Streda, 13. november, 2019 | Meniny má Stanislav

Blízko stanice postavia parkovací dom. Pre bicykle

Projekt automatického parkovacieho domu, do ktorého by sa mohla zmestiť viac ako stovka bicyklov, objednala nedávno trnavská radnica. Zaplatí viac ako osemtisíc eur, na výstavbu chce čerpať eurofondy.

Parkovací dom pre  bicykle by mal byť umiestnený v týchto miestach.Parkovací dom pre bicykle by mal byť umiestnený v týchto miestach.(Zdroj: Lenka Štepáneková)

ČLÁNOK BOL PRVÝKRÁT ZVEREJNENÝ NA NAŠEJ STRÁNKE 26. AUGUSTA.

TRNAVA. Prvý parkovací dom v Trnave možno nebude pre autá, ale pre bicykle. Mesto pred pár týždňami objednalo u českej spoločnosti projekt automatického parkovacieho domu pre bicykle, ktorý by mal stáť medzi autobusovou a železničnou stanicou, v blízkosti súčasného krytého cyklostojanu. 

Projektovú dokumentáciu by mala firma Bikeproject dodať podľa zmluvy do 23. augusta, mesto za ňu zaplatí 8328 eur vrátane DPH. Cena samotného parkovacieho domu je odhadom 350-tisíc eur, radnica ju však neplánuje dať celú z vlastného.

Článok pokračuje pod video reklamou

„Počítame s využitím peňazí z eurofondov, nakoľko v tomto programovom období sa počíta s masívnou podporou alternatívnych spôsobov dopravy, teda aj cyklodopravy. Práve z týchto peňazí by sme chceli zaplatiť aj automatický parkovací dom pre bicykle,“ hovorí primátor Trnavy Peter Bročka (Lepšia Trnava). 

Celý projekt vrátane stavebného povolenia bude hotový do konca roka, potom bude mesto už len čakať na vhodnú grantovú výzvu.

Bezpečné riešenie

Automatický parkovací dom by mohol motivovať k presadnutiu na bicykel napríklad tých vodičov, ktorí sa obávajú, že im ich tátoša niekto ukradne, kým budú v práci. 

„Jedným z často opakovaných argumentov vodičov ale aj nevodičov je to, že nepôjdem na bicykli, lebo sa bojím, že mi ho ukradnú. Štatistika za posledný rok ukazuje, že krádeže klesli na polovicu. Treba si ale položiť aj základnú otázku, čím bicykel zamykám ako prevenciu proti krádeži. Lebo ak použijem polcentimetrový eu-rový zámok po babke, nemôžem očakávať, že nejaký feťák s pákovkami ho neprestrihne,“ hovorí Bročka.

Práve podobné obavy by automatický parkovací dom úplne rozptýlil. Funguje totiž tak, že predné koleso bicykla vsuniete do pripravenej prepážky, zadáte konkrétne údaje, vhodíte mincu alebo priložíte kartu, ktorú používate na cestu na vlak, a váš bicykel ja následne automatickým systémom vsunutý do zariadenia parkovacieho domu a zdvihnutý na niektorú z výškových úrovní. Uschovať tu môžete spolu s bicyklom aj prilbu alebo napríklad tašku, ktoré zavesíte na riadidlá. 

„Celá stavba vyzerá ako obrovský valec alebo skôr mnohouholník. Obrazovka vás presne naviguje, čo máte urobiť, dajú sa tu nastaviť rôzne cenové hladiny a režimy. Určite filozofia mesta bude, aby sme sa čo najviac priblížili k tomu, aby bol tento parkovací dom nespoplatnený,“ doplnil Bročka.

Menšia zápcha

Bročka zdôraznil, že pri výstavbe automatického parkovacieho domu pre bicykle nepríde k záberu žiadneho parkovacieho miesta. Pre lepšiu predstavu o jeho veľkosti však výrobca uvádza, že 118 bicyklov sa zmestí na plochu, kde vie zaparkovať šesť automobilov.

„Chceme tiež motivovať ľudí, ktorí bývajú povedzme na Družbe alebo na Kopánke, ale dochádzajú vlakom do Bratislavy s tým, že ráno používajú motorové vozidlo, ktoré si zaparkujú niekde v blízkosti železničnej stanice, aby túto trasu prešli osem až desať mesiacov v roku na bicykli. Každý človek, ktorý takto bude používať bicykel, znamená o jedno auto menej v zápche,“ hovorí Bročka.

S tým však súvisí aj dostatočná sieť cyklotrás, aby sa cyklisti bezpečne dostali, kam potrebujú. Najväčším problémom pri ich výstavbe bývajú pozemky, ktoré nie sú vo vlastníctve mesta a často majú desiatky majiteľov. Primátor však hovorí, že zatiaľ je ešte priestor budovať na mestskom.

„Tento rok by to mala byť cyklotrasa Rybníková, výstavba cyklotrasy ako súčasť rekonštrukcie Šrobárovej a pripravuje sa teraz projektová dokumentácia pre cyklotrasu na Hlbokej. Tým pádom vznikne takmer uzatvorený okruh okolo celého mesta a to je prvý krok k tomu, aby sme mohli hovoriť o snahe byť pripravení na zvýšenie počtu cyklistov,“ povedal Bročka.

Podľa jeho slov by mali ľudia pochopiť, že sa snaží v maximálnej miere presadiť investície do cykloinfraštruktúry, ale rovnakou mierou sa navyšujú aj investície do opráv ciest.

„Tento rok prvýkrát riešime rekonštrukcie ciest komplexne, riešime ich plošne a riešime ich na profesionálnej vedeckej úrovni, kde georadarom zisťujeme, aké je podložie, aby sme zvolili správnu technológiu. Či už je to Ulica Sládkovičova, Mozartova, Poštová, pripravovaná Tajovského alebo Šafárikova,“ povedal primátor.

Myslia aj na vodičov

Okrem automatického parkovacieho domu pre bicykle je na radnici v posledných mesiacoch témou dňa parkovací dom pre autá za obchodným domom Jednota. Mesto sa snaží využiť projekt, ktorý vzišiel z architektonickej súťaže ešte v roku 1999 a adaptovať ho na súčasné potreby.

„To, či tento variant bude použiteľný aj v dnešnej dobe, je ešte otázne, v prípade, že by nebol, určite začneme novú súťaž. Môj osobný názor je taký, že jednoznačne by sme parkovací dom mali stavať sami, za úverové peniaze,“ hovorí Bročka.

Možnosť získať peniaze z bánk je podľa neho dnes historicky najlepšia a Trnava je vo výbornej finančnej kondícii. Úveru sa preto mesto vraj obávať nemusí. „Ide o projekt, ktorý je samo-financovateľný. Máme jedny z najnižších poplatkov za parkovanie v krajských mestách a napriek tomu ročne vyberieme takmer milión eur. Keby sme sa hneď bavili o desaťmiliónovej investícii do parkovacieho domu, vráti sa zhruba za jedenásť rokov,“ vysvetľuje Bročka.

Pod parkovacím domom v centre si podľa neho rozhodne netreba predstavovať železnú konštrukciu. „Sú tam silné požiadavky aj zo strany pamiatkarov, aby daná fasáda pôsobila historizujúco a zapadala do prostredia. Netreba preto stresovať s nejakým plechovým nezmyslom,“ uzavrel Bročka.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Obyčajné dáta sa dokážu premeniť na neobyčajné veci
  2. Denisa Fedáková: Štyridsiatka nie je vôbec prekážkou
  3. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme
  4. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať
  5. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  6. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček
  7. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku?
  8. Darčeky sa dajú tento rok kúpiť výhodnejšie
  9. Nestarnú, ale dozrievajú
  10. Vykurujete plynom? Využite špeciálnu ponuku od ZSE
  1. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  2. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček
  3. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku?
  4. Prezentácia zahraničných partnerských univerzít na EUBA
  5. Tatras guide: A fresh take on the stunning soul of Slovakia
  6. Nové palivo E10 zníži emisie v doprave
  7. Denisa Fedáková: Štyridsiatka nie je vôbec prekážkou
  8. Darčeky sa dajú tento rok kúpiť výhodnejšie
  9. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme
  10. Raj prírodného snehu Aflenzer Bürgeralm v regióne HOCHsteiermark
  1. 5 najúčinnejších tipov, ako sa zbaviť bolesti hlavy 12 242
  2. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 10 464
  3. Príbehy z raketovej základne, ktoré ste nikdy nemali počuť 9 409
  4. Pre prácu v banke sú nevyhnutné tri schopnosti. Máte ich? 7 445
  5. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 5 824
  6. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 5 255
  7. Nový Volkswagen Golf a jeho 7 zásadných noviniek 5 167
  8. Vykurujete plynom? Využite špeciálnu ponuku od ZSE 5 078
  9. VIVO! prišlo do Bratislavy 4 835
  10. Vyjadrením bohatstva nie sú peniaze, ale múdrosť 4 327

Téma: Samospráva


Hlavné správy z SME | MY Trnava - aktuálne správy

NOVEMBER 89

Gottwaldovo námestie zaplnil kričiaci dav. V jednote je sila

Pozrite si fotografie z novembrového obdobia 89 v Trnave.

NOVEMBER 89

Rapídne schudol, aby nemusel narukovať. Aj tak dostal iba odklad

Rodina ideologicky nespoľahlivých. Otec doloval v uránových baniach, deti mohli študovať iba tam, kde im komunisti dovolili.

Kraj by chcel spoplatniť niektoré úseky ciest

Krajské cesty ničia nákladiaky. Župan žiada spoplatniť desať úsekov.

Aktualizácia 18:00

Neuveriteľná kolóna na Hospodárskej ulici v Trnave

Vodiči sa museli obrniť poriadnou trpezlivosťou.

Kolóna na Hospodárskej ulici v Trnave

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Aktualizácia 18:00

Neuveriteľná kolóna na Hospodárskej ulici v Trnave

Vodiči sa museli obrniť poriadnou trpezlivosťou.

Žilinská polícia navrhla obžalovať tínedžerku z vraždy mladíka

Spis už predložil dozorujúcemu prokurátorovi.

Vybrali SME

Už ste čítali?