Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Na opravy výtlkov na cestách idú ročne státisíce eur

O výtlkoch na cestách sa dozvedajú aj cez portál odkaz pre starostu. Najviac defektov na komunikáciách sa objaví vždy po zime.

Ročne sa míňajú na opravy defektov vozovky tisíce eur.Ročne sa míňajú na opravy defektov vozovky tisíce eur. (Zdroj: TK)

TRNAVA. O výtlkoch na trnavských cestách sa samospráva najčastejšie dozvedá vlastnou kontrolnou činnosťou, mailom či telefonicky od občanov, od policajtov, mestských poslancov či z portálu odkaz pre starostu.

Objavujú sa počas celého roka, najviac po zimnom období. Najčastejším dôvodom ich vzniku sú nekvalitný povrch a kolísanie teplôt, pri ktorých sa voda dostane cez trhliny až do podložia a tam zamrzne.

Prečítajte si tiež: Mladý šofér zomrel na mieste nehody Čítajte 

Na facebookovej stránke Trnava sme sa pýtali na najproblémovejšie úseky v rámci mesta. Respondenti najčastejšie spomenuli ulice Mikovíniho, Starohájska, Tamaškovičova. Výtlkov sa veľa nájde aj na Kamennej ceste.

SkryťVypnúť reklamu

Minuli už 400-tisíc

Minulý rok putovalo na opravu a údržbu miestnych komunikácií, vrátane celoplošných opráv, celkovo 694871 eur. Tento rok to bolo zatiaľ približne 400 000 eur. Pre mesto ich zabezpečujú dodávateľské firmy. Oprava približne jedného metra štvorcového defektu vozovky sa pohybuje od 30 eur do 60 eur.

Spôsob opravy či použitie vhodnej technológie sa určuje podľa druhu poruchy. Tie môžu nastať vo vrchnej, ložnej či podkladovej vrstve. Čím hlbšie, tým je oprava drahšia.

Prečítajte si tiež: Chceli ukradnúť Volkswagen Passat, mali za to zinkasovať štyristo eur Čítajte 

„Rozdielne sa pristupuje k opravám podľa spoľahlivosti. Operatívna, ktorá dočasne zabezpečí udržanie zjazdnosti, konečná, ktorá má zabezpečiť kvalitný povrch počas celej životnosti obrusnej vrstvy,“ vysvetlil Roman Stacho z mestského odboru dopravy a komunálnych služieb.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa jeho slov je najčastejšou príčinou lokálnych porúch nedostatočná kvalita jednotlivých vrstiev vozovky, ako aj použitie nevhodných materiálov pri výrobe asfaltu. „Niektoré chyby spôsobujú užívatelia vozoviek neprimerane vysokým zaťažením alebo mechanickým poškodením obrusnej vrstvy,“ povedal Stacho.

Špeciálne zmesi

Lokálne poruchy v prvej fáze sa dajú odhaliť vizuálne, ide väčšinou o povrchové defekty, ktoré nesúvisia s narušením celej vozovky. Patria sem trhliny, výtlky, kaverny či tak-zvané hrbole a pľuzgiere.

„V prípade porúch, ktoré znížili prevádzkovú spôsobilosť vozovky tak, že vozovka je nezjazdná, je potrebné vykonať okamžitú operatívnu údržbu formou lokálnych opráv. Vykoná sa vtedy, ak sa výtlky musia operatívne opraviť v nevhodnom období, najmä v jesenných, zimných alebo jarných mesiacoch,“ doplnil Stacho.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Za krádež obrazov im teraz hrozí desať rokov Čítajte 

Na takúto opravu výtlkov sa používajú najmä zmesi liateho asfaltu, špeciálne asfaltové zmesi používané za studena a technológia infraohrevu. Na ich konečnú opravu sú zasa vhodné liaty asfalt, asfaltobetón, trysková metóda či cementobetónové zmesi. Platí na ne aj dvojročná záruka, podmieňuje ju však životnosť obrusnej vrstvy

Ak sú však poruchy väčšie, pristúpia k rekonštrukcii celej vozovky, väčšinou aj s úpravou podložia.

Príliš veľa áut

Cesty podľa Stacha neboli stavané na súčasnú intenzitu dopravy. Z toho dôvodu rastie náročnosť ich údržby či opráv. Za ekonomicky výhodnú alternatívu asfaltu označil cementobetónové kryty.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5ATY na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M5ATY na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  7. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  8. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  9. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 31 569
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 29 420
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 989
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 278
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 387
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 021
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 640
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 798
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 489
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 898
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Samospráva

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

Aj nový riaditeľ tvrdí, že postaviť novú nemocnicu v Trnave je už nevyhnutnosťou.

20m
Ilustračné foto.

Pravidlá sa menia zo dňa na deň.

40m
Ilustračné foto.

Výzva má zmysel len vtedy, keď sa finančná pomoc dostane k čo najväčšiemu počtu príjemcov.

2 h
Ilustračné foto.

V Nemocnici v Dunajskej Strede doteraz zaočkovali viac ako tisíc zdravotníkov, z toho 230 vlastných.

18 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Tragédiu vyšetruje polícia.

22 h

Ľad si zmýlili s cestou. Mementom pre všetkých by mali byť tragédie, ktoré sa na Oravskej priehrade stali, no zdá sa, že ľudia sú nepoučiteľní.

19. jan

Policajti hľadajú Ľuboša Blahu z Hornej Vsi.

19. jan

Už teraz je neskoro, vie tréner Nitry po vyhorení so Šamorínom.

21 h

Už ste čítali?