TRNAVA. Cyklisti, ktorí denne prichádzajú na trnavskú vlakovú a autobusovú stanicu, už nebudú musieť svoje bicykle zamykať v stojanoch či pripevnené o stromy a zábradlia v okolí. Mestu sa podarilo získať európske peniaze na parkovací dom pre bicykle, ktorý by mohol už na budúci rok vyrásť v priestore medzi železničnou a autobusovou stanicou.

Mesto aktuálne cez verejné obstarávanie hľadá firmu, ktorá cyklovežu s priemerom viac ako osem metrov a výškou približne trinásť metrov postaví.
Odhadovaná cena parkovacieho domu, ktorý bude mať automatický príjem, evidenciu, skladovanie, monitorovanie a následný výdaj bicyklov, je podľa údajov z vestníka verejného obstarávania takmer 439-tisíc eur bez DPH. Osemdesiatpäť percent nákladov pritom pokryjú eurofondy, desať percent pôjde zo štátneho rozpočtu a piatimi percentami sa na financovaní bude podieľať mesto Trnava.
Ľudí chcú dostať na bicykle
Peniaze sa radnici podarilo získať z výzvy, ktorej cieľom je zaistenie bezpečnej a ekologickej dopravy v regiónoch. Zameraná je predovšetkým na cyklistickú dopravu, zvýšenie jej atraktivity a prepravnej kapacity.
Práve väčšie využívanie bicyklov ako plnohodnotného dopravného prostriedku v mestskej premávke si od vybudovania cykloveže sľubuje aj trnavská radnica.

„Chceme motivovať ľudí, ktorí bývajú, povedzme, na Družbe alebo na Kopánke, ale dochádzajú vlakom ráno do Bratislavy, aby cestu z domu na stanicu prešli osem až desať mesiacov v roku na bicykli,“ povedal ešte vlani v lete našim novinám primátor Peter Bročka (Lepšia Trnava).

Do parkovacieho domu sa má podľa projektu zmestiť 118 bicyklov, k dispozícii bude pre používateľov 24 hodín, sedem dní v týždni. Priamo na miesto, kde by mala veža v budúcnosti stáť, už ústi cyklotrasa a nachádza sa tu aj krytý cyklostojan. Ľudia by sa tak k úschovni mali dostať bezpečne a mala by nadväzovať na existujúcu sieť cyklochodníkov.
Železnice sa poistili
Na výstavbu automatického parkovacieho domu pre bicykle už má mesto projekt aj stavebné povolenie, ak všetko pôjde podľa plánov, víťaz verejnej súťaže na zhotoviteľa bude známy začiatkom septembra. Po podpise zmluvy bude mať päť dní na to, aby so stavbou začal, stihnúť ju má najneskôr za trinásť mesiacov. Prvé bicykle by tak v cykloveži mohli parkovať už v druhej polovici budúceho roka.
Stavitelia sa však budú musieť popasovať s komplikovaným podložím, ktoré si vyžiada hĺbkové založenie stavby na železobetónové pilóty.
Hlinu z výkopových prác pritom nesmú ani dočasne uskladniť na pozemkoch patriacich železniciam, stavebník je tiež povinný pri nadmernom znečistení železničných pozemkov zabezpečiť ich vyčistenie.
Železnice si k stavebnému povoleniu tiež dali podmienku, že mesto si „nebude nárokovať úpravy zo strany ŽSR v prípade nepriaznivých dráhových účinkov na stavbu.“ V podobnom duchu bola aj podmienka ministerstva dopravy, ktoré vyžaduje, aby bol parkovací dom pre bicykle zabezpečený proti dynamickým účinkom spôsobeným prevádzkou dráhy.