TRNAVA. Zaujímali sme sa, aj ako sú krajskí cestári pripravení na nadchádzajúce obdobie. Starajú sa prevažne o cesty II. a III. triedy, čo predstavuje vyše 1500 kilometrov v siedmich okresoch Trnavského kraja, vrátane 386 mostov. Zabezpečujú aj údržbu niektorých štátnych ciest I. triedy na základe zmluvy so Slovenskou správou ciest.
Zimná údržba ciest sa realizuje podľa operačného plánu zimnej údržby, schváleného všetkými dotknutými orgánmi štátnej správy a územnej samosprávy. Sklady Správy a údržby ciest Trnavského samosprávneho kraja (SÚC TTSK) sú vraj už plné, v prípade potreby ich priebežne dopĺňajú.
V rámci kraja je ich dohromady dvanásť. Celkovo majú cestári k dispozícii 3395 ton posypovej soli, 18900 litrov soľanky a 4821 ton drveného posypu. „Každé stredisko SÚC TTSK je v rámci zimnej údržby vybavené 2 až 4 kusmi posýpacích vozidiel v závislosti od veľkosti obvodu,“ informoval Lukáš Pobiecky zo SÚC TTSK. Podľa jeho slov vozidlá a mechanizmy na zimnú údržbu majú vlastné i prenajaté.
Zimnú údržbu zabezpečujú vlastnými zamestnancami, v prípade kalamít majú za-zmluvnené externé firmy. „Na stredisku v Trnave je zriadený centrálny dispečing zimnej služby, kde sa sústreďujú informácie o priebehu počasia a výkonoch na jednotlivých strediskách v rámci celého kraja v trojhodinových intervaloch, v prípade mimoriadnych situácií strediská podávajú hlásenie na centrálny dispečing okamžite,“ dodal Pobiecky. Telefónne čísla na dispečing sú zverejnené aj na ich webovej stránke.
Podľa agentúry Sita si SÚC TTSK vybrala spoločnosť Ekom Plus z Dunajskej Stredy za dodávateľa letnej a zimnej údržby ciest. Za jej služby počas troch rokov im zaplatia takmer 12 miliónov eur.
Podľa Pobieckeho to neznamená presun starostlivosti o cesty na externého dodávateľa a koniec ich vlastných cestárov. „Všetci zamestnanci zostávajú v pracovnom pomere a technika je pripravená na výkon zimnej a letnej údržby.
Rámcová zmluva pokrýva prípady, keď technika Správy a údržby ciest TTSK kapacitne nepostačuje, prípadne je potrebné využiť modernejšie technológie pri výkone zimnej a letnej údržby ciest. Zastrešuje teda tie prípady, ktoré by bolo nutné v prípade ich potreby obstarávať v pomerne dlhom procese verejného obstarávania,“ povedal Pobiecky.
Trnavskí krajskí cestári majú podľa neho staršiu techniku a nastávajú prípady, že nie je schopná absolvovať STK. Rámcová zmluva má vykryť nedostatky v technickom vybavení cestárov.
Podľa Pobieckeho nezaevidovali počas minulej zimy žiadne mimoriadne situácie. Najväčšie problémy počas zimného obdobia paradoxne nespôsobuje počasie, ale nedisciplinovaní vodiči.
„Tí nerešpektujú stav vozovky, dopravné značenia a ani výstražné znamenia posýpacích vozidiel, ktoré často nedisciplinovane predbiehajú,“ uzavrel.