Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Rušná Hospodárska má byť širšia,radnica plánuje pruhy pre autobusy

Koncom minulého roka si mesto Trnava nechalo spracovať novú overovaciu štúdiu preferenčných jazdných pásov na Hospodárskej ulici. Tie by mali zrýchliť autobusovú dopravu v rannej špičke .

Hospodárska v Trnave. Patrí medzi najfrekventovanejšie ulice Trnavy.Hospodárska v Trnave. Patrí medzi najfrekventovanejšie ulice Trnavy. (Zdroj: TK)

TRNAVA. Preferenčné jazdné pruhy na Hospodárskej ulici, od križovatky s Kollárovou až po križovatku so Zeleným kríčkom, rieši nová overovacia štúdia, ktorú si mesto Trnava nechalo spracovať v decembri minulého roka.

Prečítajte si tiež: Trnava chystá pruhy pre autobusy a bypass pri stanici Čítajte 

S myšlienkou rozšírenia Hospodárskej sa zaoberalo už predchádzajúce vedenie, jedna z hlavných dopravných tepien cez mesto totiž výhľadovo nemusí pre motorovú dopravu postačovať. Kým v minulosti sa uvažovalo so samostatnými pásmi pre autobusy len v niektorých častiach ulice, najnovšia štúdia počíta s ich výstavbou po celej dĺžke.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa prepočtov projektantov by po ich vybudovaní prešiel každý jeden autobus v rannej špičke tento úsek o sedemnásť percent rýchlejšie. „Ak si to zoberieme v globále, je to enormné zrýchlenie autobusovej dopravy. Každý autobus ušetrí na tomto kúsku Hospodárskej 34 sekúnd, a to nielen mestská autobusová doprava, ale aj prímestská a diaľková doprava,“ vysvetlil Miroslav Kadlíček z referátu dopravného urbanizmu mestského úradu.

Zároveň to podľa jeho slov pomôže zrýchleniu automobilovej a ostatnej dopravy a zlepší sa prejazdnosť záchranných zložiek, ktoré často uviaznu medzi vozidlami.

Tisícky áut denne

Spracovaniu novej štúdie predchádzali dopravné merania existujúceho stavu, z ktorých vyplynuli zaujímavé závery. Hospodárska ulica je totiž autobusovou dopravou intenzívne využívaná – z jedenástich liniek MAD cez ňu prechádza šesť, jazdia tadiaľto aj tri linky školských autobusov a všetky linky prímestskej dopravy, ktoré pokračujú či už na Trstínsku cestu, alebo na Zelený kríčok.

Skryť Vypnúť reklamu

Úsek, ktorým sa štúdia zaoberá, je dlhý len niečo vyše kilometra, v oboch smeroch sa tu však nachádza spolu desať rôznych križovatiek a odbočení, ktoré majú vplyv na rýchlosť dopravy.

Najproblémovejšia je pritom križovatka Dohnányho – Kollárova – Hospodárska, ktorá už dnes kapacitne nepostačuje. Preferenčné jazdné pruhy pre autobusy však na ňu budú mať len minimálny vplyv, prejazd po zvyšku ulice by ale mal byť rýchlejší.

Do úvahy treba totiž zobrať, že len medzi Kollárovou a Študentskou prejde v pracovný deň medzi 5. a 23. hodinou priemerne 732 autobusov (údaj z merania v roku 2015, pozn. red.). K tomu treba pripočítať tisícky osobných áut a ďalšej dopravy.

Zmeny v usporiadaní

Po pridaní samostatných pásov pre autobusy by mala byť Hospodárska ulica v niektorých úsekoch až päťpruhová. To ovplyvní aj usporiadanie priechodov pre chodcov, ktoré musia byť pri vedení cez viac ako štyri pruhy rozdelené ostrovčekom.

Skryť Vypnúť reklamu

Na Hospodárskej by sa celkovo malo nachádzať sedem priechodov, k existujúcim šiestim má pribudnúť ešte jeden, v križovatke s Ulicou A. Sládkoviča.

Autobusové pruhy by do budúcna zredukovali aj počet parkovacích miest pri okresnom úrade (zo súčasných sedemnástich na desať) a na parkovisku pri terajšej autobusovej zastávke Hospodárska I v smere na Zelený kríčok (zo súčasných štyridsať na dvanásť). Nevyhnutné by tiež bolo presunúť chodníky pre chodcov a autobusové zastávky, čím by prišlo k zredukovaniu existujúceho zeleného pásu popri Trnávke i k drobnému zásahu do zelene pred obytnými domami na Hospodárskej, v smere na železničnú stanicu.

Predbežný nápočet z overovacej štúdie hovorí o celkových investičných nákladoch niekde na úrovni desiatich miliónov eur.

V tomto prípade však podľa Kadlíčka dalo mesto naceniť, čo by to stálo v maximalistickom režime, pri výmene všetkých inžinierskych sietí a vozovky aj s konštrukčnými vrstvami.

„Tiež sme dali započítať rozšírenie cesty smerom k Trnávke s faktom, že podložie uvažujeme ako nestabilné. Ak však nahliadnete do minulosti, zistíte, že medzi Hospodárskou a Trnávkou jazdili ťažké nákladné vlaky z cukrovaru, takže podložie by malo byť v poriadku. Odhadujem, že výsledný vysúťažený návrh podľa detailnej projektovej dokumentácie by bol tak jedna tretina z uvedenej sumy,“ povedal Kadlíček.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  6. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  1. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  2. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  8. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  9. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  10. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 23 846
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 21 256
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 15 838
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 683
  5. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 12 301
  6. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 055
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 704
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 865
  9. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 808
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 637
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

Trnava hľadá dobrovoľníkov

Pre administratívnych pracovníkov je odmena 70 eur na deň.

V Osádke už vykonali viac odberov ako má dedina obyvateľov.

MY PLUS: Pokojne zostaňte doma, náš týždenník MY si teraz prelistujete už aj online

23 regionálnych titulov MY a niekoľkoročný archív online plus odomknutý exkluzívny obsah na 27 weboch MY - to je MY PLUS.

Trnava pripravuje 55 odberových miest pre plošné testovanie

Navrhnuté odberové miesta zväčša kopírujú umiestnenie volebných miestností.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Ako sa penzistom zvýšia dôchodky

Aj od januára budúceho roku môžu dôchodcovia počítať so zvyšovaním penzií o valorizáciu. V tom istom mesiaci sa zvýšené dôchodky začnú aj vyplácať.

Padol ďalší rekord. V Trenčianskom kraji odhalili takmer 400 prípadov nákazy

Ide o pozitívnych ľudí identifikovaných klasickou cestou pomocou PCR testov.

Agrokomplex musí po desaťročiach odstrániť svoj ikonický nápis

Konštrukciu vytvorili v roku 1974. Jej súčasťou bol aj klas.

Už ste čítali?