Utorok, 23. apríl, 2019 | Meniny má Vojtech

Rušná Hospodárska má byť širšia,radnica plánuje pruhy pre autobusy

Koncom minulého roka si mesto Trnava nechalo spracovať novú overovaciu štúdiu preferenčných jazdných pásov na Hospodárskej ulici. Tie by mali zrýchliť autobusovú dopravu v rannej špičke .

Hospodárska v Trnave. Patrí medzi najfrekventovanejšie ulice Trnavy.Hospodárska v Trnave. Patrí medzi najfrekventovanejšie ulice Trnavy.(Zdroj: TK)

TRNAVA. Preferenčné jazdné pruhy na Hospodárskej ulici, od križovatky s Kollárovou až po križovatku so Zeleným kríčkom, rieši nová overovacia štúdia, ktorú si mesto Trnava nechalo spracovať v decembri minulého roka.

Prečítajte si tiež: Trnava chystá pruhy pre autobusy a bypass pri stanici

S myšlienkou rozšírenia Hospodárskej sa zaoberalo už predchádzajúce vedenie, jedna z hlavných dopravných tepien cez mesto totiž výhľadovo nemusí pre motorovú dopravu postačovať. Kým v minulosti sa uvažovalo so samostatnými pásmi pre autobusy len v niektorých častiach ulice, najnovšia štúdia počíta s ich výstavbou po celej dĺžke.

Podľa prepočtov projektantov by po ich vybudovaní prešiel každý jeden autobus v rannej špičke tento úsek o sedemnásť percent rýchlejšie. „Ak si to zoberieme v globále, je to enormné zrýchlenie autobusovej dopravy. Každý autobus ušetrí na tomto kúsku Hospodárskej 34 sekúnd, a to nielen mestská autobusová doprava, ale aj prímestská a diaľková doprava,“ vysvetlil Miroslav Kadlíček z referátu dopravného urbanizmu mestského úradu.

Zároveň to podľa jeho slov pomôže zrýchleniu automobilovej a ostatnej dopravy a zlepší sa prejazdnosť záchranných zložiek, ktoré často uviaznu medzi vozidlami.

Tisícky áut denne

Spracovaniu novej štúdie predchádzali dopravné merania existujúceho stavu, z ktorých vyplynuli zaujímavé závery. Hospodárska ulica je totiž autobusovou dopravou intenzívne využívaná – z jedenástich liniek MAD cez ňu prechádza šesť, jazdia tadiaľto aj tri linky školských autobusov a všetky linky prímestskej dopravy, ktoré pokračujú či už na Trstínsku cestu, alebo na Zelený kríčok.

Úsek, ktorým sa štúdia zaoberá, je dlhý len niečo vyše kilometra, v oboch smeroch sa tu však nachádza spolu desať rôznych križovatiek a odbočení, ktoré majú vplyv na rýchlosť dopravy.

Najproblémovejšia je pritom križovatka Dohnányho – Kollárova – Hospodárska, ktorá už dnes kapacitne nepostačuje. Preferenčné jazdné pruhy pre autobusy však na ňu budú mať len minimálny vplyv, prejazd po zvyšku ulice by ale mal byť rýchlejší.

Do úvahy treba totiž zobrať, že len medzi Kollárovou a Študentskou prejde v pracovný deň medzi 5. a 23. hodinou priemerne 732 autobusov (údaj z merania v roku 2015, pozn. red.). K tomu treba pripočítať tisícky osobných áut a ďalšej dopravy.

Zmeny v usporiadaní

Po pridaní samostatných pásov pre autobusy by mala byť Hospodárska ulica v niektorých úsekoch až päťpruhová. To ovplyvní aj usporiadanie priechodov pre chodcov, ktoré musia byť pri vedení cez viac ako štyri pruhy rozdelené ostrovčekom.

Na Hospodárskej by sa celkovo malo nachádzať sedem priechodov, k existujúcim šiestim má pribudnúť ešte jeden, v križovatke s Ulicou A. Sládkoviča.

