Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

Viceprimátor Piešťan: Spolupráca s krajom ohľadne letiska je problematická

Trnavská župa navrhne na najbližšom valnom zasadnutí likvidáciu letiska. Mesto Piešťany je proti. Aj napriek tomu, že letisko dlhodobo zápasí s finančnými problémami. Viac sa dočítate v nasledujúcom rozhovore s viceprimátorom Piešťan.

V súčasnosti už bývalý viceprimátor Piešťan Tomáš Hudcovič.V súčasnosti už bývalý viceprimátor Piešťan Tomáš Hudcovič. (Zdroj: pnky.sk)

PIEŠŤANY. O ďalšom osude letiska v Piešťanoch sa bude rozhodovať na blížiacom sa valnom zhromaždení akcionárov spoločnosti. Majoritným vlastníkom je Trnavský samosprávny kraj, župan Tibor Mikuš hovorí o likvidácii. Proti sa postavilo mesto Piešťany. O ďalších „za a proti“ sme sa porozprávali s Tomášom Hudcovičom (Spoločne pre Piešťany), viceprimátorom mesta Piešťany.

V prvom rade zrejme všetkých zaujíma, aký je aktuálny dlh letiska? Máte vôbec prístup k týmto číslam?

– Túto otázku vám odpovie úplne presne riaditeľ letiska, ktorý má aktuálne čísla. Mesto Piešťany nemá svojho zástupcu v orgánoch spoločnosti, takže nemáme najaktuálnejšie údaje, ale údaje k zvolaniu valného zhromaždenia hovorili, že je to cez 1,7 milióna eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Koľko asi dlhuje mestu Piešťany?

– Vyše 500-tisíc eur na nezaplatenej dani z nehnuteľností.

Čo je podľa vás najväčším problémom letiska?

– Problémov letiska je viacero, ale najväčším sú kroky, ktoré v priebehu niekoľkých rokov spravilo vedenie zosobnené predstavenstvom.

Celé sa to začalo tým, že Trnavský samosprávny kraj, ktorý získal bezodplatne infraštruktúrny majetok letiska od štátu, ho následne vložil v jeho účtovnej hodnote do letiskovej spoločnosti, čím ju ovládol a stal sa majoritným akcionárom s viac ako 56 percentami.

Následne štát znížil svoje dotácie, čo bolo celkom logické, že nebude prispievať do firmy, ktorú „nevlastní“, ale bude viac dávať tam, kde má viac percent. Podobný scenár, keď chceli samosprávy prebrať letiská, sa stal aj inde na Slovensku, ale tam veľmi rýchlo pochopili, že bez pomoci štátu to nezvládnu a akcie vrátili. Akékoľvek letisko bez pomoci prežije len s veľkými problémami, ale bonusy, ktoré vie priniesť, výrazne prevýšia poskytovanú pomoc.

Skryť Vypnúť reklamu

Čo si myslíte o tvrdeniach bývalého primátora, predsedu dozornej rady, Rema Cicutta o tom, že letisku nepomôže ani finančná injekcia od akcionárov?

– Minuloročný hospodársky výsledok bola strata 450-tisíc eur. V nej sú však aj položky, ako neopodstatnené odmeny orgánom spoločnosti či odpisy. Svoje robí tiež nezaplatená daň voči mestu Piešťany. Tieto veci je pomerne jednoduché vyriešiť, ak by vedenie spoločnosti chcelo a razom by bola minuloročná strata cca 30 000 eur.

Situácia je riešiteľná, ale spoločnosť by museli viesť ľudia, ktorí sa venujú len leteckému biznisu a vedia ako na to.

Čo hovoríte na medializované odmeny pre členov dozornej rady? Sú adekvátne aktuálnym podmienkam?

– Odmeny, ktoré sa priznávajú členom orgánov spoločnosti, i keď sa nevyplácajú, ale zákonný nárok na ne vzniká, sú podľa mňa v aktuálnej situácii neopodstatnené a dovolím si povedať, že sú vyslovene nemorálne.

Skryť Vypnúť reklamu

Mnohí sa domnievajú, že letisko nemá dostatočnú spádovú oblasť.

– Nie som odborník na leteckú dopravu. Keď však čítam štúdiu profesora Kazdu, ktorú si dalo vypracovať mesto Piešťany, existujú možnosti, ako letisko môže fungovať. V aktuálnej situácii to nie je o tom, že by dokázalo produkovať veľké príjmy, ale prežiť dokáže. Podľa vyjadrení odborníkov je letecký biznis do budúcna veľkou príležitosťou, je totiž predpoklad, že tento segment bude rásť a posilňovať.

Prečo sa Piešťany tak usilujú o zachovanie letiska?

