TRNAVA. Minulý rok prebehol z pohľadu bezpečnosti bez vážnejších problémov. V spoločnosti Arriva (bývalá SAD) Trnava neevidujú žiadnu vážnu nehodu. Menších udalostí ale bolo dosť.
Pri celkovom množstve približne 270 autobusov zaznamenali priemerne asi 15 poistných udalostí v priebehu mesiaca, čo je asi 180 nehôd za rok. Najčastejšie šlo o škodové udalosti, pri ktorých sa poškodila karoséria, prípadne sa rozbilo čelné či bočné sklá.
Zavinené nehody platia z vlastných
„Pokiaľ poistnú udalosť zaviní iný účastník cestnej premávky, škody sú hradené z jeho povinného zmluvného poistenia. V opačnom prípade znáša náklady naša spoločnosť, a to z vlastných zdrojov, respektíve z havarijného poistenia,“ napísal Juraj Kuzma, dopravný riaditeľ akciovej spoločnosti Arriva Trnava. Podľa jeho slov väčšinu nehôd zavinili šoféri osobných vozidiel.
„Naše autobusy šoférujú väčšinou dlhoroční skúsení vodiči, a tak vedia, že ohľaduplnosť voči všetkým účastníkom cestnej premávky je veľmi dôležitá. Aby bola premávka plynulá, je podstatné, aby všetci jej účastníci dodržiavali pravidlá bezpečnej jazdy a vyhlášku o cestnej premávke. V takom prípade nemusí dochádzať k sťažnostiam zo žiadnej strany,“ doplnil Kuzma.
Reálna situácia je však úplne iná, ohľaduplnosti na cestách je podstatne menej. Podľa Kuzmu je situácia priamo v Trnave dobrá, tunajší vodiči sú ohľaduplní. Ale nájdu sa aj výnimky.
Niektorí sú agresívni
Autobusy pri výjazde zo zastávok väčšinou pustia. „V Trnave výjazd zo zastávok autobusov nepovažujeme za výrazný problém. Väčšina vodičov osobných automobilov je ohľaduplná. Napriek tomu sa stretávame aj so šoférmi, ktorí uplatňujú agresívny spôsob jazdy s prudkým radením sa pred naše vozidlá. V snahe predísť kolízii sú v takýchto prípadoch naši vodiči nútení prudko pribrzdiť, čo je nepríjemné predovšetkým pre cestujúcich, hlavne starších,“ zhrnul Kuzma. Problém vidí hlavne v súčasnej prehustenej doprave.
„To, čo vidíme ako problém, je obrovské množstvo áut na cestách. Zapríčiňuje to nielen dopravné zápchy, ale, žiaľ, aj množstvo dopravných nehôd. Aj preto by obyvatelia a predstavitelia miest a obcí mali ako vhodnejšiu alternatívu zvážiť verejnú dopravu, ktorá by naše cesty odľahčila,“ dodal Kuzma.
K nehodám najčastejšie dochádza počas dopravnej špičky. Po každej kolízii musia autobus odstaviť aj napriek tomu, že je pojazdný. Na miesto vyšlú náhradný autobus, do ktorého cestujúci prestúpia.