PIEŠŤANY. O ďalšom osude letiska v Piešťanoch sa bude rozhodovať na blížiacom sa valnom zhromaždení akcionárov spoločnosti. Majoritným vlastníkom je Trnavský samosprávny kraj, župan Tibor Mikuš hovorí o likvidácii. Proti sa postavilo mesto Piešťany. O ďalších „za a proti“ sme sa porozprávali s Tomášom Hudcovičom (Spoločne pre Piešťany), viceprimátorom mesta Piešťany.
V prvom rade zrejme všetkých zaujíma, aký je aktuálny dlh letiska? Máte vôbec prístup k týmto číslam?
– Túto otázku vám odpovie úplne presne riaditeľ letiska, ktorý má aktuálne čísla. Mesto Piešťany nemá svojho zástupcu v orgánoch spoločnosti, takže nemáme najaktuálnejšie údaje, ale údaje k zvolaniu valného zhromaždenia hovorili, že je to cez 1,7 milióna eur.
Koľko asi dlhuje mestu Piešťany?
– Vyše 500-tisíc eur na nezaplatenej dani z nehnuteľností.
Čo je podľa vás najväčším problémom letiska?
– Problémov letiska je viacero, ale najväčším sú kroky, ktoré v priebehu niekoľkých rokov spravilo vedenie zosobnené predstavenstvom.
Celé sa to začalo tým, že Trnavský samosprávny kraj, ktorý získal bezodplatne infraštruktúrny majetok letiska od štátu, ho následne vložil v jeho účtovnej hodnote do letiskovej spoločnosti, čím ju ovládol a stal sa majoritným akcionárom s viac ako 56 percentami.
Následne štát znížil svoje dotácie, čo bolo celkom logické, že nebude prispievať do firmy, ktorú „nevlastní“, ale bude viac dávať tam, kde má viac percent. Podobný scenár, keď chceli samosprávy prebrať letiská, sa stal aj inde na Slovensku, ale tam veľmi rýchlo pochopili, že bez pomoci štátu to nezvládnu a akcie vrátili. Akékoľvek letisko bez pomoci prežije len s veľkými problémami, ale bonusy, ktoré vie priniesť, výrazne prevýšia poskytovanú pomoc.
Čo si myslíte o tvrdeniach bývalého primátora, predsedu dozornej rady, Rema Cicutta o tom, že letisku nepomôže ani finančná injekcia od akcionárov?
– Minuloročný hospodársky výsledok bola strata 450-tisíc eur. V nej sú však aj položky, ako neopodstatnené odmeny orgánom spoločnosti či odpisy. Svoje robí tiež nezaplatená daň voči mestu Piešťany. Tieto veci je pomerne jednoduché vyriešiť, ak by vedenie spoločnosti chcelo a razom by bola minuloročná strata cca 30 000 eur.
Situácia je riešiteľná, ale spoločnosť by museli viesť ľudia, ktorí sa venujú len leteckému biznisu a vedia ako na to.
Čo hovoríte na medializované odmeny pre členov dozornej rady? Sú adekvátne aktuálnym podmienkam?
– Odmeny, ktoré sa priznávajú členom orgánov spoločnosti, i keď sa nevyplácajú, ale zákonný nárok na ne vzniká, sú podľa mňa v aktuálnej situácii neopodstatnené a dovolím si povedať, že sú vyslovene nemorálne.
Mnohí sa domnievajú, že letisko nemá dostatočnú spádovú oblasť.
– Nie som odborník na leteckú dopravu. Keď však čítam štúdiu profesora Kazdu, ktorú si dalo vypracovať mesto Piešťany, existujú možnosti, ako letisko môže fungovať. V aktuálnej situácii to nie je o tom, že by dokázalo produkovať veľké príjmy, ale prežiť dokáže. Podľa vyjadrení odborníkov je letecký biznis do budúcna veľkou príležitosťou, je totiž predpoklad, že tento segment bude rásť a posilňovať.
Prečo sa Piešťany tak usilujú o zachovanie letiska?
– Motorom číslo jeden je pre Piešťany kúpeľníctvo a cestovný ruch. Letisko, ak by fungovalo tak ako má, dokáže výrazne pomôcť zvyšovať tržby v týchto odvetviach.
Máte už nejaký plán ako letisko znova nakopnúť?
