PIEŠŤANY. Ministerstvo dopravy a výstavby zatiaľ nerozhodlo o osude nevyužívanej železničnej trate Piešťany – Vrbové, ktorú chcú získať do vlastníctva samosprávy zo združenia Zelená cesta.
Piešťany, Vrbové, Krakovany a Trebatice plánujú trať zmeniť na cyklotrasu, v sobotu ich zámer podporilo približne 180 cyklistov jazdou po bežnej ceste.
Podujatie zároveň odštartovalo petičnú akciu na podporu zámeru združenia Zelená cesta.
„Zelenou cyklojazdou sme chceli upriamiť pozornosť ministra dopravy pána Érseka a Železníc SR na jedno nefunkčné teleso, ktoré by malo byť prebudované na cyklotrasu, aby slúžilo všeobecnému prospechu,“ povedal organizátor cyklojazdy Dušan Knap z Inštitútu pre trvalo udržateľný rozvoj.
Cyklotrasa by umožnila bezpečnú dopravu do práce zamestnancom priemyselných fabrík, ktoré sa popri železnici usadili. Ministerstvo dopravy sa zatiaľ vyjadruje o budúcnosti železnice opatrne.
„Treba si uvedomiť, že v tomto prípade ide o zodpovednosť vedenia rezortu dopravy za ďalší osud dlhodobo neprevádzkovaných tratí, ktorý si vyžaduje dôkladné posúdenie navrhovaných možností nielen z aktuálneho pohľadu, ale aj z pohľadu budúcnosti.
V tomto období vedieme rokovania, aby sme dospeli v prípade trate Piešťany – Vrbové k vyhovujúcemu riešeniu pre všetky zainteresované strany,“ informoval rezort dopravy. Minister dopravy Arpád Érsek sa o problematiku osobne zaujíma, v marci sa vo Vrbovom zúčastnil na rokovaní zainteresovaných strán.
Proti likvidácii trate je občianske združenie Čango, ktoré v nej vidí turistický potenciál. Na železničku by sa podľa jej zástancov mohli vrátiť ako atrakcia napríklad parné vlaky alebo dreziny.
„Takúto iniciatívu neodsudzujem, zachovávať nejaké dielo je správne. V súčasnosti to železničné teleso slúži na preteky drezín, čo je jedna akcia v roku a trvá pol dňa. Cyklomobilita sa týka tisícok ľudí a po celý rok. Trasa Piešťany – Vrbové je veľmi frekventovaná, je tam priemyselný park, robotníci dochádzajú do práce dva – tri kilometre a cestovanie na bicykli je pre nich veľmi vhodné,“ argumentuje Knap.
Občianske združenie Čango podľa jeho šéfa Vladimíra Vaculu nie je v žiadnom prípade proti cyklotrase, je však súčasne za zachovanie dnes už historickej železničnej trate, ktorá je súčasťou regiónu už od roku 1906.