Piatok, 19. august, 2022 | Meniny má Lýdia

Letisko už zrejme nezachránia autosúčiastky ani festivaly

Piešťanské letisko vyrobilo minulý rok stratu vyše 400-tisíc eur. Koncom novembra sa bude rozhodovať o ukončení jeho prevádzky.

Letisku v Piešťanoch hrozí zánik. Letisku v Piešťanoch hrozí zánik. (Zdroj: PB)

PIEŠŤANY. Koncom mesiaca sa akcionári spoločnosti Letisko Piešťany budú radiť, čo ďalej. Hovorí sa ukončení letovej prevádzky, uzatvorení letiska a likvidácii spoločnosti.

Pre agentúru SITA to potvrdil predseda dozornej rady Remo Cicutto. V súčasnosti spoločnosť dokáže uhrádzať iba mzdy zamestnancov.

„Výkonný riaditeľ Letiska Piešťany dostal pokyn, aby Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny nahlásil hromadné prepúšťanie,“ povedal Cicutto pre SITA.

Ešte pred mesiacom sme zisťovali situáciu na letisku priamo u jeho riaditeľa Františka Vargu. Niektorým odpovediam sa vyhýbal, no nič nenasvedčovalo tomu, že tento rok už zrejme letisko neustojí. Podozrivé ticho bolo aj zo strany najväčšieho akcionára - Trnavského samosprávneho kraja.

SkryťVypnúť reklamu

Na naše otázky ohľadne ďalšieho fungovania letiska spred niekoľkých týždňov doteraz nereagovali. Z piešťanskej radnice sme sa nedozvedeli o nič viac.

Rovnaké čísla ako pred rokom

Letisko v Piešťanoch sa v tomto roku využíva približne rovnako ako počas toho minulého. Z približne dvetisíc letov bola drvivá väčšina výcvikových. Podľa Vargu sa znížil počet osobných charterových letov so športovcami. V lete tam boli tri festivaly a päť ďalších akcií.

„Letisko využívajú hlavne zahraničné obchodné spoločnosti, takzvané firemné lety pri preprave svojich zamestnancov do podnikov, ktoré vlastnia,“ dodal Varga. Letisko využíva aj Záchranná letecká služba a Ministerstvo vnútra SR.

Tržby rástli v poslednom období najmä vďaka nárastu prepravy leteckého nákladu. Ide hlavne o autosúčiastky vyrábané na Slovensku, ktoré sa prevážajú do automobiliek v zahraničí. Podľa riaditeľa, letecká preprava bude preferovaná ak bude zlyhávať pozemná kamiónová doprava.

SkryťVypnúť reklamu

„Všetko bude závisieť od imigračnej krízy a stým súvisiacimi dopravnými problémami, ako napríklad prehliadky na hraniciach a ďalšie,“ zhrnul ešte začiatkom októbra Varga.

Čo sa týka osobnej prepravy, k minuloročným číslam sa zatiaľ nepriblížili. „Je to z dôvodu nižšieho počtu charterových letov športovcov, najmä futbalistov. Je to závislé od toho, ako sa darí najmä klubovým mužstvám v regióne. Tento rok nebol pre ne taký úspešný ako minulý,“ skonštatoval Varga.

K dlhu sa nevyjadril

Minuloročné náklady na chod letiska presiahli 1,2 milióna eur, tržby necelých 800-tisíc eur. Strata je vyše 400-tisíc iba za minulý rok. Na otázku, aký je v súčasnosti dlh letiska odpovedal vyhýbavo. „Naša spoločnosť podniká kroky na zníženie zadlženosti letiskovej spoločnosti.“

SkryťVypnúť reklamu

Letisko napriek prijatým úsporným opatreniam podľa Cicutta vytvára každý mesiac stratu približne 30-tisíc eur. Ani jednorazová dotácia od akcionárov by podľa neho negarantovala jeho budúcnosť. "Je otázkou, keby sme tam dali teraz 300 až 500-tisíc, čo tam bude v júni, v júli budúceho roka,“ povedal Cicutto na rokovaní Mestského zastupiteľstva v Piešťanoch.

To isté sa stalo podľa bývalého primátora Piešťan aj v prípade nákladnej dopravy, dopravcovia začali dávať prednosť bratislavskému letisku.

Piešťany na to nepristúpili

Najväčším akcionárom letiska je Trnavský samosprávny kraj, ktorý vlastní viac ako 56 percent akcií. Približne po 22 percent majú ministerstvo dopravy a mesto Piešťany. Práve kraj v uplynulom období svoje pohľadávky v akciovke kapitalizoval a to isté žiadal aj od Piešťan.

Preberalo sa to ešte na májovom zasadnutí, mestskí poslanci s tým však nakoniec nesúhlasili. Rozhodli vyrovnať dlh uplatnením si záložného práva na pozemkoch. „Oddlženie letiska formou kapitalizácie pohľadávky pre Mesto Piešťany nebolo legislatívne možné. Napriek tomu, že sme len minoritný akcionár a napriek tomu, že boli odmietnuté naše požiadavky na zmenu v orgánoch spoločnosti Letisko Piešťany, hľadáme možnosti, ako letisko v našom meste zachovať,“ doplnila Eva Bereczová, hovorkyňa mesta.

Letisko dlží mestu za ostatné roky na dani z nehnuteľnosti na ploche viac ako 25 tisíc metrov štvorcových približne 400 tisíc eur.

„Nemá to zásadný vplyv na prevádzkyschopnosť letiska. Samozrejme má to vplyv na finančnú situáciu letiska, výšku jeho zadlženosti a s tým spojené ekonomické a účtovné dôsledky,“ skonštatoval v októbri riaditeľ letiska. Po mesiaci je už všetko inak, koncom novembra sa bude rozhodovať o ďalšom osude letiska na mimoriadnom valnom zhromaždení.

Ešte pred dvomi rokmi sa pre náš týždenník vyjadril skúsený kapitán Boeingu 737, Michal Ličko, že v dnešnej dobe nie je jednoduché, aby si letisko na seba zarobilo. Žiadne výcvikové lety pre pilotov vrtuľníkov či festivaly ho nezachránia.

„Letisko neuživí, ani keby tam trikrát do týždňa lietali nejaké aerolinky. Rádionavigácia, navádzacie lúče, jednoducho potrebná technika, ktorá sa musí udržiavať a pravidelne meniť, dispečeri, údržba, bezpečnostné kontroly, RTG zariadenia, to sú všetko obrovské peniaze," popísal Ličko.

Najčítanejšie na My Trnava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  5. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  6. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  7. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  1. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  2. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  3. Shell myslí na slovenské komunity
  4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  5. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  6. Agrokomplex 2022
  7. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  8. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 38 525
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 22 356
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 11 959
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 6 791
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 4 570
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 207
  7. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 3 554
  8. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou 2 557

Blogy SME

  1. Jozef Sitko: Neopakovateľný veľký vzor z detstva
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (19. - 25.8.1922)
  3. Olívia Lacenová: Priplatíme si za letenky? Šéf Ryanairu v tom má jasno
  4. Štefan Vidlár: Zasek zle
  5. Michala Guľasová: Anna Metisová – Daj každému dňu šancu – knižná recenzia
  6. Helena Smihulova Laucikova: Kufor
  7. Věra Tepličková: Ďalšia bomba alebo Keď Matovič už ani nespí...
  8. Peter Slamenik: Panelákoví psíčkari
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 12 603
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 681
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 349
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 156
  5. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 983
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 947
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 888
  8. Marián Viskupič: Rozvrat verejných financií alebo grécka cesta Igora Matoviča 2 883
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

Spoločná cestička pre peších a cyklistov povedie aj okrajom súčasného parkoviska.


SITA 15 h

Hasiči likvidovali požiar lesného porastu pri obci Dvorníky.


19 h
Ilustračné foto.

V Trnave si chodia po jódové tablety najmä seniori.


22 h

Ak nemáte doma dostatok jódových tabliet pre všetkých, v prípade úniku by mali uprednostniť deti a mladých.


20 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Jozef Sitko: Neopakovateľný veľký vzor z detstva
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (19. - 25.8.1922)
  3. Olívia Lacenová: Priplatíme si za letenky? Šéf Ryanairu v tom má jasno
  4. Štefan Vidlár: Zasek zle
  5. Michala Guľasová: Anna Metisová – Daj každému dňu šancu – knižná recenzia
  6. Helena Smihulova Laucikova: Kufor
  7. Věra Tepličková: Ďalšia bomba alebo Keď Matovič už ani nespí...
  8. Peter Slamenik: Panelákoví psíčkari
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 12 603
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 681
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 349
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 156
  5. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 983
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 947
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 888
  8. Marián Viskupič: Rozvrat verejných financií alebo grécka cesta Igora Matoviča 2 883
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu