V automobilke PSA to znova vrie, vyhlásili ďalší spor vo vyjednávaní

Sporným bodom kolektívneho vyjednávania sa znova stalo zvyšovanie miezd. Vedenie automobilky nepovažuje spor za prospešný, odborári hovoria o enormnom nasadení vo výrobných linkách.

Pred tromi rokmi vyšli zamestnanci automobilky aj do ulíc.Pred tromi rokmi vyšli zamestnanci automobilky aj do ulíc. (Zdroj: TASR)

TRNAVA. Predmetom sporu medzi odborármi OZ KOVO PCAS a vedením trnavskej automobilky PSA sa opäť stalo zvyšovanie miezd. Kolektívne vyjednávanie sa rozbehlo ešte v júli 2017, krátko po tom, čo zamestnávateľ poslal návrh novej kolektívnej zmluvy. Reálne sa však začalo až tento rok.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nedohodli sa

„Ani po ôsmich mesiacoch od zaslania prvého návrhu novej Kolektívnej zmluvy vyjednávači v automobilke PSA Trnava nedospeli k výslednej dohode. Automobilka predstavila viaceré kompromisné návrhy, podľa posledného, priemerné zvýšenie miezd o 6,8 percenta,“ sprostredkoval Peter Švec, hovorca automobilky.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Jednosmerná Bratislavská zrejme skončí, zmeny nakopla petícia Čítajte 

Podľa jeho slov, priemerná mzda v automobilke za minulý rok dosiahla 1465 eur, priemerná mzda robotníkov bola na úrovni 1 106 eur.

Na týchto číslach sa vraj zamestnanci „zabávajú“ vždy, keď ich zamestnávateľ publikuje. „Údaj 1465 eur je priemerná hrubá mzda vrátane všetkých manažérov, okrem asi desiatky najvyšších riaditeľov. Reálna čistá mzda výrobných pracovníkov sa pohybuje niekde na úrovni 700 eur,“ priblížil František Gajdoš, podpredseda OZ KOVO PCAS.

Pokiaľ zamestnanec splní podmienky, ktoré Gajdoš označil za prísne, môže dostať 13. plat. Ten rozdelia na dve polovice, do májovej a novembrovej výplaty. Vtedy si vraj niektorí v čistom prilepšia aj o 250 eur.

Prečítajte si tiež: Prečo tak ďaleko? Lebo Val Thorens Čítajte 

„Ten druhý priemerný údaj 1106 eur je výsledok veľkého množstva nadčasových hodín u výrobných pracovníkov, ktorými sa neustále kompenzuje nedostatok zamestnancov na linkách. Robia ich hlavne „cezpoľní“, ktorí bývajú na ubytovniach a nemajú tu so sebou rodinu,“ dodal Gajdoš.

SkryťVypnúť reklamu

Zástupcovia zamestnancov preto považujú situáciu v podniku za alarmujúcu. Operátori pracujúci vo výrobe vraj zarábajú najmenej z troch automobiliek, ktoré na Slovensku máme. Vyťaženie liniek je podľa odborárov enormné.

Problémy mali aj v odboroch

Už dávnejšie sa v automobilke objavila ďalšia odborová organizácia MO AIOS PCAS. To komplikovalo rokovania. „Naša Odborová organizácia OZ KOVO PCAS chcela predísť tomu, aby sa zamestnanci rozdeľovali a trieštili, preto sme pôvodne chceli ísť do vyjednávania spolu s druhou odborovou organizáciou ZO Moderné Odbory AIOS, ako jedna zmluvná strana,“ priblížil Gajdoš.

Iniciovali aj viacero stretnutí, žiaľ, na ničom sa nedohodli. „Po opakovaných útokoch a nepravdivých tvrdeniach zo strany jedného z vrcholových predstaviteľov Moderných Odborov, sme sa rozhodli, že nebudeme spolupracovať s takýmto partnerom,” vyhlásil Gajdoš.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Policajti varujú pred zverou, za jeden deň zaevidovali päť stretov Čítajte 

Preto museli určiť, ktorá odborová organizácia je väčšia a je teda oprávnená uzatvoriť kolektívnu zmluvu. Pre tento prípad pozvali nezávislú rozhodkyňu z rezortu práce. Výsledkom je, že odborová organizácia ZO OZ KOVO PCAS je takmer 6-násobne väčšia ako ZO MO AIOS PCAS. A z toho dôvodu je oprávnená rokovať za zamestnancov.

Až 30. januára, teda po viac ako po polroku, sa začalo o predloženom návrhu reálne vyjednávať. „Zmluvné strany sa stretli dohromady osemkrát, no aj napriek tomu sa im nepodarilo dospieť k dohode,“ doplnil Gajdoš.

Zamestnávateľ im po poslednom kole kolektívneho vyjednávania ponúkol všeobecné navýšenie miezd v pevných sumách, rozdelených podľa socio-profesných kategórií. Pre výrobných pracovníkov by to znamenalo zvýšenie o 27 eur, pre profesionálnych robotníkov a pre technicko-administratívnych zamestnancov, ako aj nižší manažment, o 47 eur.

Chcú zvýšiť o desať percent

„Odborová organizácia požaduje navýšenie miezd na úrovni 10 percent pre všetkých zamestnancov,“ dodal Gajdoš.

Po ôsmich vyjednávacích kolách sa vyjednávači OZ KOVO rozhodli obrátiť na sprostredkovateľa. „Automobilka toto rozhodnutie rešpektuje, ale nepovažuje ho za prospešné pre zamestnancov,“ skonštatoval Švec s tým, že základné mzdy zamestnancov sa zvyšujú každoročne. „Vďaka minuloročnej dohode s OZ KOVO sa základné mzdy zvýšili v priemere o viac ako 6,3 percenta, doplnil Švec.

Prečítajte si tiež: Odborári z PSA dementovali výšku platov, posťažovali sa aj na cudzincov Čítajte 

V tomto roku vraj chcú reagovať aj na ďalšie požiadavky zamestnancov, vďaka ktorým by poskytli viac garancií pre individuálny mesačný príjem a upravili svoje odmeňovanie tak, aby bolo motivujúcejšie.

Čo bude nasledovať

Návrhy oboch strán sa nezhodovali, zástupcovia zamestnancov využili svoju zákonnú možnosť a vyhlásili spor v kolektívnom vyjednávaní. Teraz im pridelia sprostredkovateľa z Ministerstva práce sociálnych vecí a rodiny SR, ktorý by mal predložiť kompromisný návrh.

Pokiaľ sa nepodarí dospieť k dohode, zástupcovia zamestnancov majú možnosť zorganizovať hlasovanie o prípadnom štrajku. Na to, aby mohol byť štrajk legálne zahájený, sa musí hlasovania zúčastniť viac ako polovica kmeňových zamestnancov.

Peugeot

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Trnava

Komerčné články

  1. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  2. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  3. Dieťa, ktoré cíti záujem, má odvahu učiť sa
  4. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia
  5. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac?
  6. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus
  7. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  8. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  1. Prvý mobil je tu: tipy, ako ho využiť zodpovedne
  2. Dieťa, ktoré cíti záujem, má odvahu učiť sa
  3. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  4. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia
  5. Ako naši krajania v Amerike začínali od nuly
  6. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby
  7. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac?
  8. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus
  1. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 9 539
  2. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú 6 044
  3. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 5 253
  4. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame 5 139
  5. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby 4 613
  6. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 4 425
  7. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne? 3 448
  8. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 3 300
  1. Ján Šeďo: V Gaderskej doline je pod Čertovou bránou improvizovaná toaleta.
  2. Rudolfa Vallová: Hrmelo už dávno, no Booking.com sa neobával
  3. Radko Mačuha: Pre Ficových šimpanzizantov.
  4. Juraj Ondruška: Storočný príbeh vytrvalosti v kruhu lásky sa píše už 100 rokov.
  5. Simona Šramová: Tanec strachu a fascinácie: Ako sa stretávame s umelou inteligenciou
  6. Jozef Purdeš: Zopár postrehov o Slovensku
  7. Štefan Šturdzík: Chorý mozok v chorej hlave. Vytvoril si virtuálnu realitu v ktorej žije.
  8. Tomáš Kuvik: SND pod holým nebom - čaro umenia na 2
  1. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 17 141
  2. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém. 12 240
  3. Ján Šeďo: To dopravní inžinieri všetko posr**i ! 8 952
  4. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa, ktorú takmer nikto nepozná, a pritom z nej Malá Fatra ukazuje svoju pravú krásu! 7 380
  5. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 7 099
  6. Daniel Guľaš: Svetový šašo 6 392
  7. Dušan Koniar: Puč na Slovensku 4 781
  8. Ján Valchár: Ešte jeden večerný blog 4 463
  1. Radko Mačuha: Pre Ficových šimpanzizantov.
  2. Marcel Rebro: Diplomacia podľa Fica: úsmevy v Pekingu a Užhorode, dym v Kyjive
  3. Marian Nanias: Jadrové reaktory použité v kozmickom prieskume.
  4. Radko Mačuha: Fico nás posiela na výlet do Číny.
  5. Marian Nanias: Atómová elektráreň na Mesiaci?
  6. Věra Tepličková: Naša Cecilia, že nie je naša Cecília?
  7. Věra Tepličková: Vírus vraj sa objavil, parlament nám zamoril
  8. Jiří Ščobák: Proč je boj Palestinců konfliktem mezi bohatými a chudými? A co s tím má F*co?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

Ilustračná fotografia.

Dvoch mužov právoplatne odsúdili, do výkonu trestu nenástúpili.


1

V jednej z najmenších obcí v okrese malo právo voliť 354 voličov.


SITA

Po prázdninách sa vlaky opäť zapĺňajú cestujúcimi, ktorí sa vracajú do práce či do škôl. Pre mnohých to znamená návrat k dennodennému dochádzaniu na známych trasách.


Polícia hľadá neznámeho cyklistu.


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu