Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky

Konskou železnicou sa cesta do Trnavy skrátila z desať hodín na tri

Na valnom zhromaždení účastinárskej spoločnosti konskej železnice z Bratislavy do Trnavy a neskôr až do Serede sa v roku 1836 rozhodlo o jej výstavbe.

Vladimír TomčíkVladimír Tomčík (Zdroj: FOTO SME - JOZEF JAKUBČO)

Vladimír Tomčík, historik, združenie Devínska brána

Na prvý pohľad sa to môže zdať kontraproduktívne a nezmyselné, veď v tom istom čase už začali budovať severnú parostrojnú železnicu cisára Ferdinanda spájajúcu Viedeň s Krakovom.

Dôvod výstavby konskej železnice však bol prozaický.

Prečítajte si tiež: Slovenská strela skončila, lebo benzín jej zobrala armáda Čítajte 

Zahraničné technické novinky boli pre Uhorsko ekonomicky nedostupné, ale ako poľnohospodárska krajina mala koní a sena dostatok.

Prvý úsek trate bol uvedený do prevádzky roku 1840 a bol úspešný. Veď cesta do Trnavy sa z osem až desať hodín skrátila na tri, navyše trať bola projektovaná i stavaná na budúcu parnú prevádzku.

Skryť Vypnúť reklamu

Na konci dnešnej Štefánikovej ulice postavili ďalšiu stanicu, teraz pre parnú dopravu; bolo to koncové nádražie s koľajiskom na umelom násype pozdĺž Pražskej ulice.

Prvá skutočná parná lokomotíva sem prišla 20. augusta 1848 pri príležitosti otvorenia železničnej trate z Viedne a Gänsendorfu.

Desať vagónov ťahala parná lokomotíva nazvaná Bihar, vyrobená vo viedenskej filiálke americkej firmy Norris. Z dnešného pohľadu to bol relatívne jednoduchý stroj, nemal kabínu rušňovodiča, celý vlak sa musel brzdiť ručne, vagóny boli švajčiarskej, nemeckej a rakúskej výroby, mastené boli živočíšnymi tukmi, lebo minerálne oleje ešte neexistovali.

Osobné vozne mali tri až päť oddielov, nastupovalo sa do nich zvonku (vagóny nemali chodby ani toaletu) a sprievodca vykonával službu z drevenej lávky na boku vozňa.

Skryť Vypnúť reklamu

Jednotlivé oddelenia boli podľa komfortnosti rozdelené na štyri triedy, kupé boli vykurované nádobami s teplou vodou zasúvanými pod sedadlá, osvetlené boli sviečkami alebo jednoduchými olejovými lampami.

Prečítajte si tiež: Deti v Prešporku strašili namiesto čerta Napolenonom Čítajte 

Nákladné vozne mali nosnosť desať ton, boli otvorené i kryté. Na prepravu rožného dobytka sa používali vozne otvorené, na prepravu koní a prasiat zas vozne kryté.

Počiatočné roky železničnej dopravy mali charakter dobrodružného experimentu a aj signalizácia na trati bola ešte veľmi primitívna – uskutočňovala sa farebnými zástavkami a v noci zas svetlami.

Prví rušňovodiči i technici boli cudzinci a budúcich železničiarov vyberali z robotníkov na stavbe železnice. Ich práca bola nebezpečná, ale nízko oceňovaná a tomu spočiatku zodpovedala aj kvalita služieb. Hovorilo sa, že ten, čo nič nevie, slúži buď na pošte, alebo na železnici.

Skryť Vypnúť reklamu

V tom čase bola najvyššia povolená rýchlosť stanovená na 38 km/h, o tri roky 53 km/h a v roku 1862 sa už mohlo jazdiť 75,8 km/h.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  4. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Budovanie zelenej značky
  5. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  6. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  7. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  10. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 43 187
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 24 008
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 15 858
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 185
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 740
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 658
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 507
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 406
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 404
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 261
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Vlaky

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

Ilustračné foto.

Obmedzenie potrvá do pondelka 1. februára do 17.00 h.

6 h
Zaistené drogy.

Pri protidrogových akciách obvinili štyri osoby.

11 h
Ilustračné foto.

Samospráva dokončuje aj nízkouhlíkovú stratégiu, na ktorej bude založená aj nová energetická politika kraja.

14 h

Testovanie v priestoroch automobilky potrvá do utorka.

14 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Mestá a obce v okrese Prievidza postupne zverejňujú počty ľudí, ktorí využili skríningové testovanie v ich obci.

24. jan

Dobre skončilo v Bobote, Čachticiach, Stankovciach. Výborne v Dolnej Porube a Trenčianskych Miticiach.

12 h

Miera pozitívnych testov v krajskom meste dosiahla 1,15 percenta.

17 h

Policajti prosia verejnosť o pomoc.

24. jan

Už ste čítali?