TRNAVA. Myšlienka prepojenia trnavskej automobilky PSA už existuje viac ako desať rokov. Závod od mesta oddeľujú koľajnice a rušný obchvat. Tých, ktorí jazdia do práce bicyklom, nie je veľa.
Musia riskovať premávku na obchvate, alebo preniesť bicykel cez koľajnice. To však často pokutujú železniční policajti, pravidelne tam stoja.
Zamestnanci fabriky sú tak odkázaní na vlastné autá či autobusy. A nielen tí. Pri obchvate vyrástli v posledných rokoch aj nákupné centrá a mnohé obchody. Blízko areálu PSA sa dokonca chystá ďalšia výstavba halových priestorov, kde budú pracovať desiatky ďalších zamestnancov. „Dopyt“ po cyklochodníku neustále rastie. Po takmer roku sme preto na radnici zisťovali, čo momentálne rieši.

Zložitý a dlhý proces
V súčasnosti sa spracúva dokumentácia pre územné rozhodnutie. Je jedným z predpokladov získania stavebného povolenia. Po jej dokončení ju pošlú všetkým dotknutým subjektom na pripomienkovanie. Nakoniec zvolili variant výstavby mosta, ktorý „prilepia“ na existujúci cestný most nad koľajnicami. Slovenská správa ciest (SSC), ktorá spravuje obchvat, už súhlasila s jeho umiestnením vedľa toho ich. Podmienkou je doloženie detailného statického posudku.
Radnica zatiaľ vyčlenila 10- tisíc eur na spracovanie projektovej dokumentácie, bez nej sa nedá odhadnúť, koľko bude výstavba cyklochodníka stáť. Či ho zaplatí radnica, alebo sa budú finančne podieľať aj ďalšie subjekty, bude ešte predmetom rokovaní. O približnej cene cyklochodníka je ešte predčasné hovoriť. Mesto sa musí okrem iného dohodnúť aj so súkromnými vlastníkmi niektorých parciel, cez ktoré by mal viesť.
Ešte pred rokom sa pre nás Peter Švec, hovorca automobilky PSA, vyjadril, že cyklochodník je pre nich dôležitá téma, zvýšil by sa komfort dochádzky pre mnohých zamestnancov, ktorí uprednostnia pre dopravu do práce bicykel či kolieskové korčule. Aktuálne sa nám do redakčnej uzávierky nestihol vyjadriť, v PSA majú momentálne dvojtýždňovú celozávodnú dovolenku.
Z radnice nás informovali, že o spolupráci s automobilkou sa rokuje.
O termíne výstavby je ešte priskoro hovoriť
Termín, kedy by sa mohlo začať s výstavbou cyklotrasy, je zatiaľ neznámy. Podľa našich informácií, ak sa všetko administratívne a majetkovo dorieši, samotná realizácia zaberie približne tri mesiace. „Dokumentácia premostenia rieši iba tento úsek, a to pokračovanie od jestvujúcej cyklotrasy zo Zavarskej cesty, kde sa sústavou schodísk a rámp dostane na úroveň obchvatu, preklenie železničnú trať rovnobežne s mostom a opäť sústavou rámp a schodísk bude klesať k jestvujúcej spoločnej cestičke pre chodcov a cyklistov,“ spresnil Miroslav Kadlíček z mestského odboru územného rozvoja. Široká by mala byť tri metre.
So správcom sa už dohodli
Ešte koncom minulého septembra sa vraj mesto dohodlo so SSC, že zabezpečí spracovanie prvého aj druhého kroku v procese povoľovania stavby, a to dokumentácie pre územné rozhodnutie a dokumentácie pre stavebné povolenie a realizáciu a potom ho SSC bude pripomienkovať.
Mesto sa snaží cyklocestou prepojiť túto časť už od roku 2006, ešte vtedy dalo spracovať niekoľko variantov pešieho a cyklistického premostenia pri obchvate zo Zavarskej cesty.
Na finančne najvýhodnejší spracovali projektovú dokumentáciu pre územné rozhodnutie. Predbežné odhady hovorili o necelom milióne eur. Mesto vtedy nenašlo naň peniaze a v oslovovaní ostatných spoločností, najmä PSA, bolo neúspešné.
Projekt odložili na neurčito. Pôvodná dokumentácia sa už v súčasnosti nedá použiť.