Sobota, 21. júl, 2018 | Meniny má Daniel

Rušná Hospodárska má byť širšia,radnica plánuje pruhy pre autobusy

Koncom minulého roka si mesto Trnava nechalo spracovať novú overovaciu štúdiu preferenčných jazdných pásov na Hospodárskej ulici. Tie by mali zrýchliť autobusovú dopravu v rannej špičke .

Hospodárska v Trnave. Patrí medzi najfrekventovanejšie ulice Trnavy.(Zdroj: TK)

TRNAVA. Preferenčné jazdné pruhy na Hospodárskej ulici, od križovatky s Kollárovou až po križovatku so Zeleným kríčkom, rieši nová overovacia štúdia, ktorú si mesto Trnava nechalo spracovať v decembri minulého roka.

Prečítajte si tiež: Trnava chystá pruhy pre autobusy a bypass pri stanici

S myšlienkou rozšírenia Hospodárskej sa zaoberalo už predchádzajúce vedenie, jedna z hlavných dopravných tepien cez mesto totiž výhľadovo nemusí pre motorovú dopravu postačovať. Kým v minulosti sa uvažovalo so samostatnými pásmi pre autobusy len v niektorých častiach ulice, najnovšia štúdia počíta s ich výstavbou po celej dĺžke.

Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa prepočtov projektantov by po ich vybudovaní prešiel každý jeden autobus v rannej špičke tento úsek o sedemnásť percent rýchlejšie. „Ak si to zoberieme v globále, je to enormné zrýchlenie autobusovej dopravy. Každý autobus ušetrí na tomto kúsku Hospodárskej 34 sekúnd, a to nielen mestská autobusová doprava, ale aj prímestská a diaľková doprava,“ vysvetlil Miroslav Kadlíček z referátu dopravného urbanizmu mestského úradu.

Zároveň to podľa jeho slov pomôže zrýchleniu automobilovej a ostatnej dopravy a zlepší sa prejazdnosť záchranných zložiek, ktoré často uviaznu medzi vozidlami.

Tisícky áut denne

Spracovaniu novej štúdie predchádzali dopravné merania existujúceho stavu, z ktorých vyplynuli zaujímavé závery. Hospodárska ulica je totiž autobusovou dopravou intenzívne využívaná – z jedenástich liniek MAD cez ňu prechádza šesť, jazdia tadiaľto aj tri linky školských autobusov a všetky linky prímestskej dopravy, ktoré pokračujú či už na Trstínsku cestu, alebo na Zelený kríčok.

Úsek, ktorým sa štúdia zaoberá, je dlhý len niečo vyše kilometra, v oboch smeroch sa tu však nachádza spolu desať rôznych križovatiek a odbočení, ktoré majú vplyv na rýchlosť dopravy.

Najproblémovejšia je pritom križovatka Dohnányho – Kollárova – Hospodárska, ktorá už dnes kapacitne nepostačuje. Preferenčné jazdné pruhy pre autobusy však na ňu budú mať len minimálny vplyv, prejazd po zvyšku ulice by ale mal byť rýchlejší.

Do úvahy treba totiž zobrať, že len medzi Kollárovou a Študentskou prejde v pracovný deň medzi 5. a 23. hodinou priemerne 732 autobusov (údaj z merania v roku 2015, pozn. red.). K tomu treba pripočítať tisícky osobných áut a ďalšej dopravy.

Zmeny v usporiadaní

Po pridaní samostatných pásov pre autobusy by mala byť Hospodárska ulica v niektorých úsekoch až päťpruhová. To ovplyvní aj usporiadanie priechodov pre chodcov, ktoré musia byť pri vedení cez viac ako štyri pruhy rozdelené ostrovčekom.

Na Hospodárskej by sa celkovo malo nachádzať sedem priechodov, k existujúcim šiestim má pribudnúť ešte jeden, v križovatke s Ulicou A. Sládkoviča.

Autobusové pruhy by do budúcna zredukovali aj počet parkovacích miest pri okresnom úrade (zo súčasných sedemnástich na desať) a na parkovisku pri terajšej autobusovej zastávke Hospodárska I v smere na Zelený kríčok (zo súčasných štyridsať na dvanásť). Nevyhnutné by tiež bolo presunúť chodníky pre chodcov a autobusové zastávky, čím by prišlo k zredukovaniu existujúceho zeleného pásu popri Trnávke i k drobnému zásahu do zelene pred obytnými domami na Hospodárskej, v smere na železničnú stanicu.

Predbežný nápočet z overovacej štúdie hovorí o celkových investičných nákladoch niekde na úrovni desiatich miliónov eur.

V tomto prípade však podľa Kadlíčka dalo mesto naceniť, čo by to stálo v maximalistickom režime, pri výmene všetkých inžinierskych sietí a vozovky aj s konštrukčnými vrstvami.

„Tiež sme dali započítať rozšírenie cesty smerom k Trnávke s faktom, že podložie uvažujeme ako nestabilné. Ak však nahliadnete do minulosti, zistíte, že medzi Hospodárskou a Trnávkou jazdili ťažké nákladné vlaky z cukrovaru, takže podložie by malo byť v poriadku. Odhadujem, že výsledný vysúťažený návrh podľa detailnej projektovej dokumentácie by bol tak jedna tretina z uvedenej sumy,“ povedal Kadlíček.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 34 268
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 22 792
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 17 719
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 13 668
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 915
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 375
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 174
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 536
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 720
  10. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 555

Téma: Samospráva


Hlavné správy z MY Trnava

DOPRAVA 2018 – kadiaľ vedie cesta do budúcnosti?

Súčasnosť a budúcnosť cestnej infraštruktúry, vízia verejnej osobnej dopravy a smerovanie železničnej i leteckej dopravy, budú hlavným témami najväčšej medzinárodnej konferencie na Slovensku DOPRAVA 2018.

Najlepšia pôrodnica je v Martine, v Trnavskom kraji vyhrala Nemocnica A. Wintera

Slovenské mamičky sú najviac spokojné s pôrodnicou v Univerzitnej nemocnici (UNM) v Martine, s Nemocnicou s poliklinikou (NsP) v Spišskej Novej Vsi a s Gynekologicko-pôrodníckou nemocnicou (GPN) Sanatória Koch v Bratislave.

V noci hrozia búrky s krúpami

Na západe Slovenska je v noci zvýšená pravdepodobnosť výskytu búrok s krúpami, ktoré predstavujú potenciálne nebezpečenstvo pre ľudské aktivity.

Piešťanskí poslanci rozhodnú o predaji pozemku pri Bratislavskej ceste Tax-Auditu

Pri Bratislavskej ceste, pri vstupe do kúpeľného mesta Piešťany by mala vyrásť nákupná galéria, zariadenie sociálnej starostlivosti a bytové domy.

Slovenský futbalista sníva svoj sen, prestúpil zo šiestej do tretej ligy

Futbalista Tomáš Verbír zmenil počas leta klub, šiestu ligu vymenil za tretiu.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

AKTUALIZOVANÉ o 10.40

V bazéne v Nitre našli mŕtvolu muža, hygienici prikázali vymeniť vodu

Mladík zrejme preliezol plot.

Napätá situácia v Nových Zámkoch: Borbély hovorí o ekonomickom hochštaplerizme

Správna rada odvolala štatutára futbalového klubu. Ten všetky obvinenia odmieta.

Slovenský futbalista sníva svoj sen, prestúpil zo šiestej do tretej ligy

Futbalista Tomáš Verbír zmenil počas leta klub, šiestu ligu vymenil za tretiu.

Vybrali SME

Už ste čítali?