Nedeľa, 11. apríl, 2021 | Meniny má JúliusKrížovkyKrížovky

Južný obchvat Trnavy tak skoro zrejme nebude

Odklon tranzitov cez jedno z najväčších sídlisk Trnavy budú musieť domáci strpieť zrejme ešte niekoľko rokov. Slovenská správa ciest pripravuje štúdiu realizovateľnosti.

Pre chýbajúci obchvat musia kamióny chodiť zatiaľ cez sídlisko Linčianska. Pre chýbajúci obchvat musia kamióny chodiť zatiaľ cez sídlisko Linčianska. (Zdroj: PB)

TRNAVA. O tom, že severný obchvat Trnave prospel, dnes už niet žiadnych pochýb. Koniec koncov to dokazujú aj pravidelné merania intenzity dopravy nielen na obchvate, ale aj na bývalých tranzitných uliciach. Ako napríklad Trstínska, Rybníková, Bučianska. Počet nákladiakov tam po otvorení obchvatu rapídne klesol. V júni 2012 rečnil na otvorení severného obchvatu aj vtedajší minister dopravy Ján Počiatek, ktorý povedal, že s výstavbou južnej vetvy jeho rezort ráta. Trnavský župan Tibor Mikuš vtedy poznamenal, aby sme sa ho dožili.

Skryť Vypnúť reklamu

Treba spomenúť, že severný obchvat sa tiež „nerodil" ľahko. Štúdia existovala už od polovice 70. rokov. A hoci radnica urgovala jeho výstavbu už v 90. rokoch, všetko sa dalo do pohybu až po príchode automobilky PSA.

Otázne je, aké čísla by priniesol južný obchvat. Hoci najsmelšie odhady hovorili už o tomto roku ako začiatku výstavby, v súčasnosti je to už nemysliteľné. Zo Slovenskej správy ciest (SSC) sme sa dozvedeli, že momentálne prebieha verejné obstarávanie na štúdiu realizovateľnosti. „Ak z nej vyjde opodstatnenosť akcie, na ktorú sa pýtate, bude sa v nej pokračovať," napísala Lenka Salvianyová z kancelárie generálneho riaditeľa SSC.

Štúdia určí, kedy ho bude treba

Podľa jej slov má ísť o navrhnutie technicky, ekonomicky a environmentálne najvhodnejšieho riešenia trasy. Ďalej sa majú vyhodnotiť už navrhnuté trasy, v prípade potreby aj doplniť nové požiadavky. Štúdia by mala byť hotová asi do pol roka od podpisu zmluvy s dodávateľom. „Zároveň určí, kedy bude južný obchvat potrebný," doplnila.

Skryť Vypnúť reklamu

Štúdia realizovateľnosti je súčasťou žiadosti o eurofondy. SSC totiž od vlády nedostala finančné prostriedky na výstavbu. „Aj keď sa 5. 3. 2014 uskutočnilo v obci Horné Orešany 97. výjazdové rokovanie vlády SR s uznesením č. 99, v ktorom bolo uložené ministrovi dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja zaradiť do investičného plánu SSC výstavbu južného obchvatu mesta Trnava s ukončením na ceste 1/61 pri napojení na priemyselnú zónu," spresnil Miroslav Kadlíček z mestského referátu dopravného urbanizmu.

Južný obchvat je podľa jeho slov určite potrebný. „Keďže zo strany mesta boli splnené všetky dohody, ďalší postup prác je plne v rukách SSC," doplnil.

Ľudia z Linčianskej nadšení nie sú

Presúvaniu začiatku výstavby sa zrejme nepotešia ľudia z Golianovej a Nerudovej na okraji Linčianskej. Odklon tranzitov prechádza práve pod ich oknami. „V letných mesiacoch je to horšie. Autá najviac počuť už od piatej rána až do pol piatej popoludní," dodal Marián z Linčianskej. Situácia sa o čosi zlepšila po čiastočnej úprave Golianovej a Nerudovej. Na problémových miestach naliali nový asfalt, najvyššia povolená tam platí tridsiatka. Tú podľa Mariána vraj nikto nekontroluje. Ani nosnosť nákladiakov. „Bolo by dobré, keby aspoň jedenkrát polícia zmerala nosnosť áut.

