TRNAVA. S otázkami o statickej doprave, parkovacích domoch i vzťahoch s Poórovcami sme sa obrátili aj na primátora Trnavy Petra Bročku.
Radnica má rozbehnuté viaceré projekty, ktorý z nich dostane ako prvý zelenú, sa dozviete v nasledujúcom rozhovore.
Trnava má dlhodobé problémy s dopravou, najmä so statickou. Ktoré lokality by ste označili za najproblémovejšie?
– Základ je uvedomiť si, čo je riešiteľná vec a čo sú nereálne očakávania. Parkovanie pred vlastným vchodom priamo pred činžiakom, v ktorom bývam, či pred prevádzkou, kam práve idem nakupovať, sú vzhľadom na počet áut nereálne očakávania. Sídlisko Na Hlinách považujem za najzaťaženejšie z pohľadu statickej dopravy.
Už dlhšiu dobu sa hovorí o parkovacích domoch. Výhodné na miesto, finančne však náročné na výstavbu. Kedy a kde by sa podľa vás mohla Trnava dočkať prvého parkovacieho domu?

– Montované nadzemné parkovacie systémy sú cenovo dostupnejšie, vhodné aj na sídliská. Tu nejde ani tak o problém s financovaním, ako s umiestnením.
Vo vybraných zónach a Na Hlinách bol odpor zo strany obyvateľov z bezprostrednej blízkosti budúcej stavby.
V hre je stále ešte spoločnosť s pôvodným projektom parkovacieho domu v zadnej časti sídliska, s ktorou rokujeme o možnostiach výstavby. Každý by chcel parkovací dom, ale nie pred svojím oknom. Naj-bližší rok nás čakajú diskusie s ľuďmi v jednotlivých lokalitách a definitívne rozhodnutie o projekte a umiestnení.
Prečo sa do ich výstavby mesto doteraz nepustilo? Tržby za spoplatnené parkovanie atakujú milión eur ročne, nie je to pre banky dostatočná záruka na úver pre výstavbu?
– Otázna je vždy lokalita a využiteľnosť. V súčasnosti je od večera do ranných hodín strážené parkovisko pri poli-klinike bezplatne k dispozícii pre verejnosť. A neparkuje tam napriek tomu nikto.
Predstavte si, že by podobná situácia nastala aj v prípade sídliskového parkovacieho domu.
Koncept parkovacích domov pre obsluhu centra ráta s nad-zemným parkoviskom na Kollárovej a Rybníkovej, za Jednotou by sme chceli podzemné. Snažíme sa získať aj pozemok pred železničnou stanicou.

Tržby z parkovného sa síce blížia k miliónu eur, ale treba sa pozrieť aj na stav ciest. Do ich rekonštrukcií idú ročne milióny eur pri nulových priamych príjmoch z ich prevádzky. Mesto je dnes, našťastie, v silnom postavení a banka nám dá peniaze na akýkoľvek projekt.
Prečo sa doteraz napríklad nerozbehla výstavba parkovacieho domu za Jednotou, ktorú spomínalo ešte predchádzajúce vedenie? Hovorí sa o nej až teraz, keď je už opravená Halenárska a chystá sa oprava Hollého. Kadiaľ by sa zásobovala stavba v prípade výstavby?
– Predchádzajúce vedenie mohlo spomínať jedine tak na architektonickú súťaž spred 20 rokov. Okrem nej neurobili pre realizáciu vôbec nič. Jej výstup sme sa pokúšali prerobiť do dnešných noriem a štandardov, ale výsledok nebol uspokojivý.