TRNAVA. Georadarové merania, ktoré vlani v Trnave úspešne vyskúšali na ôsmich uliciach, plánuje mesto aj tento rok. Počet diagnostikovaných ciest sa však zdvojnásobí, chýbať medzi nimi nebudú ani hlavné ťahy ako Hospodárska či Dohnányho ulica.
S diagnostikou má mesto, zdá sa, naponáhlo, šestnásť ulíc má byť „premeraných“ do 20. mája, ešte pred Veľkou nocou stihli na úrade aj verejné obstarávanie.
To zverejnili v pondelok 10. apríla, termín na predkladanie ponúk bol do štvrtka 13. apríla do 14. hodiny. So zákazkou za odhadovaných 19 500 eur bez DPH oslovilo mesto priamo štyri firmy.
„Vzhľadom na skúsenosť z predchádzajúcich výberových konaní v minulosti, vybralo mesto Trnava firmy, ktoré sa reálne zaoberajú touto činnosťou a reagovali na predchádzajúce výzvy. Zákon nestanovuje zákonné lehoty, čo sa týka zákaziek s nízkou hodnotou,“ odpovedal hovorca Trnavy Pavol Tomašovič na otázku, či nebol čas na predloženie ponúk krátky.
Kým vlani urobili diagnostiku vozoviek špeciálne autá Slovenskej správy ciest, tento rok mesto oslovilo žilinské spoločnosti Dopravoprojekt a Daqe, firmu Vintage z Prahy a bratislavský R-Project Invest. Ponuku podľa Tomašoviča zaslali tri firmy, najnižšia bola od Daqe Slovakia.
Vyberali aj očami
Ulice, na ktorých neinvazívna diagnostika prebehne, vybralo mesto na základe evidovaných požiadaviek jednotlivých výborov mestských častí, tiež podľa „vizuálneho posúdenia ich súčasného stavebno-technického stavu.“
Do úvahy boli podľa Tomašoviča brané aj náklady na ich opakovanú opravu a údržbu.
Do finále sa tak tentokrát dostali miestne komunikácie Mýtna, Starohájska, Palárikova, Vančurova, Kukučínova, Okružná, Jána Hlúbika, Botanická, Kornela Mahra, Poľná, Západná, Slovenská, Hospodárska, Hodžova, Dohnányho a Zelený kríček.
„Výsledky a závery diagnostiky budú tvoriť podkladovú časť pri vypracovaní projektovej dokumentácie, ktorej súčasťou bude aj výkaz výmer s vyčíslením nákladov spojených s realizáciou,“ doplnil Tomašovič s tým, že vďaka georadaru bude jasné, či ulicu stačí len v rôznom rozsahu opraviť, alebo pôjde o jej rekonštrukciu – teda zásah bude potrebný až do jej konštrukčných vrstiev.
Samotné termíny prác budú závislé od peňazí v rozpočte, a teda od rozhodnutia mestských poslancov.
Osvedčila sa
Diagnostika novým spôsobom, pri ktorej špeciálne vozidlo prejde po celej ulici a dokáže tak presne určiť jej stav po celej dĺžke, sa v Trnave osvedčila.
Kým starý spôsob, pri ktorom sa vykopalo niekoľko sond, nedokázal potrebný rozsah prác určiť presne a často prichádzalo k nepríjemným prekvapeniam, georadar dokáže mestu výhľadovo ušetriť množstvo peňazí.
Ak totiž opravu urobia hneď v potrebnom rozsahu, znížia sa náklady na údržbu aj dodatočné zásahy.