– Motorom číslo jeden je pre Piešťany kúpeľníctvo a cestovný ruch. Letisko, ak by fungovalo tak ako má, dokáže výrazne pomôcť zvyšovať tržby v týchto odvetviach.

Máte už nejaký plán ako letisko znova nakopnúť?

– Určite to nie je likvidácia, ako ju navrhuje TTSK. Mesto Piešťany požiadalo v júni tohto roka o zvolanie valného zhromaždenia, kde témou mala byť reštrukturalizácia a konsolidácia spoločnosti. Žiaľ, toto valné zhromaždenie zvolané nebolo a namiesto toho bolo zvolané VZ s bodmi likvidácia, určenie likvidátora a výška jeho odmeny. V tomto momente zastupiteľstvo prijalo uznesenia, ktoré hovoria, ako pomôcť letisku a zástupcovia mesta podnikajú kroky k tomu, aby sa riešilo najskôr, ako letisko zachrániť. Máme prichystané aj konkrétne návrhy, ako získať chýbajúci „cash“, o ktorom toľko hovorí predseda predstavenstva Tibor Mikuš a predseda dozornej rady Remo Cicutto.

Aká je spolupráca s najväčším akcionárom, TTSK, ohľadne letiska?

– Problematická, pretože mesto Piešťany je minoritným akcionárom a majoritný sa k nemu aj tak stavia. Verím však, že dôjde k dohode a aktuálne vedenie spoločnosti pochopí, že jestvuje cesta pre zachovanie letiska.

Čo by v skutočnosti znamenala likvidácia letiska? Čo by bolo ďalej?

– Na túto otázku vám neviem odpovedať, pretože o postupe likvidácie by rozhodoval likvidátor. Keď som sa župana Tibora Mikuša pýtal, ako si to predstavuje ďalej, ak by došlo k schváleniu likvidácie, konkrétnu odpoveď som nedostal.

Predseda predstavenstva i dozornej rady len opakujú, že likvidácia spoločnosti Letisko Piešťany, a. s., neznamená aj likvidáciu letiska, akoby si neuvedomovali, že letisko s jeho súčasnými parametrami a výnimkami je viazané práve na spoločnosť Letisko Piešťany, a. s. Ak by táto zanikla, letisko rovnakých parametrov tu už bude len veľmi ťažko.

Dala by sa potom plocha letiska využívať, či už pre cvičné lety, alebo pre viaceré festivaly, ktoré sa tu organizujú?

– Záleží na tom, kto by ho získal majetkovo a aké s ním má plány. Pre Piešťany je však dôležité, aby tu bolo letisko ako medzinárodné letisko, pretože len to dokáže pomôcť cestovnému ruchu. Nad jeho zatvorením nemôžeme vôbec rozmýšľať, ale treba využiť všetky príležitosti na jeho rozvoj.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  2. Vitajte v postapokalyptickom svete
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  6. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  7. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  8. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  9. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  10. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  1. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  2. Vitajte v postapokalyptickom svete
  3. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  4. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  5. Päť chýb pri zateplení strechy
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  9. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  10. Bezbariérové vozidlo
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 29 917
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 15 889
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 14 540
  4. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 13 631
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 692
  6. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 11 092
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 581
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 551
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 363
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 128
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec)

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

Situácia v nemocniciach začína byť veľmi zlá, hovorí Naď

Testovanie je podľa Jaroslava Naďa jediná vec, ktorá môže Slovensko zachrániť pred lockdownom.

Minister obrany SR Jaroslav Naď.

Policajti tam pravidelne pokutujú, domácim mesto pomôcť nevie

Ľudia žijúci v bytovom komplexe Arboria sa sťažujú na nedostatok verejných parkovacích miest pred svojím bydliskom.

V zbere elektroodpadu zaznamenali Trnavčania dobrý výsledok

Všetky vyzbierané spotrebiče boli odvezené na ekologickú recykláciu k slovenským spracovateľom elektroodpadu, kde z nich najskôr odstránia škodlivé látky tak, aby neunikli do okolia, a následne sa z nich získajú druhotné suroviny.

Elektroodpad.

Barter Market sa stal Ekologickým činom roka

Ocenili zámer podujatia vymieňať si oblečenie a rôzne veci.

Trnava

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Vojaci kontrolujú miesta určené na testovanie Oravcov

Samosprávy musia do piatka rána pripraviť priestory, kde sa uskutočnia odbery. Oravcov budú testovať trikrát.

Koronavírus si vyžiadal prvú obeť z radov zdravotníkov

Obvodný lekár v Lokci podľahol ochoreniu COVID-19, mal len 48 rokov.

V nemocnici v Čadci zomrel pacient na COVID-19

Čadca je červeným okresom, Kysucké Nové Mesto ostáva oranžovým.

Už ste čítali?