Autobusové pruhy by do budúcna zredukovali aj počet parkovacích miest pri okresnom úrade (zo súčasných sedemnástich na desať) a na parkovisku pri terajšej autobusovej zastávke Hospodárska I v smere na Zelený kríčok (zo súčasných štyridsať na dvanásť). Nevyhnutné by tiež bolo presunúť chodníky pre chodcov a autobusové zastávky, čím by prišlo k zredukovaniu existujúceho zeleného pásu popri Trnávke i k drobnému zásahu do zelene pred obytnými domami na Hospodárskej, v smere na železničnú stanicu.

Predbežný nápočet z overovacej štúdie hovorí o celkových investičných nákladoch niekde na úrovni desiatich miliónov eur.

V tomto prípade však podľa Kadlíčka dalo mesto naceniť, čo by to stálo v maximalistickom režime, pri výmene všetkých inžinierskych sietí a vozovky aj s konštrukčnými vrstvami.

„Tiež sme dali započítať rozšírenie cesty smerom k Trnávke s faktom, že podložie uvažujeme ako nestabilné. Ak však nahliadnete do minulosti, zistíte, že medzi Hospodárskou a Trnávkou jazdili ťažké nákladné vlaky z cukrovaru, takže podložie by malo byť v poriadku. Odhadujem, že výsledný vysúťažený návrh podľa detailnej projektovej dokumentácie by bol tak jedna tretina z uvedenej sumy,“ povedal Kadlíček.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  2. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  3. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  4. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  5. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  6. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  7. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  8. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  9. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  10. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým?
  1. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  2. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  3. Women in business
  4. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  5. Bim Challenge 2019
  6. Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov
  7. Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur
  8. Grilovacia sezóna je zahájená!
  9. Moderné bývanie v Žiline v 30-tych rokoch 20. storočia
  10. Čerpačky OMV na Slovensku majú dvere otvorené aj počas sviatkov
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 21 304
  2. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 11 535
  3. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 9 758
  4. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 8 187
  5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 903
  6. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 334
  7. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 3 927
  8. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali 3 198
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 2 935
  10. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 1 721

Téma: Doprava


Hlavné správy z MY Trnava

Auto na streche, prevrátený kamión. Cestu pre vážnu nehodu uzavreli

Vážna dopravná nehoda sa stala pred horským priechodom Biela hora.

V Malých Karpatoch horel les

Horieť začalo v okolí Javorníka. Hasiči boli v pohotovosti.

Najdlhší krytý most na Slovensku budú opravovať, poznačil ho vek

Kolonádový most spája mesto Piešťany s Kúpeľným ostrovom. Postavili ho ešte v 30. rokoch a je jednou z najvýznamnejších dominánt kúpeľného mesta.

Vychádza nové číslo MY Trnavských novín

Regionálne MY Trnavské noviny nájdete v novinových stánkoch a u súkromných predajcov vždy od pondelka. Ich súčasťou je samostatný Magazín s televíznym programom a bohatým čítaním.

Na Senickej divadelnej jari sa predstavili viaceré detské súbory

Víťazstvo si odniesla Základná umelecká škola Ladislava Kupkoviča z Cífera.

Víťazi Senickej divadelnej jari

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na prvý foťák si zarobil brigádou na stavbe. Snímky mladíka vám vyrazia dych

Snažím sa byť vždy jedinečný a originálny, hovorí mladý fotograf Adam Kuric.

Krčmy v Žiline sa sústredili najmä na rínku, ubytovaní tu boli aj ruskí dôstojníci

Žilina, tak ako každé väčšie mesto, mala už od stredoveku svoje krčmy a ubytovacie zariadenie.

FOTO: Oblievačka v okolí Trenčína

Mládenci v ľudových krojoch z obce Selec alebo tí z Trenčianskej Teplej? Ktorým to podľa vás dnes lepšie šibalo?

Smutnú vŕbu v Soblahove zasypalo takmer osemsto maľovaných kraslíc

Soblahovská šibačka má každoročne rekordnú podobu. „Veľkonočnú“ smutnú vŕbu ozdobili aj v tomto roku stovky kraslíc.

Vybrali SME

Už ste čítali?