Štvrtok, 19. október, 2017 | Meniny má Kristián
Pridajte si svoje mesto

Dizajnér obalov: Pekne zabalené polievky či maslo u nás nenájdete

Juraj Demovič, kreatívny riaditeľ a jeden zo zakladateľov grafického štúdia Pergamen, hovorí, že pri nákupe v obchode málokedy objaví obal, pri ktorom si povie, že je skutočne pekný.

Juraj Demovič, grafické štúdio Pergamem. (Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)

JURAJ DEMOVIČ z celosvetovo oceňovaného grafického štúdia Pergamen v rozhovore pre SME hovorí, ako sa dostal k navrhovaniu obalov a že v obchode nakupuje podľa zoznamu na lístku, nie podľa toho, či ho obal výrobku zaujme. "Keď sa zmení dizajn výrobku, nadávam na dizajnérov, pretože produkt v obchode neviem nájsť," dodáva.

Ako vyzerá príprava obalu: príde za vami klient, povie, chcem nový obal a čo ďalej?

"Niektorí, najmä tí väčší klienti už majú jasnú predstavu. Prídu s materiálom (zadaním), často je to "tisícstranový" neinšpiratívny dokument. Častejšie sa však stáva, že klient príde a povie – mám produkt a potrebujem ho nejako zabaliť."

Väčšinou chcú zmeniť celý obal či len etiketu?

"Od roku 2004 robíme napríklad pre firmu Pierre Baguette. Kedysi mali na obaloch samolepku a chceli ju zmeniť. My sme vymysleli, že nebudeme robiť iba novú samolepku, ale navrhneme nové meno a urobíme celopotlačený obal, do ktorého je bageta zabalená. To zadanie sme vytvárali spolu s nimi."

Čiže firma nevedela, čo presne chce, keď za vami prišla?

"Niekedy to zákazníci nevedia vôbec. Niekedy vedia, že chcú napríklad novú etiketu, ako to bolo pri bagetách. Aj výrobca Tatranského čaju prišiel za nami s tým, že chce len zmeniť etiketu. Ani fľaša čaju však nebola práve pekná a etiketa na nej mala limitovaný tvar, nedalo sa s ňou narábať.

S klientom sme sa dohodli, aby nemenil len etiketu, ale celú flašku, aby ona bola novým konceptom. Ono sa to niekedy v samotnom procese mení. Sú to väčšinou jednoduché zadania, ale my si v nich musíme nájsť niečo, na základe čoho sa dá zaujímavý dizajn vytvoriť."

Čiže firmy prídu, povedia 'vymyslite mi obal', ale nemávajú jasnejšiu predstavu, nepovedia, akej to má byť farby, aký tam chcú obrázok...

"Ľudia s presnou predstavou prídu zriedka. Jasnejšiu predstavu mávajú len zákazníci, ktorí chcú niečo zachovať pri redizajne. Napríklad, že to má hnedú farbu a všetci to tak poznajú a musíme to dodržať."

Stretávate sa aj so zadaním, že firma chce zmeniť obal, aby jej výrobok vyzeral luxusnejšie?

"Keď sa toho chytíme, väčšinou sa to posunie výrazne ďalej. Najmä, ak príde firma s nejakým nepodarkom alebo s niečím, čo vzniklo ešte v 90. rokoch. Nemáte inú možnosť, ako to celé prerobiť a vtedy sa to celé posunie. Myslím, že aj Tatranský čaj sa vďaka obalu posunul o kategóriu vyššie."

Ako vyzerá proces vymýšľania obalov?

"Dostaneme zadanie a potom sa o ňom v tíme bavíme. Celý proces však vo veľkej miere závisí od klienta. Ak dostaneme také neurčité zadanie, napríklad - sme firma z juhu Slovenska, ktorá podniká v tejto obci a potrebujeme etiketu, tak je celý proces zložitejší. Spoločnosť môže mať ničnehovoriace meno, na ktorom dizajn nepostavíme. Dedina je príliš malá a neznáma a tak si tému musíme vymýšľať."

Od čoho sa odrážate pri vymýšľaní témy dizajnu?

"Poviem to na príklade. Mali sme zákazku od vinára z Moravy z Veľkých Bílovíc, kde je dvesto vinárov. Len na tradícii rodiny sa téma postaviť nedala, lebo bola prerušená, keď sa všetko znárodňovalo. Meno už majú použité v značke. Požičali sme si teda od nich knihu s históriou obce a rodinnú kroniku a pozerali sme, či tam nebude niečo použiteľné.

Pozreli sme si kroje – doteraz si všetci šuhaji na Veľkú noc obliekajú žlté galoty a je jedno, že v civile sú to veľkí metalisti. Gate majú dokonca vlastné meno, volajú sa žlutice. Obec má červeno-žltú vlajku, tak sme do loga prevzali žltú diagonálu. Pri obci je archeologické nálezisko, a tak sme do dizajnu zobrali aj vlnovky, ktoré sa na hlinené nádoby robia prstom. Takýto dizajn má potom dlhšiu trvácnosť. Vidíte víno s vlnkami, dočítate sa, že je to z danej lokality, tak k nemu máte iný vzťah."

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C53EE na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C53EE na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Rozhovory z denníka SME