TRNAVA. Vtedy Dielňa pre opravu vozidiel Československých dráh zriadila vlastné učňovské pracovisko a prvých osem učňov sa pustilo do vzdelávania v profesii mechanik koľajových vozidiel.
Dnes má škola 170 študentov, sídli na Koniarekovej ulici a už druhý školský rok je v zriaďovateľskej pôsobnosti Deutsch-Slowakische Akademien (DSA), a.s., ktorá je dcérskou spoločnosťou nadnárodného vzdelávacieho koncernu EBG so sídlom v nemeckom Magdeburgu.
Prešla zmenami
Za šesť desaťročí prešla škola rôznymi zmenami. Teóriu najprv popri praxi absolvovali učni na viacerých miestach v Trnave, až kým sa v sedemdesiatych rokoch nepristúpilo v rámci výstavby Železničných opravovní a strojární (ŽOS) aj k postaveniu učilišťa pre 300 žiakov a domova mládeže pre 240 ubytovaných. Prvýkrát v budove, kde sídli škola doteraz, zazvonil školský zvonec 1. septembra 1973.

"Podobne to bolo aj so zriaďovateľmi," konštatoval riaditeľ školy Roman Michalička. Najskôr patrila škola pod federálne a neskôr republikové ministerstvo dopravy, v roku 1979 sa názov zmenil na Stredné odborné učilište železničné.
Od roku 2001 bol zriaďovateľom školy Krajský úrad, pod krídla Trnavského samosprávneho kraja (TTSK) prešla škola v roku 2002. V roku 2008 sa opäť zmenil názov a to na Stredná odborná škola polytechnická. Poslanci TTSK v apríli 2016 posunuli na základe žiadosti kompetenciu zriaďovateľa na spoločnosť DSA so sídlom v Brezne. Spoločnosť zriaďuje na Slovensku ďalších osem škôl. Hnuteľný a nehnuteľný majetok spoločnosti prenajal TTSK na pätnásť rokov po jednom eure.
Zmena fasády
DSA hneď začal so zveľaďovaním školy a úplne prvým viditeľným krokom bola zmena fasády na modrú farbu. Tým je škola charakteristická a v susedstve ostatných objektov pri areáli ŽOS aj neprehliadnuteľná. Vzápätí sa nový zriaďovateľ pustil aj do ďalších opráv, ale najmä do modernizácie učebného procesu, na čo vytvára materiálne podmienky.
V súčasnosti poskytuje škola vzdelanie v maturitných odboroch a učebných odboroch, má otvorených jedenásť tried. "Snažíme sa reflektovať potreby pracovného trhu a pripraviť mladých ľudí do zamestnania, nie na úrady práce," povedal Michalička s tým, že po skončení štúdia sa vzápätí zamestnáva až 90 percent ich žiakov.

Žiaci majú podľa neho v ruke remeslo a s ním si môžu vybrať - buď sa stanú zamestnancami, otvoria si vlastnú živnosť a tí, čo chcú, pokračujú na vysokej škole. Brány školy opúšťajú mechanici strojov a zariadení, mechanici hasičskej techniky, autoopravári, stolári, umeleckí stolári, priemyselní dizajnéri, umeleckí kováči a zámočníci, tiež po dvojročnom štúdiu s osobitne upravenými plánmi praktické ženy a pracovníci s drevom či žiaci strojárskej výroby.
Pritom v každej triede podľa riaditeľa možno nájsť aj dievčatá. Škola ponúka tiež nadstavbové a externé štúdium. Má nadviazanú spoluprácu s viacerými firmami, predovšetkým so ŽOS, čakajú aj na otvorenie nitrianskej automobilky. Aktuálne finišuje s prípravou na zriadenie elokovaného pracoviska v Galante pre učebný odbor autoopravár, kde plánuje spolupracovať v systéme duálneho vzdelávania.
