TRNAVA. O tom, že severný obchvat Trnave prospel, dnes už niet žiadnych pochýb. Koniec koncov to dokazujú aj pravidelné merania intenzity dopravy nielen na obchvate, ale aj na bývalých tranzitných uliciach. Ako napríklad Trstínska, Rybníková, Bučianska. Počet nákladiakov tam po otvorení obchvatu rapídne klesol. V júni 2012 rečnil na otvorení severného obchvatu aj vtedajší minister dopravy Ján Počiatek, ktorý povedal, že s výstavbou južnej vetvy jeho rezort ráta. Trnavský župan Tibor Mikuš vtedy poznamenal, aby sme sa ho dožili.
Treba spomenúť, že severný obchvat sa tiež „nerodil" ľahko. Štúdia existovala už od polovice 70. rokov. A hoci radnica urgovala jeho výstavbu už v 90. rokoch, všetko sa dalo do pohybu až po príchode automobilky PSA.
Otázne je, aké čísla by priniesol južný obchvat. Hoci najsmelšie odhady hovorili už o tomto roku ako začiatku výstavby, v súčasnosti je to už nemysliteľné. Zo Slovenskej správy ciest (SSC) sme sa dozvedeli, že momentálne prebieha verejné obstarávanie na štúdiu realizovateľnosti. „Ak z nej vyjde opodstatnenosť akcie, na ktorú sa pýtate, bude sa v nej pokračovať," napísala Lenka Salvianyová z kancelárie generálneho riaditeľa SSC.
Štúdia určí, kedy ho bude treba
Podľa jej slov má ísť o navrhnutie technicky, ekonomicky a environmentálne najvhodnejšieho riešenia trasy. Ďalej sa majú vyhodnotiť už navrhnuté trasy, v prípade potreby aj doplniť nové požiadavky. Štúdia by mala byť hotová asi do pol roka od podpisu zmluvy s dodávateľom. „Zároveň určí, kedy bude južný obchvat potrebný," doplnila.
Štúdia realizovateľnosti je súčasťou žiadosti o eurofondy. SSC totiž od vlády nedostala finančné prostriedky na výstavbu. „Aj keď sa 5. 3. 2014 uskutočnilo v obci Horné Orešany 97. výjazdové rokovanie vlády SR s uznesením č. 99, v ktorom bolo uložené ministrovi dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja zaradiť do investičného plánu SSC výstavbu južného obchvatu mesta Trnava s ukončením na ceste 1/61 pri napojení na priemyselnú zónu," spresnil Miroslav Kadlíček z mestského referátu dopravného urbanizmu.
Južný obchvat je podľa jeho slov určite potrebný. „Keďže zo strany mesta boli splnené všetky dohody, ďalší postup prác je plne v rukách SSC," doplnil.
Ľudia z Linčianskej nadšení nie sú
Presúvaniu začiatku výstavby sa zrejme nepotešia ľudia z Golianovej a Nerudovej na okraji Linčianskej. Odklon tranzitov prechádza práve pod ich oknami. „V letných mesiacoch je to horšie. Autá najviac počuť už od piatej rána až do pol piatej popoludní," dodal Marián z Linčianskej. Situácia sa o čosi zlepšila po čiastočnej úprave Golianovej a Nerudovej. Na problémových miestach naliali nový asfalt, najvyššia povolená tam platí tridsiatka. Tú podľa Mariána vraj nikto nekontroluje. Ani nosnosť nákladiakov. „Bolo by dobré, keby aspoň jedenkrát polícia zmerala nosnosť áut.
Okná smerom do ulice neotvára počas leta Eva z Golianovej. Počas dňa, hlavne popoludní, sú tam pravidelné zápchy. Často sa vraj nemôže dostať ani z parkoviska. „Okrem toho denne okolo nás prejde množstvo kamiónov, predpísanú rýchlosť však máloktorí dodržiavajú," podelila sa s nami o každodennú skúsenosť.
Aj v Modranke čakajú na obchvat
Nadšení nie sú ani ľudia z miestnej časti Modranka, kam sa dá v súčasnosti dostať po Nitrianskej smerom na Rl. V poslednom období ide o jeden z najfrekventovanejších úsekov Trnavy.
Južný obchvat mal zabezpečiť výstavbu novej komunikácie, ktorá by ju prepojila s Trnavou. Konkrétne Bulharskú ulicu s Jabloňovou. Proti tomu sa však postavilo niekoľko ľudí z Jabloňovej, ktorí spísali petíciu. Za pravdu im nakoniec dal aj Najvyšší súd Slovenskej republiky, ktorý rozhodol, že boli porušené ich práva. Agnesa Petková, jediná poslankyňa za túto časť v mestskom zastupiteľstve, nám v telefonickom rozhovore povedala, že obchvat už sľubovali pred 30 rokmi. „Izolovali nás cestami a z Trnavy sa sem nedá poriadne dostať," dodala Petková. Modranka má viac ako 2500 obyvateľov, nové prepojenie všetci očakávajú. Na margo petície dodala, že miestni vedeli pred výstavbou, že tadiaľ bude viesť obchvat a nová cesta do Trnavy. Rozhodnutie súdu podľa jej slov všetko skomplikovalo. Už vraj písala list SSC, adresovať ho bude aj ministerstvu dopravy. Nové prepojenie v rámci južného obchvatu je v dnešnej dobe už pre Modranku nevyhnutné.
Južný obchvat by jednoznačne odľahčil túto časť Trnavy. Ide o chýbajúce prepojenie starej cesty v smere na Bratislavu a jestvujúceho juhovýchodného a severného obchvatu s napojením na všetky okolité cesty na Piešťany, Trstín či Nitru.