– Určite to nie je likvidácia, ako ju navrhuje TTSK. Mesto Piešťany požiadalo v júni tohto roka o zvolanie valného zhromaždenia, kde témou mala byť reštrukturalizácia a konsolidácia spoločnosti. Žiaľ, toto valné zhromaždenie zvolané nebolo a namiesto toho bolo zvolané VZ s bodmi likvidácia, určenie likvidátora a výška jeho odmeny. V tomto momente zastupiteľstvo prijalo uznesenia, ktoré hovoria, ako pomôcť letisku a zástupcovia mesta podnikajú kroky k tomu, aby sa riešilo najskôr, ako letisko zachrániť. Máme prichystané aj konkrétne návrhy, ako získať chýbajúci „cash“, o ktorom toľko hovorí predseda predstavenstva Tibor Mikuš a predseda dozornej rady Remo Cicutto.
Aká je spolupráca s najväčším akcionárom, TTSK, ohľadne letiska?
– Problematická, pretože mesto Piešťany je minoritným akcionárom a majoritný sa k nemu aj tak stavia. Verím však, že dôjde k dohode a aktuálne vedenie spoločnosti pochopí, že jestvuje cesta pre zachovanie letiska.
Čo by v skutočnosti znamenala likvidácia letiska? Čo by bolo ďalej?
– Na túto otázku vám neviem odpovedať, pretože o postupe likvidácie by rozhodoval likvidátor. Keď som sa župana Tibora Mikuša pýtal, ako si to predstavuje ďalej, ak by došlo k schváleniu likvidácie, konkrétnu odpoveď som nedostal.
Predseda predstavenstva i dozornej rady len opakujú, že likvidácia spoločnosti Letisko Piešťany, a. s., neznamená aj likvidáciu letiska, akoby si neuvedomovali, že letisko s jeho súčasnými parametrami a výnimkami je viazané práve na spoločnosť Letisko Piešťany, a. s. Ak by táto zanikla, letisko rovnakých parametrov tu už bude len veľmi ťažko.
Dala by sa potom plocha letiska využívať, či už pre cvičné lety, alebo pre viaceré festivaly, ktoré sa tu organizujú?
– Záleží na tom, kto by ho získal majetkovo a aké s ním má plány. Pre Piešťany je však dôležité, aby tu bolo letisko ako medzinárodné letisko, pretože len to dokáže pomôcť cestovnému ruchu. Nad jeho zatvorením nemôžeme vôbec rozmýšľať, ale treba využiť všetky príležitosti na jeho rozvoj.
Čo na to ďalší akcionár?
Ministerstvo dopravy, ako minoritný akcionár Letiska Piešťany, informovalo, že do konania valného zhromaždenia letiskovej spoločnosti preskúma dokumenty predložené na rokovanie. „Zvážime možnosti a následne zaujmeme stanovisko na valnom zhromaždení,“ odpovedalo ministerstvo na otázku, či neuvažuje o zvýšení svojho podielu na letisku. (SITA)
Kraj navrhne likvidáciu
Likvidáciu spoločnosti Letisko Piešťany navrhne na valnom zhromaždení koncom novembra najväčší akcionár, ktorým je Trnavský samosprávny kraj. Likvidácia bude podľa predsedu kraja Tibora Mikuša znamenať zastavenie letiskovej prevádzky, nie však definitívne rozkopanie plochy letiska. Ak akcionári návrh schvália, letisko prestane poskytovať služby v priebehu niekoľkých dní. O prácu príde zhruba tridsať zamestnancov letiskovej spoločnosti.
V minulom roky služby letiska využilo asi dvetisíc cestujúcich, v tomto roku je ich výrazne menej. Dramatický prepad zaznamenalo letisko aj v nákladnej doprave.
„Likvidáciou spoločnosti zastavíme vznik ďalších pohľadávok, pretože by sme sa mohli dostať do situácie, keď by mohli veritelia dať návrh na konkurz. V tomto prípade bude likvidácia v rukách akcionárov,“ vysvetlil návrh Mikuš. Súčasťou majetku letiska sú aj pozemky s rozlohou viac ako sto hektárov. Okrem Trnavského samosprávneho kraja (59,31 %) sú ďalšími akcionármi v spoločnosti mesto Piešťany (20,04 %) a ministerstvo dopravy (20,65 %). (SITA)