Pondelok, 16. júl, 2018 | Meniny má Drahomír

V automobilke PSA zažehnali ďalší spor. V hre sú opäť mzdy

Kolektívne vyjednávanie medzi vedením automobilky a odbormi prebiehalo už od septembra. V novembri ho však pozastavili. Obe strany nezhody doteraz nemedializovali.

Štrajková pohotovosť v trnavskej automobilke PSA v roku 2015.(Zdroj: TASR)

TRNAVA. Pred necelými dvomi rokmi hrozil automobilke PSA Trnava ostrý štrajk. Dva dni pred jeho vypuknutím (29. jún 2015) sa vedenie a odborári nakoniec dohodli. Situácia sa však znova začína opakovať.

Už od minulého septembra prebieha kolektívne vyjednávanie, ktoré museli pre opodstatnenú žiadosť zamestnávateľa v novembri prerušiť. Dôvodom bola náročná príprava štvrtej zmeny, ktorá funguje v obmedzenej verzii od tohto januára. K rokovaciemu stolu sa obe strany znova vrátili začiatkom februára. Bez dohody. Spor vyhlásili 14. februára.

Článok pokračuje pod video reklamou

Z požiadaviek ustúpili obe strany

„Nevedeli sme sa dohodnúť v oblasti rastu miezd v spojitosti s flexibilitou. Tieto dve oblasti spolu súvisia,“ uviedol František Gajdoš, podpredseda výboru ZO OZ KOVO PCAS.

Podľa jeho slov, spor vznikol práve vo viacerých otázkach ohľadne flexibility, ktorá ma vplyv na mzdy zamestnancov.

„Na rovinu sme si povedali, že pokiaľ bude vôľa, tak sa ešte stretneme a skúsime nájsť kompromis, aj keď samotné kolektívne vyjednávanie už bolo v štádiu sporu,“ dodal Gajdoš.

Nakoniec sa dohodli iba prednedávnom. Zo svojich požiadaviek ustúpili obe strany. „Je pravda, že finančné navýšenie nie je v takej výške, ako sme si predstavovali, ale zase v oblasti flexibility sme urobili zásadnú zmenu. Doteraz sme už niekoľko rokov fungovali v režime takzvaného Konta pracovného času. Počas jeho trvania, keď zamestnanci z nejakého dôvodu nepracovali, či už pre nedostatok súčiastok, alebo bol pokles objednávok, tak zamestnanci síce mali zaplatenú základnú mzdu, avšak tieto hodiny sa im premietli ako dlh v konte, ktorý potom v rámci pracovných sobôt museli odpracovať. Za tieto soboty už nemali potom platenú základnú mzdu,“ popísal Gajdoš. Pre zamestnancov to bolo vraj demotivujúce, ich výplata bola približne rovnaká, či pracovali štyri alebo šesť dní v týždni.

„Hlavne ak za posledné dva roky tu bola potreba pracovať nad rámec úväzku, čiže sa vracali dlhy z dávneho obdobia a ľudia pracovali takmer každú sobotu,“ podčiarkol Gajdoš.

V sobotu maximálne ranná

Aktuálne sa dohodli na tom, že zamestnanci môžu pracovať maximálne v sobotu ráno. A tieto hodiny sa vyúčtujú a zaplatia aj s príplatkom hneď v tom mesiaci kedy vznikli. Ďalej, mínusové hodiny môžu vzniknúť iba z dôvodu prípadných investičných prerábiek a aj tie sa vyúčtujú na konci aktuálneho mesiaca. „Zamestnanec ich bude mať zaplatené základnou mzdou, podobne ako keby pracoval,“ doplnil Gajdoš.

Čo sa týka navýšenia mzdy, viac dostanú tí, ktorí pracujú v automobilke dlhšie. Zamestnancom, ktorí majú odpracovaných menej ako osem rokov zdvihnú výplatu o 33 eur, od 8 do 10 rokov o 43 eur, nad 10 rokov o 53 eur.

Tlačová správa z PSA

Dohodu dnes zverejnilo aj vedenie. Na naše otázky zatiaľ neodpovedali, poslali však tlačovú správu. „Trnavská automobilka PSA Groupe Slovakia zvyšuje základné mzdy svojich zamestnancov v roku 2017 v priemere o 6,3 percenta. Ide o výsledok kolektívnej dohody uzavretej po päťmesačných rokovaniach medzi vedením automobilky a jej odborovou organizáciou OZ Kovo,“ píše sa v správe.

Dohodnutá bola nová podoba mesačnej flexibility pracovného času, s ktorou súvisí vyplácanie podielu na zisku aj v rokoch 2018 a 2019. V prípade splnenia cieľov bude v roku 2018 a 2019 vyplatený podiel na zisku do 480 eur.

