Pondelok, 26. september, 2022 | Meniny má Edita

Absolventom akadémie garantujú prácu

Časy, keď sa študijné odbory v automobilovom priemysle spájali s namáhavou prácou, sú dávno preč. V súčasnosti má Duálna akadémia viac ako tristo študentov.

Jedno z moderných pracovísk, v ktorom budú študenti akadémie získavať nové zručnosti.Jedno z moderných pracovísk, v ktorom budú študenti akadémie získavať nové zručnosti. (Zdroj: DA)

BRATISLAVA. Od 1. septembra 2016 sa stala Duálna akadémia zriaďovateľom Súkromnej strednej odbornej školy automobilovej – DA. Popri nej zastrešuje viaceré formy vzdelávania, vrátane rekvalifikácie zamestnancov VW SK.

O dôvodoch vzniku Duálnej akadémie /DA/, jej fungovaní a o ponuke vzdelávania na nej sme sa bližšie porozprávali s jej predsedníčkou Janou Širokou.

Ako by ste zhrnuli dôvody, ktoré viedli k založeniu Duálnej akadémie na Slovensku?
– Bola to reakcia na súčasný akútny nedostatok kvalifikovaných stredoškolsky vzdelaných odborníkov v technických profesiách na Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu

Fungujete od 1. septembra, koľko máte študentov?
– Celkovo má škola 315 študentov, z ktorých 100 študuje v pilotnom duálnom systéme. Rekvalifikačné kurzy navštevuje 111 zamestnancov. Tento projekt ráta s investíciou vo výške 9 miliónov eur. V budúcnosti plánujeme ponúkať podnikové a mimopodnikové vzdelávanie a školenia aj pre ďalšie firmy na Slovensku.

Čo vaše očakávania ohľadne záujmu o duálne štúdium?
– Záujem o prijatie do prvého ročníka Duálnej akadémie v septembri prevýšil očakávania. Aj keď išlo o úplne nový projekt, na prijímacie pohovory sa prihlásilo viac ako 160 žiakov. Nehlásili sa len skončení deviataci zo základných škôl, ale aj študenti z gymnázií a stredných odborných škôl, ktorí chceli prestúpiť do prvého ročníka našej akadémie. Pochádzali nielen z Bratislavy, Trnavy, Záhoria, ale z celého Slovenska.

SkryťVypnúť reklamu

V tomto roku plánujeme viac osloviť aj dievčatá. Časy, keď sa študijné odbory v automobilovom priemysle spájali výlučne s ťažkou fyzickou prácou, sú totiž už dávno preč.

Ako ste využili nemecké know- how pri zakladaní akadémie?
– Duálna akadémia využíva skúsenosti, ktoré získala spoločnosť Volkswagen pri podobných projektoch nielen v Nemecku, ale aj inde v zahraničí.

Pri jej vzniku sme úzko spolupracovali s obdobným vzdelávacím zariadením v sídle materskej spoločnosti Volks-wagen vo Wolfsburgu v Nemecku, ako aj so Slovensko-nemeckou obchodnou a priemyselnou komorou /SNOPK/ v Bratislave.

Medzinárodne platný dvojjazyčný certifikát, čiže doklad o odbornej spôsobilosti, ktorý po ukončení štúdia naši absolventi získajú, je touto renomovanou obchodnou komorou uznávaný. To im potom umožní uplatniť sa popri Slovensku aj na nemeckom trhu.

SkryťVypnúť reklamu

Veľkú pozornosť venujete automobilovému priemyslu. V čom je iné vaše vzdelávanie v porovnaní s klasickými „priemyslovkami“?
– Pri tvorbe učebných plánov sme vychádzali zo slovenských zákonov a predpisov, ale tiež zo skúseností so systémom duálneho vzdelávania v Nemecku.

Preto praktická časť štúdia vo forme odborného výcviku a praktických cvičení vrátane prázdninovej praxe žiakov vo výrobe tvorí až 70 percent výučby. Študenti si môžu teoretické poznatky následne overiť a vyskúšať na prístrojoch a zariadeniach na pracovisku praktického vyučovania, čo považujú za veľký prínos.

Štúdium na našej akadémii má pre nich aj ďalšie výhody. Spomeniem príplatok za produktívnu prácu, podnikové štipendium či možnosť zahraničnej stáže.

Čo získajú absolventi, kde sa budú môcť uplatniť?
– Po úspešnom ukončení štúdia získajú absolventi výučný list, maturitné vysvedčenie a tiež medzinárodne platný nemecký certifikát odbornej spôsobilosti.

Majú garantované pracovné miesto v spoločnostiach Volks-wagen Slovakia, Siemens alebo Matador. Štúdium na Duálnej akadémii je bezplatné.

Ako sa dá na Duálnu akadémiu dostať?
– Prijímacie pohovory sú dvojkolové. Záujemcovia musia najskôr absolvovať pohovory a testy zručnosti u jedného zo zamestnávateľov – troch zakladajúcich spoločností DA. Až po ich odporúčaní nasleduje výberové konanie na samotnej škole.

Čo podmienky pre žiakov? S čím môžu počas štúdia rátať?
– Naši študenti absolvujú praktickú časť výučby na pracovisku praktického vyučovania. Bolo zrekonštruované pre účely našej akadémie a je vybavené najmodernejšími prístrojmi a zariadeniami.

Žiaci sa tak v rámci praktického vyučovania stretávajú so špičkovými technológiami a procesmi, ktoré sú využívané pri výrobe vozidiel vrátane ich derivátov s alternatívnymi technológiami pohonu, tzn. hybridné vozidlá, automobily na stlačený zemný plyn CNG, či dokonca autá na čisto elektrický pohon. Vo vzdelávacích priestoroch v rámci praktického vyučovania pracujú s najmodernejším technickým strojovým vybavením.

Od príručných pomôcok cez sústruhy a frézovacie stroje, zváraciu kabínu, CNC obrábacie stroje až po cvičné zariadenia pre elektroniku, pohonnú, regulačnú a automatizačnú techniku, pneumatiku, hydrauliku, elektropneumatiku a, samozrejme, aj robotiku.

Aké odbory plánujete otvoriť tento september?
– V tomto školskom roku študuje v prvom ročníku, v ktorom je nastavený systém duálneho vzdelávania, 100 žiakov. Pripravujú sa v štyroch štvorročných študijných odboroch: mechanik – mechatronik, mechanik elektrotechnik so špecializáciou na automatizačnú techniku, mechanik strojov a zariadení a mechanik nastavovač.

V budúcom školskom roku pribudne ďalší študijný odbor autotronik, ktorý má obrovskú budúcnosť. Autotronik je odborník, ktorý ovláda diagnostiku a oživenie moderných automobilov, ktoré sú po stránke elektroniky čoraz zložitejšie. V Nemecku, ale takisto v Českej republike, zaviedli tento štvorročný študijný odbor už pred niekoľkými rokmi.

Celkovo plánujeme prijať od začiatku nového školského roka do systému duálneho vzdelávania ďalších 120 študentov.

Najčítanejšie na My Trnava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike
  2. Šliapnuť do pedálov – a ide sa na to!
  3. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  4. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  5. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  7. Sledujte príjem živín u starých rodičov
  8. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč?
  1. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  2. Spolu tvoríme inkluzívne susedstvá
  3. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  4. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  5. Industriálna Spilka Offices je súčasťou Týždňa zelených budov
  6. Hagyari: Som pripravený intenzívne a tvrdo pracovať
  7. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  8. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 417
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 9 997
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 820
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 426
  5. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 2 781
  6. Rozbolí vás žalúdok zo studenej vody? Najväčšie mýty o trávení 2 668
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 185
  8. Viete, ktorá je najvzácnejšia komodita? Budete prekvapení! 1 767

Blogy SME

  1. Vladimír Krátky: Karel Hirman vs. nejaký Smerák - v nedeľu v komerčnej televízií .
  2. Dana Janebová: Svetlo pre teba
  3. Anna Miľanová: Cesta vlakom... 2022
  4. Ján Valchár: Norma na 5.300% alebo sedem mesiacov štvojdňovej operácie
  5. Daniel Jankech: Ako som prežil detstvo a mladosť bez ruského plynu.
  6. Soňa Bulbeck: Dopadne Slovensko podobne ako Libanon?
  7. Jaroslav Polaček: Robíme to čestne. Budeme v tom pokračovať
  8. Štefan Vidlár: Premyslený politický ťah?
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 14 715
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 12 113
  3. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 6 277
  4. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 6 114
  5. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 5 093
  6. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 4 648
  7. Tereza Krajčová: Grécke Atény 2/4 - Majestátny Acropolis, antická atmosféra v Agore a stopy Rimanov 4 481
  8. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu 4 256
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

Počet kandidátov do krajského zastupiteľstva sa v porovnaní s predchádzajúcimi voľbami v roku 2017 zvýšil o 14.


TASR 6 h
Na snímke pretekár Michal Kováčik počas 2. ročníka podujatia Mamut Cup v mŕtvom ťahu v Trnave v sobotu 24. septembra 2022.

Pozrite si fotografie zo zaujímavého podujatia.


TASR 8 h

Ďalšia etapa obnovy fasády najstaršej divadelnej budovy na Slovensku vyjde na státisíce eur.


SITA 10 h
Paličkovaná čipka.

Novou výstavou Západoslovenského múzea v Trnave je Krása ľudového odevu.


TASR 15 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Tragédia sa stala v sobotu večer v okrese Zlaté Moravce.


13 h

Mnohí sa správajú agresívne, sú vulgárni a robia neporiadok.


24. sep

Prinášame exkluzívny zoznam všetkých kandidátov do blížiacich sa komunálnych volieb v liptovských obciach. Kde končia dlhoroční starostovia? Zmenu čaká napríklad Liptovský Ján, Podtureň či Kráľovu Lehotu.


24. sep

Nad predbežnými výsledkami výskumu obyvatelia mávli rukou. Ich skúsenosti hovoria niečo iné.


23. sep

Blogy SME

  1. Vladimír Krátky: Karel Hirman vs. nejaký Smerák - v nedeľu v komerčnej televízií .
  2. Dana Janebová: Svetlo pre teba
  3. Anna Miľanová: Cesta vlakom... 2022
  4. Ján Valchár: Norma na 5.300% alebo sedem mesiacov štvojdňovej operácie
  5. Daniel Jankech: Ako som prežil detstvo a mladosť bez ruského plynu.
  6. Soňa Bulbeck: Dopadne Slovensko podobne ako Libanon?
  7. Jaroslav Polaček: Robíme to čestne. Budeme v tom pokračovať
  8. Štefan Vidlár: Premyslený politický ťah?
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 14 715
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 12 113
  3. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 6 277
  4. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 6 114
  5. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 5 093
  6. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 4 648
  7. Tereza Krajčová: Grécke Atény 2/4 - Majestátny Acropolis, antická atmosféra v Agore a stopy Rimanov 4 481
  8. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu 4 256
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu