Štvrtok, 28. január, 2021 | Meniny má AlfonzKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 10:00

Odborári z PSA dementovali výšku platov, posťažovali sa aj na cudzincov

Odborári z trnavskej automobilky PSA sa stretli s premiérom Robertom Ficom, aby ho informovali o skutočných platoch operátorov za pásom. Hovorilo sa aj o „posilách“ zo zahraničia.

Odborári z PSA.Odborári z PSA. (Zdroj: TASR)

TRNAVA. Odborári z OZ KOVO PCAS sa prednedávnom stretli s predsedom vlády Robertom Ficom.

Hlavným dôvodom ich návštevy bolo informovať premiéra o skutočných mzdách v trnavskej automobilke PSA. Tie sa vraj od tých prezentovaných podstatne líšia. Fico navštívil fabriku ešte koncom februára.

Nesprávne čísla

V médiách sa viackrát objavila suma 1395 eur, údajne mzda bežného operátora vo výrobe. „Premiérovi bolo podľa jeho slov prezentované, že spomínaný údaj 1395 eur je priemerný zárobok v podniku za minulý rok, bez započítania platov manažérov, z čoho on usúdil, že ide o robotnícky plat,“ uviedol František Gajdoš, podpredseda OZ KOVO PCAS Slovakia. Poslali mu preto výplatnú pásku operátora. Čistá mzda vychádza na približne 670 eur.

Skryť Vypnúť reklamu
Anketa:
Koľko musí podľa vás zarábať človek, aby mohol normálne žiť?
stačí do 500 eur
12
určite nad 500 eur
6
viac ako 700 eur
42
okolo 1000 eur
438
Hlasovalo: 498

Čo sa týka priemerného platu bežného robotníckeho zamestnanca, ten sa pohybuje na úrovni približne 1000 eur so všetkými variabilnými zložkami. „To reálne znamená, že v čistom dostane zamestnanec na výplatu niečo menej ako 700 eur,“ doplnil Gajdoš. V máji a v novembri výplaty vždy poskočia, pretože sa do týchto mesiacov rozdeľuje 13. plat.

„Treba si však položiť otázku, či takýto plat je adekvátny tomu, čo PSA od slovenských pracovníkov dostáva,“ pýta sa Gajdoš. Podľa jeho slov výrobné tempo produkcie vozidiel neustále rastie, čo sa vôbec neodzrkadľuje na výplatách.

„Ak firma pôsobí v meste, kde je aktuálne nezamestnanosť na úrovni 2,8 percenta, mal by byť prirodzený tlak na rast miezd aj bez výrazného pričinenia zástupcov zamestnancov,“ skonštatoval Gajdoš.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa jeho slov zo všetkých automobiliek, ktoré pôsobia na Slovensku, je trnavská PSA pravdepodobne najslabšia, čo sa týka miezd vo výrobe.

„Nástupnú mzdu máme veľmi podobnú ako vo VW alebo KIA, avšak ďalší vývoj mzdy je už veľmi pomalý a z pohľadu individuálneho zvyšovania takmer nulový, keďže PSA ako jediná zo slovenských automobiliek nemá fungujúci systém individuálneho navyšovania,

ktorý by oceňoval predovšetkým dlhoročných lojálnych zamestnancov,“ doplnil. Posledné kolektívne vyjednávanie medzi vedením automobilky a odborármi sa skončilo ešte vo februári.

Bol vyhlásený aj spor, no nakoniec sa obe strany dohodli na kompromise.

„Zohľadnili sme v ňom lojalitu dlhoročných zamestnancov. Všetkým, ktorí majú v podniku odpracovaných menej ako 8 rokov, sa mzda zvýšila o 33 eur. Tí, čo majú odpracovaných 8 až 10 rokov, sa zvýšia o43 eur, nad 10 rokov o 53 eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Nie sú spokojní so súčasnou situáciou

S aktuálnou situáciou v PSA nie sú odborári spokojní. „Prekáža nám najmä už spomínaný hromadný prílev lacnej pracovnej sily, ale aj zlá sociálna klíma či nefunkčný systém individuálneho zvyšovania,“ zhrnul Gajdoš. Gajdoš hovorí o spustení masívnej vlny dovozu lacnej a často aj nekvalifikovanej pracovnej sily zo zahraničia. Odborári tvrdia, že prílev robotníkov zo zahraničia zároveň sťažuje podmienky pri v y jednávaní s vedením. „Pokiaľ dovezieme lacnú pracovnú silu zo zahraničia, tento tlak sa výrazne otupí a zamestnávateľ nie je nútený výraznejšie upravovať mzdy. Odborovej organizácii to zásadne zhorší vyjednávaciu pozíciu v kolektívnom vyjednávaní,“ doplnil. Najväčším problémom je rečová bariéra.

Premiér na stretnutí odborárom prisľúbil, že pokiaľ najbližšie navštívi závod, nájde si čas aj na krátku návštevu zástupcov zamestnancov, aby si vypočul aj informácie „z druhej strany“ . Začiatkom budúceho roka sa končí platnosť celej kolektívnej zmluvy, kolektívne vyjednávanie pravdepodobne začne už koncom tohto roka.

„Našou veľkou snahou bude zaviesť naozaj fungujúci systém mzdových tried, aby sme tak oddelili lojálnych, dlhoročných zamestnancov od tých, ktorí u nás pracujú len krátko,“ uzavrel Gajdoš.

S otázkami o počtoch zahraničných pracovníkov či sociálnej klíme vo fabrike sme sa obrátili aj na vedenie PSA.

K výške miezd posielali tlačovú správu ešte koncom februára o výsledku kolektívnej dohody, kde sa okrem iného spomína aj nasledovné. „Priemerná mesačná mzda v automobilke dosiahla v roku 2016 úroveň 1.395 eur, vrátane prémií a príplatkov, bez manažmentu. Oproti roku 2015 sa zvýšila o 64 eur. Priemerná mesačná mzda výrobného operátora dosiahla 1.007 eur, vrátane prémií a príplatkov,“ napísal Peter Švec, hovorca automobilky PSA s tým, že transparentne uviedli dve priemerné hodnoty a jednou z nich je aj tá pre operátorov.

Oslovili sme aj druhú odborovú organizáciu, ktorá sa vytvára v automobilke. Zatiaľ sa nevyjadrili.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Výpredaj zásob. Bezpečný nákup s garanciou dodania až k vám
  3. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  4. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  5. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  9. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  10. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  1. Neprekonaný VAM systém, ktorý zabráni krádeži vášho auta
  2. Výpredaj zásob. Bezpečný nákup s garanciou dodania až k vám
  3. Garmin predstavuje Lily, svoje najmenšie inteligentné hodinky
  4. Babylon Berlín: Najdrahší nemecký seriál
  5. Potravinové intolerancie bude KRAJ riešiť aj tento rok
  6. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  7. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  8. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  9. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  10. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 19 270
  2. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí 19 228
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 18 788
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 17 316
  5. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci 8 229
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 7 719
  7. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 443
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 254
  9. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat 7 132
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 6 948
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Život v meste

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Život v meste

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

Prednostka trnavskej infektológie tvrdí, že príznaky koronavírusu sa môžu zhoršiť zo dňa na deň. Dozviete sa aj to, kedy je už potrebné vyhľadať odbornú zdravotnú pomoc.

30m

Okres Trnava opakuje testovanie, prvého kola sa zúčastnilo viac ako 22 tisíc ľudí.

55m
Ilustračné foto.

Rezort zdravotníctva odporúča, aby pacienti s Covidom-19 boli počas liečby v kontakte so svojím všeobecným lekárom. Mnohí volajú záchranku až po vyhrotení problémov.

2 h

Neexistujúci južný obchvat Trnavy stále suplujú trnavské ulice. Hoci jeho realizácia je v prvej desiatke top projektov Slovenskej správy ciest, termín začiatku prác sa odsúva.

4 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Pokiaľ ste nezvestné deti videli, kontaktujte políciu.

27. jan

Poradia sa od včera zmenili.

18 h

Mesto pracuje na tom, aby bol v Nitre dostatočný počet mobilných odberných miest počas celého týždňa.

17 h

Mnohí vodiči odbočujú na Nedožerskej ceste v Prievidzi doľava, smerom do mestskej časti Necpaly. Podľa dopravnej značky to však robiť nemôžu, čo si mnohí doteraz neuvedomovali.

27. jan

Už ste čítali?