Skryť Vypnúť reklamu

Okná smerom do ulice neotvára počas leta Eva z Golianovej. Počas dňa, hlavne popoludní, sú tam pravidelné zápchy. Často sa vraj nemôže dostať ani z parkoviska. „Okrem toho denne okolo nás prejde množstvo kamiónov, predpísanú rýchlosť však máloktorí dodržiavajú," podelila sa s nami o každodennú skúsenosť.

Aj v Modranke čakajú na obchvat

Nadšení nie sú ani ľudia z miestnej časti Modranka, kam sa dá v súčasnosti dostať po Nitrianskej smerom na Rl. V poslednom období ide o jeden z najfrekventovanejších úsekov Trnavy.

Južný obchvat mal zabezpečiť výstavbu novej komunikácie, ktorá by ju prepojila s Trnavou. Konkrétne Bulharskú ulicu s Jabloňovou. Proti tomu sa však postavilo niekoľko ľudí z Jabloňovej, ktorí spísali petíciu. Za pravdu im nakoniec dal aj Najvyšší súd Slovenskej republiky, ktorý rozhodol, že boli porušené ich práva. Agnesa Petková, jediná poslankyňa za túto časť v mestskom zastupiteľstve, nám v telefonickom rozhovore povedala, že obchvat už sľubovali pred 30 rokmi. „Izolovali nás cestami a z Trnavy sa sem nedá poriadne dostať," dodala Petková. Modranka má viac ako 2500 obyvateľov, nové prepojenie všetci očakávajú. Na margo petície dodala, že miestni vedeli pred výstavbou, že tadiaľ bude viesť obchvat a nová cesta do Trnavy. Rozhodnutie súdu podľa jej slov všetko skomplikovalo. Už vraj písala list SSC, adresovať ho bude aj ministerstvu dopravy. Nové prepojenie v rámci južného obchvatu je v dnešnej dobe už pre Modranku nevyhnutné.

Južný obchvat by jednoznačne odľahčil túto časť Trnavy. Ide o chýbajúce prepojenie starej cesty v smere na Bratislavu a jestvujúceho juhovýchodného a severného obchvatu s napojením na všetky okolité cesty na Piešťany, Trstín či Nitru. 

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  2. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19
  3. Nové medzinárodné príležitosti vo vzdelávaní 2021 – 2027
  4. Pán Králiček: Aj keď predávate „len“ kávu, musíte inovovať
  5. Novinka, ktorá sa neodmieta: Niké predstavuje Bonus bez limitu
  6. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko
  7. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  8. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov?
  9. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen?
  10. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou
  1. Virtuálny Suptech workshop o Blockchain technológiách
  2. Ranný rituál plný zdravia pre celú rodinu
  3. Koľko ovocia by ste mali denne zjesť? Máme odpoveď
  4. Wüstenrot poisťovňa dosiahla čistý zisk 1,8 milióna eur
  5. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  6. Skúšanie a monitorovanie technických systémov na FVT
  7. Prekonalo Vaše dieťa COVID-19?
  8. Za 16 rokov pomohli Prešovskému kraju získať milióny eur
  9. Slovník investora 04: Kto môže investovať
  10. Na čo si dať pozor pri zateplení fasády
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 28 448
  2. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 27 653
  3. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 23 536
  4. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen? 22 127
  5. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 15 039
  6. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 14 917
  7. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 10 664
  8. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 10 145
  9. Aj sladkosti môžu byť zdravé. Viete, ako ich spoznáte? 8 479
  10. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 7 308
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Samospráva

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

Ilustračná fotka.

V online diskusii MY s Vami šéf futbalového zväzu aj štátny tajomník športovej sekcie!

9. apr
Zdraženie pitnej vody vodárne odôvodnili zdražením vstupov a krízou.

Spoločnosť dáva šancu "čiernym" odberateľom.

6 h
Výstava Po 2. svetovej vojne

Konať sa bude na štyroch miestach.

9 h
Ilustračné foto.

Počet obetí sa zvýšil o 78.

11 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Obyvatelia obce Brehy podali podnet na kontrolné meranie hluku.

7. apr

Posádka Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby (VZZS) zasahovala popoludní v Turzovke.

10. apr

V treťom stupni varovania však bude od pondelka osem okresov kraja.

7. apr

Od pondelka 12. apríla sa začínajú stavebné práce na rekonštrukcii cesty I/66 v Podbrezovej, ktorá je v havarijnom stave. Vodiči sa tak nevyhnú dopravným obmedzeniam.

12 h

Už ste čítali?