TRNAVA. Mikovíniho má viac záplat na meter štvorcový než pôvodného asfaltu. Podľa našej ankety spred niekoľkých rokov patrí do prvej trojky najhorších ulíc Trnavy. Jej vyťaženosť pritom z roka na rok stúpa. Až do spustenia plánovaného južného obchvatu slúži pre odklon nákladnej dopravy smerujúcej z Bratislavskej.
Kruhový objazd Zelenečská – Tamaškovičova je tak odľahčený od tranzitov, ktoré Trnavou iba prechádzajú. Nič však nie je „zadarmo“. Nákladiaky pod oknami musia denne znášať ľudia z Golianovej a Nerudovej.
Obnova ulice je síce nevyhnutná, mesto s ňou však doteraz vyčkávalo. Aj kvôli zamýšľanej výstavbe nákupného centra v areáli nemocnice. Vyvolanou investíciou investora je výstavba kruhovej križovatky Tamaškovičova – Bulharská. Vzhľadom na to mesto nechcelo prehusťovať tunajšiu premávku o ďalšie autá z Mikovíniho.

Pri oprave mosta cez Trnávku sa totiž ráta s jeho úplnou uzávierkou, čo by znamenalo, že odklon tranzitov z Bratislavskej by cez Linčiansku pokračoval po Zelenečskej smerom na Tamaškovičovu a Nitriansku.
Pri súčasných pomeroch v čase špičky sa situácia na týchto uliciach ešte viac skomplikuje.
Obnovia iba časť
Projekt obnovy Mikovíniho je hotový už dávno. Ráta však iba s časťou ulice, zvyšok zostane v pôvodnom stave. Mikovíniho má viac ako jeden kilometer, úsek plánovanej obnovy sa začína od kruhovej križovatky na Zelenečskej po most cez Trnávku. Ide o necelých tristo metrov. Na tomto úseku je viacero súkromných pozemkov, mesto ich musí od vlastníkov najskôr získať.
„Mesto Trnava má projek-čne predpripravenú rekonštrukciu mosta aj ulice. Možnosť začať rekonštrukciu a získať stavebné povolenie viazne na majetkovoprávnom vyrovnaní časti pozemkov na tejto ulici,“ zhrnul Pavol Tomašovič, hovorca mesta.
Bez majetkovoprávneho vyrovnania mesto nezíska stavebné povolenie a kompletná rekonštrukcia ulice bude nemožná.
Malo by mesto opraviť celú ulicu?
Ak by sa majitelia predmetných pozemkov s mestom nedohodli, poslednou možnosťou je vyvlastnenie vo verejnom záujme. V zákone sa píše, že pozemky, stavby a práva k nim, potrebné na uskutočnenie stavieb alebo opatrení vo verejnom záujme, možno vyvlastniť alebo vlastnícke práva k pozemkom a stavbám možno obmedziť rozhodnutím stavebného úradu. Vyvlastniť možno len vtedy, ak cieľ vyvlastnenia nemožno dosiahnuť dohodou alebo iným spôsobom.
Ak sa podarí radnici získať pozemky ešte tento rok, investíciu by mohli zaradiť do rozpočtu na rok 2018. Ďalej to už bude v rukách mestských poslancov.
Nový asfalt, chodník i lampy
Projekt obnovy ráta s obnovou časti Mikovíniho. Pribudne nový asfalt, šachty na odvodnenie ulice, vynovia existujúci chodník, vymeniť majú aj kanalizačné potrubie.
So zeleňou sa ráta v minimálnom rozsahu, v projekte sa spomína zatrávnenie časti vedľa komunikácie. Súčasťou projektu bude aj náročná oprava mosta cez Trnávku. Vzhľadom na svoj vek a stav poškodenia je jeho obnova už nevyhnutná.
Ponúknuť ju do správy SSC
Mesto by sa obnove i údržbe možno mohlo nateraz vyhnúť. Vzhľadom na neexistenciu južného obchvatu a terajší nadregionálny charakter ulíc Golianova, Nerudova a Mikovíniho, ktoré ho v súčasnosti nahrádzajú a ešte niekoľko rokov aj budú, by sa mohlo mesto pokúsiť o to, aby si ich Slovenská správa ciest (SSC) zobrala do svojej „opatery“.
Podobne ako to bolo pred výstavbou severného obchvatu. O tranzitné ulice v meste, ako napríklad Bučianska, Rybníková či Trstínska, sa starala práve SSC. Na naše otázky ohľadne tejto možnosti radnica nereagovala.