Prečo tak ďaleko? Lebo Val Thorens

Francúzske Val Thorens získalo za posledných päť rokov tri tituly najlepšie lyžiarske stredisko v Európe. Oprávnene.

Najčastejšie sme okolo seba počuli nemčinu a francúzštinu. Slovenčinu, češtinu, poľštinu vôbec.Najčastejšie sme okolo seba počuli nemčinu a francúzštinu. Slovenčinu, češtinu, poľštinu vôbec. (Zdroj: TB)

PIEŠŤANY. Francúzske stredisko Val Thorens je najvyššie položeným v celej Európe, začína od 2300 metrov nad morom, najvyšší bod má viac ako 3200 metrov nad morom. Je najvyššie položené z "megakomplexu" Tri údolia.

Cesta dlhá 1300 kilometrov núti väčšinu nadšencov sa spýtať- A prečo tak ďaleko? Ak hľadáte upravené modré, červené či čierne zjazdovky, „kopec“ zaujímavých stredísk nájdete podstatne bližšie. Aj v susednom Rakúsku sú ich stovky kilometrov. Do Val Thorens sa chodí na freeride, všade sa tu väčšinou jazdí mimo zjazdoviek.

SkryťVypnúť reklamu

Ráno o štvrtej vyrážame

Z Trnavy štartujeme v sobotu (24. marec) o štvrtej ráno. Do Val Thorens sa dá dostať dvomi hlavnými ťahmi, cez Švajčiarsko a cez Taliansko. V Rakúsku vám stačí desaťdňová diaľničná známka, Švajčiari majú iba ročnú za vyše 35 eur.

V Taliansku majú na diaľniciach platidlá, smerom do Francúzska musíte prejsť cez tunel pod Mt. Blancom, ktorý nie je práve lacný. Tam a späť vyjde podľa aktuálneho cenníka na viac ako 55 eur. Uprednostňujeme krajinu Helvétskeho kríža, ročnú diaľničnú vieme využiť aj v lete.

Cesta cez Rakúsko smerom na Salzburg, pokračujeme cez Mníchov na Bregenz, švajčiarske hranice prekračujeme neďaleko St. Gallenu. Cesta cez Švajčiarsko vedie po diaľnici, na spomalenú premávku narazíte iba v blízkosti veľkých miest ako sú Zürich, Bern, Lausanne či Ženeva.

SkryťVypnúť reklamu

Od švajčiarsko- francúzskych hraníc je to ešte do dvesto kilometrov, najdrsnejších je posledných tridsať. Strmé stúpanie, úzka cesta a 180 stupňové zákruty nie je práve to, čo by ste radi absolvovali po vyše tisícke kilometrov zo Slovenska. Pred apartmánový dom sme dorazili okolo deviatej večer. Cestou sme sa zastavili ešte na týždňový nákup v Annecy.

Zo Slovenska nevezieme nič, všetko kupujeme vo francúzskych potravinách. Suroviny sú podstatne kvalitnejšie a približne na rovnakej cenovej úrovni ako u nás. Aby sme sa nezdržiavali počas nákupu, jedálničkom na sedemdňový trip sme si krátili dlhú cestu. Do obchodu v Annecy vchádzame po šiestej večer s jasným plánom. Bagety nekupujte, čerstvé dostanete priamo v stredisku. Sú tam aj potraviny, ceny sú však podstatne vyššie a výber surovín podstatne skromnejší.

SkryťVypnúť reklamu

Všetko vybavíte na webe

Ubytovanie vo Val Thorens hravo vyriešite cez ich webstránku, stačí vám vedieť po anglicky. Komunikácia prebieha mailom, ak ste tam po prvýkrát, „domáci“ vám pomôžu s výberom lokality. Objednať si musíte aj parkovanie, ktoré vyjde na 80 eur v krytom parkovacom dome. Pozor, nie je súčasťou balíka za ubytovanie. Všetko hravo po príchode do päť minút vybavíme.

Čo sa týka samotného ubytovania, nečakajte rakúske „gasthausy“. Väčšinou ide o skromné apartmány s kuchyňou do 30 metrov štvorcových. Určené sú pre štyroch ľudí. Ceny ubytovania i skipasov idú od polovice marca dole. Šesťdňový skipass nás vyšiel cez dvesto eur. Apartmán sme mali priamo na zjazdovke, z lyžiarne rovno na svah. Popoludní ste zasa dolyžovali priamo až k dverám.

