Prvý vlak prišiel do Trnavy pred 170 rokmi, ťahali ho kone

Bola to veľká sláva, na vlak sa prišli pozrieť zástupy ľudí. Prvý vlak do Trnavy prišiel pred 170 rokmi z Bratislavy. 1. jún 1846 sa vďaka dotiahnutiu konskej železnice do Trnavy navždy zapísal do dejín mesta.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: vlaky.net)

TRNAVA. Túto výnimočnú udalosť pripomína len skromná pamätná tabuľa na stene bývalej železničnej stanice, ktorú odhalili pred dvadsiatimi rokmi, a informačná tabuľa Klubu priateľov železníc Trnavy a okolia v muzeálnej expozícii na novej železničnej stanici.
Publicista Konštantín Čulen v knihe o Trnave v prvej polovici minulého storočia napísal, že mesto bolo na príchod prvého vlaku slávnostne vyzdobené.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Pred stanicou bola postavená ovenčená vysoká slávobrána, družičky, banderia a veľké zástupy ľudí zo široka-ďaleka sa prišli pozrieť na túto historickú chvíľu,“ priblížil veľkú udalosť Čulen. Väčšina ľudí v tom období o železnici veľa nevedela a vlak na vlastné oči nikdy nevidela. Okrem očakávania zvedavcov pritiahli aj zvesti o možných hrozbách, ktoré mohla železničná trať do Trnavy priniesť. Mestské zastupiteľstvo slobodného kráľovského mesta Modra napríklad pôvodne odmietlo železnicu z obavy, že podporuje nemravnosť. Cesta z Bratislavy do Trnavy konskou železnicou trvala zhruba 2,5 hodiny.

SkryťVypnúť reklamu

Železničnú trať z Bratislavy do Trnavy od roku 1838 stavala akciová spoločnosť, ktorú založili veľkostatkári, s financovaním im pomohol viedenský bankár Rotschild. Už v septembri 1840 bol slávnostne otvorený prvý úsek medzi Bratislavou a Svätým Jurom. V júni 1846 bol dokončený úsek do Trnavy a do konca roka aj do Serede. Aj keď konská železnica bola krokom vpred pri preprave ľudí aj tovaru, jej prevádzkovateľ zápasil s ekonomickými problémami. Pôvodná akciová spoločnosť trať v roku 1872 predala. Nový majiteľ ju prerobil pre premávku v tom čase moderných parných vlakov.

Najčítanejšie na My Trnava

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  2. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  3. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  7. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  8. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 694
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 526
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 15 329
  4. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 12 357
  5. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 666
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 9 981
  7. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 613
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 366
  1. Věra Tepličková: Prečo voliť Pellegriniho?
  2. Ľuboš Vodička: Čerín, kostol za hradbami
  3. Martin Pánik: Sú premnožené
  4. Jan Pražák: Hříšná Maruška
  5. Otilia Horrocks: Netradičný model traktora predstavil verejnosti včera Peter Pellegrini.
  6. Jozef Sitko: V RTVS diskusia ako v krčme
  7. Peter Kollega: Pán (súdruh) Pellegrini okamžite sa vráťte do práce
  8. Ivan Mlynár: Krátky článok bez názvu.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 44 998
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 455
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 330
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 12 231
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 341
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 327
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 640
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 415
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

Hviezdoslavova ulica patrí nepochybne k miestam s najvýraznejším geniom loci v rámci Trnavy.


Od začiatku roka zaevidovali 11 mŕtvych na cestách Trnavského kraja.

Polícia varuje šoférov, aby jazdili opatrne.


K projektu patrila aj rekonštrukcia slenníka

V modernizácii budú pokračovať.


TASR
Ilustračné foto

Horelo v záhrade rodinného domu.


TASR
  1. Věra Tepličková: Prečo voliť Pellegriniho?
  2. Ľuboš Vodička: Čerín, kostol za hradbami
  3. Martin Pánik: Sú premnožené
  4. Jan Pražák: Hříšná Maruška
  5. Otilia Horrocks: Netradičný model traktora predstavil verejnosti včera Peter Pellegrini.
  6. Jozef Sitko: V RTVS diskusia ako v krčme
  7. Peter Kollega: Pán (súdruh) Pellegrini okamžite sa vráťte do práce
  8. Ivan Mlynár: Krátky článok bez názvu.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 44 998
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 455
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 330
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 12 231
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 341
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 327
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 640
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 415
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu