TRNAVA. Preferenčné jazdné pruhy na Hospodárskej ulici, od križovatky s Kollárovou až po križovatku so Zeleným kríčkom, rieši nová overovacia štúdia, ktorú si mesto Trnava nechalo spracovať v decembri minulého roka.

S myšlienkou rozšírenia Hospodárskej sa zaoberalo už predchádzajúce vedenie, jedna z hlavných dopravných tepien cez mesto totiž výhľadovo nemusí pre motorovú dopravu postačovať. Kým v minulosti sa uvažovalo so samostatnými pásmi pre autobusy len v niektorých častiach ulice, najnovšia štúdia počíta s ich výstavbou po celej dĺžke.
Podľa prepočtov projektantov by po ich vybudovaní prešiel každý jeden autobus v rannej špičke tento úsek o sedemnásť percent rýchlejšie. „Ak si to zoberieme v globále, je to enormné zrýchlenie autobusovej dopravy. Každý autobus ušetrí na tomto kúsku Hospodárskej 34 sekúnd, a to nielen mestská autobusová doprava, ale aj prímestská a diaľková doprava,“ vysvetlil Miroslav Kadlíček z referátu dopravného urbanizmu mestského úradu.
Zároveň to podľa jeho slov pomôže zrýchleniu automobilovej a ostatnej dopravy a zlepší sa prejazdnosť záchranných zložiek, ktoré často uviaznu medzi vozidlami.
Tisícky áut denne
Spracovaniu novej štúdie predchádzali dopravné merania existujúceho stavu, z ktorých vyplynuli zaujímavé závery. Hospodárska ulica je totiž autobusovou dopravou intenzívne využívaná – z jedenástich liniek MAD cez ňu prechádza šesť, jazdia tadiaľto aj tri linky školských autobusov a všetky linky prímestskej dopravy, ktoré pokračujú či už na Trstínsku cestu, alebo na Zelený kríčok.
Úsek, ktorým sa štúdia zaoberá, je dlhý len niečo vyše kilometra, v oboch smeroch sa tu však nachádza spolu desať rôznych križovatiek a odbočení, ktoré majú vplyv na rýchlosť dopravy.
Najproblémovejšia je pritom križovatka Dohnányho – Kollárova – Hospodárska, ktorá už dnes kapacitne nepostačuje. Preferenčné jazdné pruhy pre autobusy však na ňu budú mať len minimálny vplyv, prejazd po zvyšku ulice by ale mal byť rýchlejší.
Do úvahy treba totiž zobrať, že len medzi Kollárovou a Študentskou prejde v pracovný deň medzi 5. a 23. hodinou priemerne 732 autobusov (údaj z merania v roku 2015, pozn. red.). K tomu treba pripočítať tisícky osobných áut a ďalšej dopravy.
Zmeny v usporiadaní
Po pridaní samostatných pásov pre autobusy by mala byť Hospodárska ulica v niektorých úsekoch až päťpruhová. To ovplyvní aj usporiadanie priechodov pre chodcov, ktoré musia byť pri vedení cez viac ako štyri pruhy rozdelené ostrovčekom.
Na Hospodárskej by sa celkovo malo nachádzať sedem priechodov, k existujúcim šiestim má pribudnúť ešte jeden, v križovatke s Ulicou A. Sládkoviča.
Autobusové pruhy by do budúcna zredukovali aj počet parkovacích miest pri okresnom úrade (zo súčasných sedemnástich na desať) a na parkovisku pri terajšej autobusovej zastávke Hospodárska I v smere na Zelený kríčok (zo súčasných štyridsať na dvanásť). Nevyhnutné by tiež bolo presunúť chodníky pre chodcov a autobusové zastávky, čím by prišlo k zredukovaniu existujúceho zeleného pásu popri Trnávke i k drobnému zásahu do zelene pred obytnými domami na Hospodárskej, v smere na železničnú stanicu.
Predbežný nápočet z overovacej štúdie hovorí o celkových investičných nákladoch niekde na úrovni desiatich miliónov eur.
V tomto prípade však podľa Kadlíčka dalo mesto naceniť, čo by to stálo v maximalistickom režime, pri výmene všetkých inžinierskych sietí a vozovky aj s konštrukčnými vrstvami.
„Tiež sme dali započítať rozšírenie cesty smerom k Trnávke s faktom, že podložie uvažujeme ako nestabilné. Ak však nahliadnete do minulosti, zistíte, že medzi Hospodárskou a Trnávkou jazdili ťažké nákladné vlaky z cukrovaru, takže podložie by malo byť v poriadku. Odhadujem, že výsledný vysúťažený návrh podľa detailnej projektovej dokumentácie by bol tak jedna tretina z uvedenej sumy,“ povedal Kadlíček.