Sobota, 1. október, 2022 | Meniny má Arnold

V automobilke PSA zažehnali ďalší spor. V hre sú opäť mzdy

Kolektívne vyjednávanie medzi vedením automobilky a odbormi prebiehalo už od septembra. V novembri ho však pozastavili. Obe strany nezhody doteraz nemedializovali.

Štrajková pohotovosť v trnavskej automobilke PSA v roku 2015.Štrajková pohotovosť v trnavskej automobilke PSA v roku 2015. (Zdroj: TASR)

TRNAVA. Pred necelými dvomi rokmi hrozil automobilke PSA Trnava ostrý štrajk. Dva dni pred jeho vypuknutím (29. jún 2015) sa vedenie a odborári nakoniec dohodli. Situácia sa však znova začína opakovať.

Už od minulého septembra prebieha kolektívne vyjednávanie, ktoré museli pre opodstatnenú žiadosť zamestnávateľa v novembri prerušiť. Dôvodom bola náročná príprava štvrtej zmeny, ktorá funguje v obmedzenej verzii od tohto januára. K rokovaciemu stolu sa obe strany znova vrátili začiatkom februára. Bez dohody. Spor vyhlásili 14. februára.

SkryťVypnúť reklamu

Z požiadaviek ustúpili obe strany

„Nevedeli sme sa dohodnúť v oblasti rastu miezd v spojitosti s flexibilitou. Tieto dve oblasti spolu súvisia,“ uviedol František Gajdoš, podpredseda výboru ZO OZ KOVO PCAS.

Podľa jeho slov, spor vznikol práve vo viacerých otázkach ohľadne flexibility, ktorá ma vplyv na mzdy zamestnancov.

„Na rovinu sme si povedali, že pokiaľ bude vôľa, tak sa ešte stretneme a skúsime nájsť kompromis, aj keď samotné kolektívne vyjednávanie už bolo v štádiu sporu,“ dodal Gajdoš.

Nakoniec sa dohodli iba prednedávnom. Zo svojich požiadaviek ustúpili obe strany. „Je pravda, že finančné navýšenie nie je v takej výške, ako sme si predstavovali, ale zase v oblasti flexibility sme urobili zásadnú zmenu. Doteraz sme už niekoľko rokov fungovali v režime takzvaného Konta pracovného času. Počas jeho trvania, keď zamestnanci z nejakého dôvodu nepracovali, či už pre nedostatok súčiastok, alebo bol pokles objednávok, tak zamestnanci síce mali zaplatenú základnú mzdu, avšak tieto hodiny sa im premietli ako dlh v konte, ktorý potom v rámci pracovných sobôt museli odpracovať. Za tieto soboty už nemali potom platenú základnú mzdu,“ popísal Gajdoš. Pre zamestnancov to bolo vraj demotivujúce, ich výplata bola približne rovnaká, či pracovali štyri alebo šesť dní v týždni.

SkryťVypnúť reklamu

„Hlavne ak za posledné dva roky tu bola potreba pracovať nad rámec úväzku, čiže sa vracali dlhy z dávneho obdobia a ľudia pracovali takmer každú sobotu,“ podčiarkol Gajdoš.

V sobotu maximálne ranná

Aktuálne sa dohodli na tom, že zamestnanci môžu pracovať maximálne v sobotu ráno. A tieto hodiny sa vyúčtujú a zaplatia aj s príplatkom hneď v tom mesiaci kedy vznikli. Ďalej, mínusové hodiny môžu vzniknúť iba z dôvodu prípadných investičných prerábiek a aj tie sa vyúčtujú na konci aktuálneho mesiaca. „Zamestnanec ich bude mať zaplatené základnou mzdou, podobne ako keby pracoval,“ doplnil Gajdoš.

Čo sa týka navýšenia mzdy, viac dostanú tí, ktorí pracujú v automobilke dlhšie. Zamestnancom, ktorí majú odpracovaných menej ako osem rokov zdvihnú výplatu o 33 eur, od 8 do 10 rokov o 43 eur, nad 10 rokov o 53 eur.

SkryťVypnúť reklamu

Tlačová správa z PSA

Dohodu dnes zverejnilo aj vedenie. Na naše otázky zatiaľ neodpovedali, poslali však tlačovú správu. „Trnavská automobilka PSA Groupe Slovakia zvyšuje základné mzdy svojich zamestnancov v roku 2017 v priemere o 6,3 percenta. Ide o výsledok kolektívnej dohody uzavretej po päťmesačných rokovaniach medzi vedením automobilky a jej odborovou organizáciou OZ Kovo,“ píše sa v správe.

Dohodnutá bola nová podoba mesačnej flexibility pracovného času, s ktorou súvisí vyplácanie podielu na zisku aj v rokoch 2018 a 2019. V prípade splnenia cieľov bude v roku 2018 a 2019 vyplatený podiel na zisku do 480 eur.

„Priemerná mesačná mzda v automobilke dosiahla v roku 2016 úroveň 1.395 € (vrátane prémií a príplatkov, bez manažmentu). Oproti roku 2015 sa zvýšila o 64 €. Priemerná mesačná mzda výrobného operátora dosiahla 1.007 € (vrátane prémií a príplatkov),“ uvádza sa v správe.

Odborári tvrdia iné, zamestnanci sú skeptickí

„Naši robotníci zarábajú v čistom približne 650 eur a práca sa neustálou optimalizáciou a šetrením nákladov stala veľmi náročnou. Čiže pomer pracovných podmienok a mzdy je za takýchto okolností neadekvátny,“ vysvetlil Gajdoš.

Viaceré zdroje z automobilky, nielen z výrobnej časti, nám potvrdili, že súčasná situácia v automobilke nie je práve ideálna. Nemenovaný zamestnanec tvrdí, že viacerých zaráža fakt, že robotníkov zo Srbska prijímajú hneď za kmeňových zamestnancov. Pre pracovné povolenie. „Slováci musia ísť cez externé agentúry. Byť kmeňovým zamestnancom má viacero výhod a benefitov. Stali sa prípady, kedy cudzincom prešli porušenia pracovnej disciplíny či absencia. V porovnaní so Slovákmi,“ povedal. Ďalší zamestnanec z vedúcej pozície nám povedal, že PSA nemá v regióne dobré meno, preto tu ľudia nechcú pracovať.

„Máme trošku hlavu v smútku, že sa začal novodobý fenomén. Zamestnávateľ medializuje, že mu chýba kvalifikovaná pracovná sila, avšak začal privážať často úplne nekvalifikovaných , ale predovšetkým lacných zamestnancov z krajín ako Rumunsko, Bulharsko, Maďarsko a aktuálne aj zo Srbska, uvažuje sa aj nad Ukrajinou. PSA dostalo výnimku na zamestnávanie zatiaľ 500 ľudí mimo Únie. To nám veľmi sťažuje situáciu pri vyjednávaní, keďže zamestnávateľ nie je nútený razantnejšie dvíhať mzdy,“ uzavrel Gajdoš s tým, že na Slovensku máme dosť šikovných ľudí bez práce. Rozhodujúca je cena za ňu.

Najčítanejšie na My Trnava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  3. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 5 337
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 245
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 991
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 4 872
  5. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 622
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 913
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 769
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 512

Blogy SME

  1. Seniori v pohybe: Komunita prináša aj chuť do života
  2. Zuzana Valachovičová: Nové nákupné centrum s 320 obchodmi
  3. Ján Roháč: Fotoblog IX.: Moje ulice Göteborgu
  4. Tomáš Bilik: Ach tí naši topoľčianski poslanci...
  5. Věra Tepličková: Premiér dupol a zem sa otriasla
  6. Milan Hutera: Výstava Cosmos Discovery po druhý krát v Bratislave
  7. Věra Tepličková: Kto v tom má jasno alebo Keď kengury volajú
  8. Marek Mačuha: Pravda nebýva uprostred
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 200
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 851
  3. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 360
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 994
  5. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 3 787
  6. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 3 730
  7. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 3 448
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 111
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

Ilustračné foto.

Kultúrno-kreatívne centrum vzniká v historickom objekte na Hlavnej 17.


TASR 3 h

Spomedzi spracovaných alternatív župa odporučila výstavbu mimoúrovňovej križovatky, s ktorou ráta aj územný plán mesta.


SITA 7 h
Kolonádový most s Barlolamačom v Piešťanoch.

Mesto Piešťany plánovalo pôvodne šetriť na verejnom osvetlení tak, že na väčšine ulíc zostane svietiť len každá tretia lampa.


SITA 10 h

Policajti na cestách počas tohto týždňa zaevidovali 39 škodových udalostí.


SITA 30. sep

Blogy SME

  1. Seniori v pohybe: Komunita prináša aj chuť do života
  2. Zuzana Valachovičová: Nové nákupné centrum s 320 obchodmi
  3. Ján Roháč: Fotoblog IX.: Moje ulice Göteborgu
  4. Tomáš Bilik: Ach tí naši topoľčianski poslanci...
  5. Věra Tepličková: Premiér dupol a zem sa otriasla
  6. Milan Hutera: Výstava Cosmos Discovery po druhý krát v Bratislave
  7. Věra Tepličková: Kto v tom má jasno alebo Keď kengury volajú
  8. Marek Mačuha: Pravda nebýva uprostred
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 200
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 851
  3. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 360
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 994
  5. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 3 787
  6. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 3 730
  7. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 3 448
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 111
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu