TRNAVA. Ako sme už informovali, nové zmeny, ktoré majú zaviesť autoškoly od novembra, majú pozitívne ovplyvniť štatistiky nehodovosti mladých a začínajúcich šoférov.
Podľa zistení Európskej komisie vodiči vo veku 18 do 25 rokov sa podieľajú až na dvadsiatich percentách smrteľných dopravných nehôd v rámci celej Únie.
Za prvých šesť mesiacov tohto roka zaevidovali v Trnavskom kraji celkovo 550 dopravných nehôd. Až pätinu z nich, presnejšie 102, zapríčinili šoféri vo veku od 18 do 24 rokov.
„Z nich až jedenásť bolo pod vplyvom alkoholu,“ doplnila Martina Kredatusová, krajská hovorkyňa polície. Oslovili sme preto majiteľov autoškôl, čo si myslia o novinkách a či môžu pomôcť.

Vina rodičov?
„Čo sa týka dopravných nehôd, som presvedčený, že vo väčšine prípadov sú na vine rodičia,“ prezradil majiteľ, ktorý nechcel byť menovaný. Jeho autoškola pôsobí v Trnave už viac ako 20 rokov. Podľa jeho slov rodičia zadovážia svojim deťom „silné“ autá, považujú ich za bezpečnejšie.
„Nezáleží im na tom, že ohrozujú iných účastníkov premávky. Od policajtov vieme, že najviac mladých ľudí spôsobuje nehody vo veku od 22 do 25 rokov. 90 percent našich absolventov je vo veku 17 – 18 rokov,“ dodal.
Z toho vraj vyplýva, že nie autoškoly, ale nezdravé sebavedomie mladých a nezodpovedný prístup sú príčinami nehôd.
Chýba tolerancia aj zodpovednosť
Aj ďalší majiteľ autoškoly s dlhoročnou tradíciou si prial zostať v anonymite. Aj podľa neho všetko začína práve v rodine, negatívne vníma aj zanedbanú dopravnú výchovu na školách, s ktorou sa pred rokmi už skončilo.
„Ak má dieťa zlý vzor za volantom, ťažko ho niektorým zlozvykom odnaučiť,“ skonštatoval. Medzi najväčšie mínusy mladých zaradil absenciu tolerancie a zodpovednosti. Tá však podľa jeho slov nechýba len im.
„Mladí často nejazdia predpisovo, červenú vnímajú ako oranžovú. Ich správanie v mnohých prípadoch kopíruje vlastných rodičov za volantom,“ myslí si.
Či práve GPS zariadenia zvýšia kvalitu šoférovania mladých vodičov, je zatiaľ otázne. Podľa opýtaných majiteľov autoškôl, všetko ukáže až čas.