Sobota, 18. november, 2017 | Meniny má Eugen
Pridajte si svoje mesto

Radnica chce rátať cyklistov, plánuje aj chodníky mimo mesta

V súčasnej dobe je v celej Trnave takmer pätnásť kilometrov cyklochodníkov. Koncepcia ich rozvoja ráta s vybudovaním okruhu okolo centra, na ktorý sa bude dať napojiť z každej mestskej časti.

Cyklochodník na Rybníkovej vznikol v "extra" krátkom čase.(Zdroj: TK)

TRNAVA. Vzhľadom na rovinatý charakter Trnavy sa ukazuje bicykel ako jedna z najlepších alternatív nahradzovania automobilovej dopravy. Premávka v Trnave je prehustená, vodičov otravujú každodenné zápchy.

Najfrekventovanejšie ťahy sú Zelenečská, Dohnányho, Hospodárska, Rybníková a ďalšie. V roku 2006 sa bicyklová doprava v Trnave podieľala na tej celkovej šiestimi percentami.

„Čerstvejšie" informácie radnica zatiaľ nemá. Viac o cyklotrasách sme zisťovali od Pavla Tomašoviča, hovorcu mesta.

Koľko kilometrov cyklotrás je aktuálne v Trnave?

- Takmer 15 kilometrov, z toho 12 kilometrov segregovaných, mimo hlavného dopravného priestoru. Takže bezpečnejších a komfortnejších než napríklad cyklistické pruhy alebo cyklopiktokoridory.

Dá sa povedať, že podpora cyklochodníkov je jednou z hlavných priorít súčasného vedenia?

- Mesto Trnava sa snaží vytvárať podmienky pre všetky druhy dopravy tak, aby si obyvatelia mohli zvoliť najvhodnejší dopravný prostriedok. Tým, že mesto má rovinatý a kompaktný charakter, prirodzene sa v mnohých prípadoch ukazuje ako najefektívnejší spôsob dopravy bicykel. Rozvoj cyklodopravy netvorí len výlučne výstavba nových cyklotrás. Ide aj o zapájanie verejnosti do plánovania, vytváranie lepších podmienok pre parkovanie bicyklov, údržbu a zlepšenie zimnej údržby chodníkov aj cyklochodníkov či osvetu v oblasti udržateľnej mobility.

Koľko cyklotrás pribudlo v minulom roku?

- Dohromady išlo o 980 metrov nových cyklotrás, opäť segregovaných. Na Rybníkovej ju postavili v rekordnom čase, za menej ako týždeň. Ďalej na Veternej ulici a pri City Parku. Prebehla aj výrazná rekonštrukcia spoločného chodníka a cyklochodníka na Kamennej ceste v dĺžke 1,5 kilometra.

Aká je stratégia budovania cyklochodníkov v rámci Trnavy?

- Koncepcia rozvoja cyklotrás počíta s vybudovaním okruhu okolo centra mesta s umožnením vjazdu cyklistom do historického centra, kde je cieľom znižovať intenzitu automobilovej dopravy. Centrálna mestská zóna je pamiatkovo chránená a aj v zahraničí prichádza k postupnému minimalizovaniu áut v centrách aj širších centrách miest. Na tento okruh sa budú napájať radiály z jednotlivých mestských častí, aby sa tak umožnil plynulý a bezpečný pohyb obyvateľov na bicykloch do zamestnania či do škôl.

Kde sa najbližšie ráta s výstavbou nových trás?

- Vypracované projekty sú na úseky Hlboká, ktorá uzavrie centrálny mestský okruh, ďalej na cyklotrasu od Námestia SNP popri nemocnici až po kruhový objazd Tamaškovičova - Zelenečská, kde sa tým predĺži južná vetva tvorená cyklopruhmi na Zelenečskej ulici až do centra mesta. Pripravený je aj projekt prepojenia Parku Janka Kráľa na cestu do železničného depa, ako aj cyklotrasa na Trstínskej ceste. Plánom mesta je aj čo najrýchlejšie pokročiť smerom k realizácii cyklotrás na Spartakovskej ulici, Špačinskej ceste, Bučianskej ulici a na Ulici J. Bottu a Š. Moyzesa.

Na mestskej webstránke sme našli informáciu, že bicyklová doprava tvorí šesť percent z celkovej dopravy, je to stále aktuálne?

- Tieto dáta sú posledné, ktoré máme k dispozícii. Zisťovanie prebehlo v rámci prieskumu mobility, ktorý sa uskutočnil pri príležitosti vypracovania Generálneho plánu dopravy mesta Trnava ešte v roku 2006. Nový strategický dokument pre oblasť mestskej mobility bude financovaný z IROP a vypracovaný v najbližšom období.

Jeho súčasťou bude aj komplexný prieskum mobility, kde získame aktuálne a presné dáta o pohybe obyvateľov po meste ale aj v rámci dochádzky z okolitých obcí. Súčasne mesto plánuje umiestniť na vybrané cyklistické trasy sčítače cyklistickej dopravy, ktoré poskytnú „živé" dáta a budú dôležitým východiskom k budúcim aktivitám v oblasti rozvoja cyklistickej infraštruktúry.

Čo cyklotrasy mimo mesta, na ktoré sa dá pripojiť?

