TRNAVA. Tému virtuálnej reality a jej princípov v tvorbe Jakuba Ročka predstavuje Galéria Jána Koniarka v Trnave. Výstavný projekt Principie, ktorý sa vo štvrtok začína v priestoroch Kopplovej vily, zahŕňa súbor niekoľkých videí, 3D animácií, kresieb a priestorových inštalácií, ktoré spolu tvoria naratívny celok.
Zohľadňuje autorove metódy
"Principie je rozsiahlejší a mnohovrstevnejší výskum, zohľadňujúci autorove umelecké metódy na pomedzí vizuálneho umenia a vedy, ktorými sa usiluje vysporiadať s pragmatickým svetom. Mieša sa v nej vedecký a umelecko-poeticky jazyk," skonštatovala kurátorka Marianna Brinzová. Výstava, ktorú z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia, potrvá do 28. januára budúceho roka.

Názov Principie je odvodený od teoretického spisu Isaaca Newtona, v ktorom sformuloval matematicko-fyzikálne teórie vrátane teórie gravitácie.
Roček vo svojej Principii zrovnáva princípy klasickej mechaniky a tzv. post-mechaniky, ktorá nastupuje kdesi v období postmoderny a je prítomná v súčasnosti. Spojenie týchto dvoch princípov dalo vzniknúť vizuálnemu prostrediu - virtuálnej realite, ku ktorej sa viaže pojem simulakra. Ročka zaujíma práve vznik simulakier ako princípu vzniku realít, ktoré nemajú predobraz v skutočnom fyzickom svete a sú len kódmi a matematicky vyjadriteľnými hodnotami.
Žije v Prahe
Absolvent Fakulty výtvarných umení Vysokého učení technického v Brne Jakub Roček žije a tvorí v Prahe. Má za sebou niekoľko skupinových i samostatných výstav a rezidenčných pobytov v Česku i v zahraničí. Voľne pracuje s médiom kresby, grafiky, inštalácie, digitálneho videa, 3D animácie a filmu. Nosnou témou jeho diel je akýsi vedecký model sveta, ktorý neustále podrobuje analýze a spochybňuje.
Vedecké princípy a teórie pretavuje do vizuálneho jazyka, pričom odkrýva a pomenováva ich nedostatky a dôsledky.

Roček sa zaoberá otázkami, prečo virtualita preniká do súčasnej spoločnosti, čo spôsobuje a ako ovplyvňuje pohľad na objektívnu a hmotnú skutočnosť. V užšom zábere sa zameriava na virtualitu vo vedeckej oblasti ako špecifického nástroja súčasného ľudského poznania, ktorý má blízky vzťah ku kategórii tzv. objektívnej pravdy.
"Ročkovo skúmanie pritom postihuje všeobecné pojmy našej existencie, ako sú priestor a čas, hmota, telo a evolúcia, okolo ktorých sa buduje samotné vedecké poznanie. O týchto existenciálnych otázkach však uvažuje v rámci kybernetického priestoru," uviedla Brinzová. Veľmi dôležitou zložkou jeho práce je práve práca s 3D virtuálnym priestorom, ktorý má výstup v podobe digitálneho videa a 3D animácie.