Sobota, 16. január, 2021 | Meniny má KristínaKrížovkyKrížovky

Rušná Hospodárska má byť širšia,radnica plánuje pruhy pre autobusy

Koncom minulého roka si mesto Trnava nechalo spracovať novú overovaciu štúdiu preferenčných jazdných pásov na Hospodárskej ulici. Tie by mali zrýchliť autobusovú dopravu v rannej špičke .

Hospodárska v Trnave. Patrí medzi najfrekventovanejšie ulice Trnavy.Hospodárska v Trnave. Patrí medzi najfrekventovanejšie ulice Trnavy. (Zdroj: TK)

TRNAVA. Preferenčné jazdné pruhy na Hospodárskej ulici, od križovatky s Kollárovou až po križovatku so Zeleným kríčkom, rieši nová overovacia štúdia, ktorú si mesto Trnava nechalo spracovať v decembri minulého roka.

Prečítajte si tiež: Trnava chystá pruhy pre autobusy a bypass pri stanici Čítajte 

S myšlienkou rozšírenia Hospodárskej sa zaoberalo už predchádzajúce vedenie, jedna z hlavných dopravných tepien cez mesto totiž výhľadovo nemusí pre motorovú dopravu postačovať. Kým v minulosti sa uvažovalo so samostatnými pásmi pre autobusy len v niektorých častiach ulice, najnovšia štúdia počíta s ich výstavbou po celej dĺžke.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa prepočtov projektantov by po ich vybudovaní prešiel každý jeden autobus v rannej špičke tento úsek o sedemnásť percent rýchlejšie. „Ak si to zoberieme v globále, je to enormné zrýchlenie autobusovej dopravy. Každý autobus ušetrí na tomto kúsku Hospodárskej 34 sekúnd, a to nielen mestská autobusová doprava, ale aj prímestská a diaľková doprava,“ vysvetlil Miroslav Kadlíček z referátu dopravného urbanizmu mestského úradu.

Zároveň to podľa jeho slov pomôže zrýchleniu automobilovej a ostatnej dopravy a zlepší sa prejazdnosť záchranných zložiek, ktoré často uviaznu medzi vozidlami.

Tisícky áut denne

Spracovaniu novej štúdie predchádzali dopravné merania existujúceho stavu, z ktorých vyplynuli zaujímavé závery. Hospodárska ulica je totiž autobusovou dopravou intenzívne využívaná – z jedenástich liniek MAD cez ňu prechádza šesť, jazdia tadiaľto aj tri linky školských autobusov a všetky linky prímestskej dopravy, ktoré pokračujú či už na Trstínsku cestu, alebo na Zelený kríčok.

Skryť Vypnúť reklamu

Úsek, ktorým sa štúdia zaoberá, je dlhý len niečo vyše kilometra, v oboch smeroch sa tu však nachádza spolu desať rôznych križovatiek a odbočení, ktoré majú vplyv na rýchlosť dopravy.

Najproblémovejšia je pritom križovatka Dohnányho – Kollárova – Hospodárska, ktorá už dnes kapacitne nepostačuje. Preferenčné jazdné pruhy pre autobusy však na ňu budú mať len minimálny vplyv, prejazd po zvyšku ulice by ale mal byť rýchlejší.

Do úvahy treba totiž zobrať, že len medzi Kollárovou a Študentskou prejde v pracovný deň medzi 5. a 23. hodinou priemerne 732 autobusov (údaj z merania v roku 2015, pozn. red.). K tomu treba pripočítať tisícky osobných áut a ďalšej dopravy.

Zmeny v usporiadaní

Po pridaní samostatných pásov pre autobusy by mala byť Hospodárska ulica v niektorých úsekoch až päťpruhová. To ovplyvní aj usporiadanie priechodov pre chodcov, ktoré musia byť pri vedení cez viac ako štyri pruhy rozdelené ostrovčekom.

Skryť Vypnúť reklamu

Na Hospodárskej by sa celkovo malo nachádzať sedem priechodov, k existujúcim šiestim má pribudnúť ešte jeden, v križovatke s Ulicou A. Sládkoviča.

Autobusové pruhy by do budúcna zredukovali aj počet parkovacích miest pri okresnom úrade (zo súčasných sedemnástich na desať) a na parkovisku pri terajšej autobusovej zastávke Hospodárska I v smere na Zelený kríčok (zo súčasných štyridsať na dvanásť). Nevyhnutné by tiež bolo presunúť chodníky pre chodcov a autobusové zastávky, čím by prišlo k zredukovaniu existujúceho zeleného pásu popri Trnávke i k drobnému zásahu do zelene pred obytnými domami na Hospodárskej, v smere na železničnú stanicu.

Predbežný nápočet z overovacej štúdie hovorí o celkových investičných nákladoch niekde na úrovni desiatich miliónov eur.

V tomto prípade však podľa Kadlíčka dalo mesto naceniť, čo by to stálo v maximalistickom režime, pri výmene všetkých inžinierskych sietí a vozovky aj s konštrukčnými vrstvami.

„Tiež sme dali započítať rozšírenie cesty smerom k Trnávke s faktom, že podložie uvažujeme ako nestabilné. Ak však nahliadnete do minulosti, zistíte, že medzi Hospodárskou a Trnávkou jazdili ťažké nákladné vlaky z cukrovaru, takže podložie by malo byť v poriadku. Odhadujem, že výsledný vysúťažený návrh podľa detailnej projektovej dokumentácie by bol tak jedna tretina z uvedenej sumy,“ povedal Kadlíček.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  7. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  8. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  10. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  1. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  2. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  10. Slovaktual umožní všetkým zamestnancom bezplatné testovanie
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 19 960
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 13 798
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 11 168
  4. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 8 272
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 8 168
  6. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 7 564
  7. Riaditeľ VÚB: Udržateľnosť chceme vsadiť do DNA nášho podnikania 6 743
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 684
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 673
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 155
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

Veterinár najprv Ag testy vyhodnocoval, potom už nemohol.

Zamestnávatelia presadzujú dobrovoľné testovanie firiem s podporou štátu a bez obmedzení

Nepredvídateľnosť prijímaných opatrení, absencia či neakceptovanie odbornej diskusie bez akejkoľvek jasnej a čitateľnej stratégie podľa nich ešte viac umocňujú negatívne dopady pandémie na podnikateľské prostredie i spoločnosť ako celok.

Ilustračné foto.

V Trnavskom kraji zahynulo vlani na cestách 38 ľudí

December bol v roku 2020 jediným mesiacom, keď na cestách v Trnavskom samosprávnom kraji (TTSK) nezahynul pri dopravných nehodách žiadny človek.

Pobočka colného úradu v Trnave funguje už nepretržite

Dočasné obmedzenie činnosti začalo platiť 17. decembra ako preventívne opatrenie v zhoršujúcej sa epidemiologickej situácii.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Pohrebné auto zrazilo cyklistu. Neprežil

Nehoda sa stala medzi Telincami a Vrábľami.

Vráble zintenzívnia boj s pandémiou, majú veľa hospitalizovaných v Nitre

Radnica požiadala dobrovoľných hasičov, aby vydezinfikovali autobusové zastávky.

Polícia sa k sankciám za porušenie lockdownu v Nitre nevyjadruje

Kto nemá potrebné doklady, otočia ho a nevpustia do mesta.

Už ste čítali?