„Priemerná mesačná mzda v automobilke dosiahla v roku 2016 úroveň 1.395 € (vrátane prémií a príplatkov, bez manažmentu). Oproti roku 2015 sa zvýšila o 64 €. Priemerná mesačná mzda výrobného operátora dosiahla 1.007 € (vrátane prémií a príplatkov),“ uvádza sa v správe.

Odborári tvrdia iné, zamestnanci sú skeptickí

„Naši robotníci zarábajú v čistom približne 650 eur a práca sa neustálou optimalizáciou a šetrením nákladov stala veľmi náročnou. Čiže pomer pracovných podmienok a mzdy je za takýchto okolností neadekvátny,“ vysvetlil Gajdoš.

Viaceré zdroje z automobilky, nielen z výrobnej časti, nám potvrdili, že súčasná situácia v automobilke nie je práve ideálna. Nemenovaný zamestnanec tvrdí, že viacerých zaráža fakt, že robotníkov zo Srbska prijímajú hneď za kmeňových zamestnancov. Pre pracovné povolenie. „Slováci musia ísť cez externé agentúry. Byť kmeňovým zamestnancom má viacero výhod a benefitov. Stali sa prípady, kedy cudzincom prešli porušenia pracovnej disciplíny či absencia. V porovnaní so Slovákmi,“ povedal. Ďalší zamestnanec z vedúcej pozície nám povedal, že PSA nemá v regióne dobré meno, preto tu ľudia nechcú pracovať.

„Máme trošku hlavu v smútku, že sa začal novodobý fenomén. Zamestnávateľ medializuje, že mu chýba kvalifikovaná pracovná sila, avšak začal privážať často úplne nekvalifikovaných , ale predovšetkým lacných zamestnancov z krajín ako Rumunsko, Bulharsko, Maďarsko a aktuálne aj zo Srbska, uvažuje sa aj nad Ukrajinou. PSA dostalo výnimku na zamestnávanie zatiaľ 500 ľudí mimo Únie. To nám veľmi sťažuje situáciu pri vyjednávaní, keďže zamestnávateľ nie je nútený razantnejšie dvíhať mzdy,“ uzavrel Gajdoš s tým, že na Slovensku máme dosť šikovných ľudí bez práce. Rozhodujúca je cena za ňu.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  3. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  9. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  10. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto
  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  3. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  8. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  9. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  10. OMV pozýva na pretekársky supervíkend na okruhu Slovakiaring
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 13 662
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 127
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 170
  4. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 8 548
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 843
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 6 539
  7. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 4 752
  8. Nie sme žiadni paštikári. Slováci už dovolenkujú inak 3 560
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 3 321
  10. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto 2 866

Téma: Život v meste


Článok je zaradený aj do ďalších tém Život v meste

Hlavné správy z MY Trnava

Čaro dedinských štadiónov: Štadión na ktorom hral Slovan Bratislava či ihrisko bez tribúny

V novej rubrike vám postupne predstavíme všetky dedinské štadióny na Záhorí a v Trnave.

Firmy hľadajú ľudí ťažko, problémom bývajú spoje aj práca na viacero zmien

V celom regióne Trnavy a Záhoria počet nezamestnaných v priebehu minulého roka klesal. Pre firmy je problém obsadiť najmä miesta vo viac-zmennej prevádzke či pozície, kde je náročná práca za nízku mzdu.

Medzi storočných Trnavčanov patrí aj Mária Kuželová

V Trnave žije podľa evidencie obyvateľov aktuálne päť ľudí, ktorí majú sto a viac rokov. Medzi storočných sa dnes zaradila aj Mária Kuželová.

Kraj chce oceniť osobnosti, čaká na návrhy verejnosti

Trnavský samosprávny kraj (TTSK) chce aj v tomto roku oceniť významných rodákov a preto sa opäť obracia na verejnosť s ponukou spolupráce pri predkladaní návrhov na ocenenie.

Motorkár sa čelne zrazil s dodávkou (+ FOTO)

V ranných hodinách bol horský priechod Havran neprejazdný. Spôsobila to nehoda motorkára.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Investor musí zbúrať celý Orbis, skelet nie je bezpečný

Statik neodporučil stáť pod stropom ani minútu. Má obavy, že spadne.

Motorkár narazil na obrubník, zraneniam podľahol

Motorkár utrpel veľmi ťažký úraz hlavy, bol v bezvedomí. Po prevoze do nemocnice zraneniam podľahol.

Vežu v Bojniciach navštívili prví turisti. Pozrite sa na ten úžasný výhľad

Vyhliadková veža v Bojniciach je v skúšobnej prevádzke.

Na martinskom parkovisku omotali výrastkovia auto toaleťákom

​​​​​​​Po sídlisku v Martine sa potĺkala partia výrastkov a cudzím ľuďom vymýšľali schválnosti.

Vybrali SME

Už ste čítali?