Sobota, 12. jún, 2021 | Meniny má ZlatkoKrížovkyKrížovky

Letisko už zrejme nezachránia autosúčiastky ani festivaly

Piešťanské letisko vyrobilo minulý rok stratu vyše 400-tisíc eur. Koncom novembra sa bude rozhodovať o ukončení jeho prevádzky.

Letisku v Piešťanoch hrozí zánik. Letisku v Piešťanoch hrozí zánik. (Zdroj: PB)

PIEŠŤANY. Koncom mesiaca sa akcionári spoločnosti Letisko Piešťany budú radiť, čo ďalej. Hovorí sa ukončení letovej prevádzky, uzatvorení letiska a likvidácii spoločnosti.

Pre agentúru SITA to potvrdil predseda dozornej rady Remo Cicutto. V súčasnosti spoločnosť dokáže uhrádzať iba mzdy zamestnancov.

„Výkonný riaditeľ Letiska Piešťany dostal pokyn, aby Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny nahlásil hromadné prepúšťanie,“ povedal Cicutto pre SITA.

Ešte pred mesiacom sme zisťovali situáciu na letisku priamo u jeho riaditeľa Františka Vargu. Niektorým odpovediam sa vyhýbal, no nič nenasvedčovalo tomu, že tento rok už zrejme letisko neustojí. Podozrivé ticho bolo aj zo strany najväčšieho akcionára - Trnavského samosprávneho kraja.

Skryť Vypnúť reklamu

Na naše otázky ohľadne ďalšieho fungovania letiska spred niekoľkých týždňov doteraz nereagovali. Z piešťanskej radnice sme sa nedozvedeli o nič viac.

Rovnaké čísla ako pred rokom

Letisko v Piešťanoch sa v tomto roku využíva približne rovnako ako počas toho minulého. Z približne dvetisíc letov bola drvivá väčšina výcvikových. Podľa Vargu sa znížil počet osobných charterových letov so športovcami. V lete tam boli tri festivaly a päť ďalších akcií.

„Letisko využívajú hlavne zahraničné obchodné spoločnosti, takzvané firemné lety pri preprave svojich zamestnancov do podnikov, ktoré vlastnia,“ dodal Varga. Letisko využíva aj Záchranná letecká služba a Ministerstvo vnútra SR.

Tržby rástli v poslednom období najmä vďaka nárastu prepravy leteckého nákladu. Ide hlavne o autosúčiastky vyrábané na Slovensku, ktoré sa prevážajú do automobiliek v zahraničí. Podľa riaditeľa, letecká preprava bude preferovaná ak bude zlyhávať pozemná kamiónová doprava.

Skryť Vypnúť reklamu

„Všetko bude závisieť od imigračnej krízy a stým súvisiacimi dopravnými problémami, ako napríklad prehliadky na hraniciach a ďalšie,“ zhrnul ešte začiatkom októbra Varga.

Čo sa týka osobnej prepravy, k minuloročným číslam sa zatiaľ nepriblížili. „Je to z dôvodu nižšieho počtu charterových letov športovcov, najmä futbalistov. Je to závislé od toho, ako sa darí najmä klubovým mužstvám v regióne. Tento rok nebol pre ne taký úspešný ako minulý,“ skonštatoval Varga.

K dlhu sa nevyjadril

Minuloročné náklady na chod letiska presiahli 1,2 milióna eur, tržby necelých 800-tisíc eur. Strata je vyše 400-tisíc iba za minulý rok. Na otázku, aký je v súčasnosti dlh letiska odpovedal vyhýbavo. „Naša spoločnosť podniká kroky na zníženie zadlženosti letiskovej spoločnosti.“

Skryť Vypnúť reklamu

Letisko napriek prijatým úsporným opatreniam podľa Cicutta vytvára každý mesiac stratu približne 30-tisíc eur. Ani jednorazová dotácia od akcionárov by podľa neho negarantovala jeho budúcnosť. "Je otázkou, keby sme tam dali teraz 300 až 500-tisíc, čo tam bude v júni, v júli budúceho roka,“ povedal Cicutto na rokovaní Mestského zastupiteľstva v Piešťanoch.

To isté sa stalo podľa bývalého primátora Piešťan aj v prípade nákladnej dopravy, dopravcovia začali dávať prednosť bratislavskému letisku.

Piešťany na to nepristúpili

Najväčším akcionárom letiska je Trnavský samosprávny kraj, ktorý vlastní viac ako 56 percent akcií. Približne po 22 percent majú ministerstvo dopravy a mesto Piešťany. Práve kraj v uplynulom období svoje pohľadávky v akciovke kapitalizoval a to isté žiadal aj od Piešťan.

Preberalo sa to ešte na májovom zasadnutí, mestskí poslanci s tým však nakoniec nesúhlasili. Rozhodli vyrovnať dlh uplatnením si záložného práva na pozemkoch. „Oddlženie letiska formou kapitalizácie pohľadávky pre Mesto Piešťany nebolo legislatívne možné. Napriek tomu, že sme len minoritný akcionár a napriek tomu, že boli odmietnuté naše požiadavky na zmenu v orgánoch spoločnosti Letisko Piešťany, hľadáme možnosti, ako letisko v našom meste zachovať,“ doplnila Eva Bereczová, hovorkyňa mesta.

Letisko dlží mestu za ostatné roky na dani z nehnuteľnosti na ploche viac ako 25 tisíc metrov štvorcových približne 400 tisíc eur.

„Nemá to zásadný vplyv na prevádzkyschopnosť letiska. Samozrejme má to vplyv na finančnú situáciu letiska, výšku jeho zadlženosti a s tým spojené ekonomické a účtovné dôsledky,“ skonštatoval v októbri riaditeľ letiska. Po mesiaci je už všetko inak, koncom novembra sa bude rozhodovať o ďalšom osude letiska na mimoriadnom valnom zhromaždení.

Ešte pred dvomi rokmi sa pre náš týždenník vyjadril skúsený kapitán Boeingu 737, Michal Ličko, že v dnešnej dobe nie je jednoduché, aby si letisko na seba zarobilo. Žiadne výcvikové lety pre pilotov vrtuľníkov či festivaly ho nezachránia.

„Letisko neuživí, ani keby tam trikrát do týždňa lietali nejaké aerolinky. Rádionavigácia, navádzacie lúče, jednoducho potrebná technika, ktorá sa musí udržiavať a pravidelne meniť, dispečeri, údržba, bezpečnostné kontroly, RTG zariadenia, to sú všetko obrovské peniaze," popísal Ličko.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  3. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  4. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie
  7. Od zmesi plynov po sofistikovanú kvapalinu
  8. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov
  9. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát
  10. Tipy a triky na spracovanie letného ovocia
  1. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  3. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  4. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  5. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  6. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  7. Prešovský McDonald’s podržal zamestnancov počas pandémie
  8. Hrajte futbal ako Valábik! Lopty rozdáva po celom Slovensku
  9. Medzi zateplením minerálnou vlnou a PUR penou sú veľké rozdiely
  10. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie
  1. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 9 469
  2. Dnes ma živí instagram, hovorí bývalá tanečníčka Katarína Jakeš 9 275
  3. Osem výnimočných slovenských hotelov pre zaslúžený odpočinok 9 193
  4. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát 8 363
  5. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 7 995
  6. Tostov palác - moderné bývanie s atmosférou historických Košíc 7 580
  7. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 7 319
  8. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 7 113
  9. 5 zmien, ktoré so sebou prináša menopauza. Ako sa pripraviť? 6 819
  10. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 6 752
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

Hospitalizácie klesli, v nemocniciach je o 29 pacientov menej.


SITA 2 h
Mesto Hlohovec

Mesto Hlohovec uspelo v prípravnej fáze vo výzve Mesto kultúry 2022. Hodnotiaca komisia spomedzi ôsmich slovenských miest posunula ďalej tri do finále.


TASR 3 h

Polícia tínedžerku hľadala od piatku.


4 h

Podporili spolu 12 projektov, niektorým sa ušlo až 60 tisíc eur.


TASR 9 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Auto sa čelne zrazilo s autobusom medzi Pukancom a Uhliskami.


11. jún

Pacientom sa výrazne zlepšil stav a viditeľne schudli.


11. jún

Aj keď na Slovensku sú takmer všetky pavúky jedovaté, stepník patrí k tým s prudším jedom. Odborníčka však ubezpečuje, že stretnúť takéhoto pavúka je pomerne vzácne a rovnako vzácne je aj to, žeby človeka uštipol. Pri pohryznutí nedôjde k ohrozeniu života.


21 h

Minister povedal, že za istých okolností bude možné čerpať zdroje z plánu obnovy historických verejných budov. Podľa jedného z variantov mala byť pôvodná historická budova zbúraná.


24 h

Už ste čítali?