktorej sa nehovorí 9 112
  7. Neukladajte si nič, čo vás môže ohroziť. Ako zabezpečiť telefón? 5 985
  8. 5 brigád, ktoré pomôžu v budúcej kariére 5 536
  9. Rozhodnite v sobotu o starostoch aj o svojom dôchodku! 4 846
  10. Objavte silu Q10 a zredukujte vrásky počas 4 týždňov 4 262

Téma: Samospráva


Hlavné správy z MY Trnava

Bývalý župan Mikuš na pojednávanie o odmenách v letiskovej spoločnosti neprišiel

Súd pojednávanie odročil na január, bývalí členovia vedenia piešťanského letiska naň budú predvolaní pod hrozbou pokuty.

Autá zrazili chodcov a cyklistov, v nemocnici skončil aj 11-ročný chlapec

Za dva dni sa v okresoch Senica a Skalica stali tri dopravné nehody s účasťou chodcov a cyklistov. Skončili ťažkými zraneniami, polícia apeluje na všetkých účastníkov cestnej premávky, aby boli obozretní.

Trnavský samosprávny kraj otvorí dvere úradu pre verejnosť

V sobotu 17. novembra je pripravená prehliadka úradu, vrátane kancelárie Jozefa Viskupiča a rokovacej sály krajských poslancov.

Trnavčania si v piatok budú musieť vystačiť s pivom

V súvislosti s futbalovým zápasom Ligy národov Slovensko – Ukrajina platí zákaz predaja a pitia alkoholu na devätnástich uliciach a dvoch námestiach. Výnimku má desaťstupňové pivo.

Mráz: Ľudia volili iba podľa klobúka a brady

Súboj o primátorské kreslo prehral o 9382 hlasov. Väčším sklamaním však pre Rastislava Mráza (KDH, SZS, SDKÚ) bol neúspech pri obsadzovaní poslaneckých kresiel. Koalícia, ktorú zastupuje, získala len dva mandáty.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

OLAF našiel pochybenia pri firme z Trenčína

Mimovládna organizácia tvrdí, že trenčianska firma presunula jednoduchou operáciou šesť miliónov do vreciek cyperskej firmy. Tá za tým vidí konkurenčný boj. Prípad vyšetruje NAKA.

Jahody v novembri. Ovocinári vyhlásili samozber

Ovocinári pozývajú prvýkrát v histórii na novembrový samozber jahôd.

Mráz: Ľudia volili iba podľa klobúka a brady

Súboj o primátorské kreslo prehral o 9382 hlasov. Väčším sklamaním však pre Rastislava Mráza (KDH, SZS, SDKÚ) bol neúspech pri obsadzovaní poslaneckých kresiel. Koalícia, ktorú zastupuje, získala len dva mandáty.

Vybrali SME

Už ste čítali?