- Mimomestské, respektíve cykloturistické trasy v okolí Trnavy sú prevažne smerom na Malé Karpaty. Sú to napríklad cyklotrasa 5206 - Šúrovce - Trnava - Častá alebo cyklotrasa 2204 - Trnava - Doľany - Majdán.

Mesto tiež pripravuje projekty mimomestských cyklotrás s potenciálom dochádzky obyvateľov okolitých obcí do práce na bicykli. Ide o takzvanú Vinohradnícku cyklotrasu od Kamenného mlyna popri Bielom Kostole do Ružindola s odbočkou na Zvončín, cyklotrasu cez lokalitu Štrky smerom na Bohdanovce nad Trnavou, ako aj vybudovanie premostenia umožňujúceho plynulú dochádzku peších a cyklistov do PSA Peugeot prepájajúcej Zavarskú cestu s automobilkou.

Tieto projekty má mesto záujem realizovať s využitím eurofondov v rámci IROP. Mesto tiež uvažuje nad zriadením systému zdieľaných bicyklov, tzv. Bike sharing.

Zaujalo nás

Zaujímavosti a správy z kultúry v okresoch Trnava, Hlohovec a Piešťany.


  1. Takto stavali atómovú elektráreň v Jaslovských Bohuniciach (+ FOTO) 2 170
  2. Hrajú futbal, hrešia a fetujú toluén. Ľudia sa sťažujú na mladíkov Foto 135
  3. Trnavčania budú spomínať na arcibiskupa Júliusa Gábriša 100
  4. Primárka psychiatrie: Fetovanie riedidiel je na ústupe, vytlačili ho tvrdé drogy 72
  5. Trnavskí študenti sa budú učiť od profesionálov z praxe 62
  6. Závory pred poliklinikou nefungujú, je tam vraj chaos Foto 61
  7. Do Dňa otvorených pivníc sa zapojí 228 vinárov od Bratislavy až po Trnavu Foto 57
  8. Na Vianočných trhoch budú mať premiéru stánky za 230-tisíc eur Foto 55
  9. Chystajú výstavbu bytov pre rodiny v núdzi 51
  10. Trnavská radnica svietila na purpurovo 36

Najčítanejšie správy

Trnava

Takto stavali atómovú elektráreň v Jaslovských Bohuniciach (+ FOTO)

Od spustenia komplexu atómových elektrární prešlo v októbri 2017 už 45 rokov. Takto sa v sedemdesiatych rokoch stavali dva bloky V-1.

Hrajú futbal, hrešia a fetujú toluén. Ľudia sa sťažujú na mladíkov

Domáci z Jiráskovej ulice na sídlisku Linčianska sa roky snažili presadiť, aby asfaltové ihrisko pred činžiakom zmenili radšej na parkovisko. Dôvodom sú mladíci, ktorí tam každú sobotu a nedeľu hrávajú futbal.

Trnavčania budú spomínať na arcibiskupa Júliusa Gábriša

V polovici novembra uplynulo tridsať rokov od jeho úmrtia.

Primárka psychiatrie: Fetovanie riedidiel je na ústupe, vytlačili ho tvrdé drogy

Správanie človeka pod vplyvom prchavých látok býva nevyspytateľné. V akútnej intoxikácii môže byť pre svoje okolie nebezpečný.

Trnavskí študenti sa budú učiť od profesionálov z praxe

Fakulta masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave umožňuje študentom získavať skúsenosti od odborníkov z praxe.

Blízke regióny

Podľa poslancov začala župa zasadať s porušením zákona

Podľa poslanca Juraja Smatanu neprešla povinná, minimálne 10 dňová lehota od oznámenia termínu a programu zasadnutia poslancom. Župan Jaroslav Baška obvinenie odmieta, tvrdí, že išlo o ustanovujúce zastupiteľstvo, ktoré musí podľa zákona zvolať 30 dní od volieb.

Po reťazovej nehode na R1 sa vytvorili kilometrové kolóny

Zrazilo sa až jedenásť áut, pri nehode neprišlo k žiadnemu zraneniu.

Horolezec Peter Hámor: Každá osemtisícovka je posvätná. Je to sídlo bohov

Jednou z najväčších hviezd 12. ročníka festivalu HoryZonty bol horolezec Peter Hámor. Muž, ktorý v Himalájach zdolal všetky osemtisícové vrcholy.

Dve budovy v areáli Old Heroldu nahradí predajňa

Dve budovy na Bratislavskej ulici neboli pamiatkovo chránené, nahradí ich predajňa.

November 1989 v Trenčíne: Čo hovorili pamätníci a čo písali Trenčianske noviny?

Ako si spomínajú na trenčianske protestné zhromaždenia proti totalitnému režimu v novembri 1989 jeho priami aktéri? Čo písali v novembrových dňoch Trenčianske noviny?

Všetky správy

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Už opäť Air Kiska

Kiskov portrét zaujíma v obrazárni nepriateľov Fica (Smeru a SNS) stále popredné miesto.

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Riaditeľ odštepného závodu Lesov SR v Liptovskom Hrádku JÁN VRBENSKÝ hovorí, že za holé časti národných parkov môžu kalamity, nie lesníci.

Alternatívu nepotrebuje iba Smer, ale aj SaS

Žasneme nad tým, ako sa na Slovensku v radoch stúpencov opozície znížili nároky.

Kam vyraziť