So zimnou dovolenkou je to podobné ako s letnou. Musíte trafiť počasie. A my sme trafili. Do Val sme vyrazili počas veľkonočného týždňa, kedy v tejto časti Francúzska výdatne snežilo. V noci padal sneh, cez deň svietilo slnko. Čo viac sme si mohli priať.

Všade lanovkou

Do všetkých freerideových zón sa dostanete lanovkou. Tie púšťajú už ráno o deviatej, končia okolo piatej popoludní. Top sme zažili v stredu a vo štvrtok, kedy nás ráno čakalo do tridsať centimetrov prašanu. Vysmiati vlekári sú samozrejmosťou.

Ak si chcete zajazdiť mimo zjazdoviek, musíte to tam poznať, kedykoľvek môžete zablúdiť. Ak ste tam po prvýkrát, freeride si užijete aj v blízkosti značených trás. Val Thorens musíte spoznať, pomocou mapy máte prehľad iba o lanovkách.

Počas jazdy v prašane zabudnete aj na dlhý pätnásťhodinový transfer zo Slovenska. A cesta späť po "nabúchanom" týždni prebehne ako voda. Múdre hodinky s GPS to odhadli na 85 kilometrov (aj s lanovkami) "rajdu" každý deň. Prečo tak ďaleko? Lebo Val Thorens.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Život v meste

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Trnava

Komerčné články

  1. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  2. Na Slovensku sú lídrom. Málo sa u nás stavia
  3. Ako zvládnuť prvý mobil a udržať si dôveru v rodine
  4. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  5. Na potulkách chuťami: od zemiakov po syry, všetko je doma
  6. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  7. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia
  8. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  1. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  2. Jesenné tvorenie pre krajší domov aj nápaditý šatník
  3. Na Slovensku sú lídrom. Málo sa u nás stavia
  4. AL-AUTO dokazuje, že špičkový autoservis môže byť women-friendly
  5. Naši starí rodičia si peniaze zakopávali do zeme
  6. Zuzana Porubjaková a Miro Jaroš v naozaj otvorených rozhovoroch
  7. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom
  8. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  1. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 6 073
  2. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 6 019
  3. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 5 968
  4. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 5 446
  5. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 5 151
  6. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby 4 819
  7. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 4 225
  8. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac? 2 982
  1. Věra Tepličková: Má to ťažké Kamenický...
  2. Juraj Jevin: Kde je minister financií?
  3. ASEKOL SK: Ako môžu použité batérie rozhodnúť o budúcnosti nás a našich detí ?
  4. Emil Lobotka: Európa a Rusko
  5. Radoslav Záhumenský: Celé Slovensko v mini verzii? Park, kde prejdete celé Slovensko za pár minút!
  6. Štefan Šturdzík: Lacko sa vyfarbil a slovákov zarmútil.
  7. Matúš Radusovsky: Nie je med ako med: v rozmanitosti sa skrýva jeho sila
  8. Věra Tepličková: ... a voľ nebyť, ako byť otrokom
  1. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 45 014
  2. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 11 484
  3. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa, ktorú takmer nikto nepozná, a pritom z nej Malá Fatra ukazuje svoju pravú krásu! 8 722
  4. Daniel Guľaš: Svetový šašo 6 578
  5. Tomáš Csicsó: Ako školy vyberajú výpalné od študentov 5 535
  6. Monika Albertiová: SLOVENSKOOO! A je to tu! Nenávisť a tuposť 5 300
  7. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 5 189
  8. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém. 5 150
  1. Věra Tepličková: Má to ťažké Kamenický...
  2. Věra Tepličková: ... a voľ nebyť, ako byť otrokom
  3. Igor Pogány: Nano Banana: Nová AI od Google premení vaše fotky na realitu (a splní sny)
  4. Marian Nanias: Jadrové zariadenia, doteraz použité na Mesiaci.
  5. Post Bellum SK: Začiatok konca pre desaťtisíce slovenských Židov: 9. september 1941
  6. Radko Mačuha: Pre Ficových šimpanzizantov.
  7. Marcel Rebro: Diplomacia podľa Fica: úsmevy v Pekingu a Užhorode, dym v Kyjive
  8. Marian Nanias: Jadrové reaktory použité v kozmickom prieskume.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

Majiteľ držal psov o hlade, smäde a v špine.


Ide o jednu z najväčších investičných akcií tohto roka.


Vodič dvojnásobne prekročil povolenú rýchlosť.

Šoféra namerali pri Galante.


1

Do začiatku roka, ktorý je pre Trenčín mimoriadne dôležitý, zostávajú necelé štyri mesiace.


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu