Streda, 29. september, 2021 | Meniny má Michal, MichaelaKrížovkyKrížovky

Konskou železnicou sa cesta do Trnavy skrátila z desať hodín na tri

Na valnom zhromaždení účastinárskej spoločnosti konskej železnice z Bratislavy do Trnavy a neskôr až do Serede sa v roku 1836 rozhodlo o jej výstavbe.

Vladimír TomčíkVladimír Tomčík (Zdroj: FOTO SME - JOZEF JAKUBČO)

Vladimír Tomčík, historik, združenie Devínska brána

Na prvý pohľad sa to môže zdať kontraproduktívne a nezmyselné, veď v tom istom čase už začali budovať severnú parostrojnú železnicu cisára Ferdinanda spájajúcu Viedeň s Krakovom.

Dôvod výstavby konskej železnice však bol prozaický.

Prečítajte si tiež: Slovenská strela skončila, lebo benzín jej zobrala armáda Čítajte 

Zahraničné technické novinky boli pre Uhorsko ekonomicky nedostupné, ale ako poľnohospodárska krajina mala koní a sena dostatok.

Prvý úsek trate bol uvedený do prevádzky roku 1840 a bol úspešný. Veď cesta do Trnavy sa z osem až desať hodín skrátila na tri, navyše trať bola projektovaná i stavaná na budúcu parnú prevádzku.

Skryť Vypnúť reklamu

Na konci dnešnej Štefánikovej ulice postavili ďalšiu stanicu, teraz pre parnú dopravu; bolo to koncové nádražie s koľajiskom na umelom násype pozdĺž Pražskej ulice.

Prvá skutočná parná lokomotíva sem prišla 20. augusta 1848 pri príležitosti otvorenia železničnej trate z Viedne a Gänsendorfu.

Desať vagónov ťahala parná lokomotíva nazvaná Bihar, vyrobená vo viedenskej filiálke americkej firmy Norris. Z dnešného pohľadu to bol relatívne jednoduchý stroj, nemal kabínu rušňovodiča, celý vlak sa musel brzdiť ručne, vagóny boli švajčiarskej, nemeckej a rakúskej výroby, mastené boli živočíšnymi tukmi, lebo minerálne oleje ešte neexistovali.

Osobné vozne mali tri až päť oddielov, nastupovalo sa do nich zvonku (vagóny nemali chodby ani toaletu) a sprievodca vykonával službu z drevenej lávky na boku vozňa.

Skryť Vypnúť reklamu

Jednotlivé oddelenia boli podľa komfortnosti rozdelené na štyri triedy, kupé boli vykurované nádobami s teplou vodou zasúvanými pod sedadlá, osvetlené boli sviečkami alebo jednoduchými olejovými lampami.

Prečítajte si tiež: Deti v Prešporku strašili namiesto čerta Napolenonom Čítajte 

Nákladné vozne mali nosnosť desať ton, boli otvorené i kryté. Na prepravu rožného dobytka sa používali vozne otvorené, na prepravu koní a prasiat zas vozne kryté.

Počiatočné roky železničnej dopravy mali charakter dobrodružného experimentu a aj signalizácia na trati bola ešte veľmi primitívna – uskutočňovala sa farebnými zástavkami a v noci zas svetlami.

Prví rušňovodiči i technici boli cudzinci a budúcich železničiarov vyberali z robotníkov na stavbe železnice. Ich práca bola nebezpečná, ale nízko oceňovaná a tomu spočiatku zodpovedala aj kvalita služieb. Hovorilo sa, že ten, čo nič nevie, slúži buď na pošte, alebo na železnici.

Skryť Vypnúť reklamu

V tom čase bola najvyššia povolená rýchlosť stanovená na 38 km/h, o tri roky 53 km/h a v roku 1862 sa už mohlo jazdiť 75,8 km/h.

Najčítanejšie na My Trnava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vydajte sa po stopách kvalitnej kávy
  2. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  3. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  4. Znalec slovenského brandy
  5. Ako Dom odborov Istropolis pochoval Berchtoldov palác
  6. Slováci prepadli SENCORMÁNII a hľadajú najstarší spotrebič
  7. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  8. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  9. Proxenta získala ocenenie Developer roka
  10. "Vzrušenie, nadšenie a radosť" tvrdí DJ Milan Lieskovský
  1. Ako Dom odborov Istropolis pochoval Berchtoldov palác
  2. Hľadáte nové príležitosti v kariére? Nájdete ich v obchode
  3. Odomknite si celé SME.sk s predplatným Prémium
  4. U. S. Steel nie je len dymiaci komín
  5. Najviac škôd slovenskí šoféri hlásia v júni
  6. Proxenta získala ocenenie Developer roka
  7. HB Reavis postavil Bratislave novú autobusovú stanicu
  8. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  9. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  10. Prečo by sa elektrárne mali zaujímať o ekologické riešenia?
  1. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali 19 213
  2. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 9 137
  3. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 6 983
  4. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 165
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 5 686
  6. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 984
  7. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu 4 704
  8. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále 4 642
  9. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 439
  10. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska 4 264

Blogy SME

  1. Alena Miklošová: O Atlantic City alebo o malom Las Vegas v New Jersey.
  2. Martin Greguš: Óda na radosť. Autor Zuzana Čaputová
  3. Martin Greguš: Stav ovzdušia na Slovensku. Aké sú hlavné zdroje znečistenia podľa krajov? Aké sú výsledky meraní?
  4. Dušan Koniar: Akoby člen Smeru Ficovi nijako nevadil
  5. Marian Baran: Električka číslo štyri
  6. František Cudziš: Na tému – Protest proti klimatickej zmene
  7. Anton Kaiser: Historické premeny Oponického hradu
  8. Martin Sukupčák: Komunistický zločinec
  1. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov. 15 121
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 7 668
  3. Janka Bittó Cigániková: Čo sa to preboha deje v Izraeli? Prestali vakcíny fungovať? 6 854
  4. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 6 285
  5. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 671
  6. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 5 095
  7. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes. 4 598
  8. Andy Morávek: Tomuto štátu už nedarujem ani jedinú kvapku mojej krvi. Nezaslúži(š) si ju! 4 195
  1. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  3. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  4. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  5. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  6. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  7. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  8. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

Sídlisko na Podjavorinskej. Od 1. augusta tam zaviedli rezidenčné parkovanie.

Poslanci rozhodli o prvých zmenách pravidiel rezidentského parkovania.


SITA 10 h

Nezvestnú vypátrali, dôvody pátrania preto pominuli.


SITA 12 h

Zamyslite sa, kedy ste si naposledy dopriali nerušený relax a uvoľňujúcu masáž. Urobte s tým niečo a získajte dotáciu na masážne kreslo.


5 h

Celý konflikt vznikol pred príchodom na futbalový zápas.


14 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Razie súvisia s drogovou trestnou činnosťou.


27. sep

Za protestom je OZ KOVO.


16 h

Na stredných školách plánujú očkovanie priamo v školách.


27. sep

Mladú ženu previezli do nemocnice. Podľa svedkyne ju auto zrazilo na priechode pre chodcov.


10 h

Blogy SME

  1. Alena Miklošová: O Atlantic City alebo o malom Las Vegas v New Jersey.
  2. Martin Greguš: Óda na radosť. Autor Zuzana Čaputová
  3. Martin Greguš: Stav ovzdušia na Slovensku. Aké sú hlavné zdroje znečistenia podľa krajov? Aké sú výsledky meraní?
  4. Dušan Koniar: Akoby člen Smeru Ficovi nijako nevadil
  5. Marian Baran: Električka číslo štyri
  6. František Cudziš: Na tému – Protest proti klimatickej zmene
  7. Anton Kaiser: Historické premeny Oponického hradu
  8. Martin Sukupčák: Komunistický zločinec
  1. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov. 15 121
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 7 668
  3. Janka Bittó Cigániková: Čo sa to preboha deje v Izraeli? Prestali vakcíny fungovať? 6 854
  4. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 6 285
  5. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 671
  6. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 5 095
  7. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes. 4 598
  8. Andy Morávek: Tomuto štátu už nedarujem ani jedinú kvapku mojej krvi. Nezaslúži(š) si ju! 4 195
  1. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  3. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  4. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  5. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  6. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  7. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  8. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia

Už ste čítali?

Skryť Zatvoriť reklamu