Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Územný plán cukrovaru prehodnotia, mesto trvá na križovatke aj podchode

Mestské zastupiteľstvo rozhodovalo uplynulý týždeň o povolení spracovania zmeny Územného plánu zóny Trnava - Cukrovar. Majiteľ areálu sa snaží o jeho využitie od roku 2007, zatiaľ však neúspešne.

Cukrovar stále čaká na svoju obnovu.Cukrovar stále čaká na svoju obnovu. (Zdroj: Lenka Štepáneková)

TRNAVA. Štyri sektory a v nich polyfunkčné centrum s obchodným centrom, hotelovými a reštauračnými službami, kultúrne a ďalšie spoločenské zariadenia, administratívne priestory a bytové domy rôznej kategórie. Tak  člení aktuálny územný plán zóny areál bývalého trnavského cukrovaru. 

Mesto v spolupráci s majiteľom, spoločnosťou United Industries, ho vypracovalo ešte v roku 2007, odvtedy sa však na 21 hektároch plochy bývalej pýchy baróna Stummera  veľa nezmenilo. Po takmer desiatich rokoch sa pôvodný plán javí ako zastaraný, prezident United Industries Eduard Šebo preto listom požiadal mesto Trnava o povolenie spracovania zmeny Územného plánu zóny Trnava – Cukrovar.

Skryť Vypnúť reklamu

„Zmena bude akceptovať nové predstavy  vlastníka o rozvoji územia v súlade s rozvojovými záujmami mesta, nové skutočnosti, ktoré nastali v meste od roku 2007, predovšetkým zmeny dopravných pomerov, demografický vývoj a zmeny na realitnom trhu v Trnave,“ píše sa v liste, ktorý poslala spoločnosť na mesto 26. januára, po výzve z Mestskej rady.

Poslanci spracovanie zmien povolili, na úľavy z vyvolaných investícií, ktoré obsahoval pôvodný územný plán zóny, však neprikývli.

Trvajú  na svojom

Majiteľ areálu či prípadný iný investor, ktorý by tu rád staval, bude musieť podľa viceprimátora Tibora Pekarčíka (Lepšia Trnava) i uznesenia poslancov vybudovať podchod alebo nadchod cez Rybníkovú ulicu v pokračovaní Štefánikovej  ulice a tiež zrekonštruovať a skolaudovať križovatku ulíc Hospodárska – T. Vansovej – Trstínska – Šrobárova –  vrátane nového napojenia zóny cez most ponad Trnávku.

Skryť Vypnúť reklamu

„Tieto investície sú pre nás kľúčové a neupustíme od nich.  Som za to, aby sme investorovi ukázali priateľskú tvár, ale nepustime všetky žolíky z rúk,“ povedal na rokovaní zastupiteľstva Pekarčík.

Podľa jeho slov má investor dnes sťaženú pozíciu a ak sa mu nepodarí areál predať niekomu odvážnejšiemu, bude mať podľa Pekarčíka problém ho developovať.

„V roku 2008 bol  jeho zámer stavať tu obchodné centrum, tento vlak mu ušiel. Trnava sa demograficky nerozvíja, ľudia odchádzajú do dedín, dopravná situácia sa tiež zmenila, veľký obchoďák máme na druhej strane, v blízkosti bude ďalší. Napriek všetkému je však tento priestor zaujímavý,  je v dotyku s centrom mesta a verím, že sa zhodneme na nejakom dobrom riešení,“ povedal Pekarčík.

K cukrovaru vystúpil aj niekdajší primátor a dlhoročný viceprimátor Vladimír Butko (KDH). Ten vyzval mestský úrad na spoluprácu pri tvorbe zmeny územného plánu, najmä v súvislosti s aktuálnou dopravnou situáciou.

Skryť Vypnúť reklamu

„Myslím, že máme ako mesto také podklady o doprave, ako nemá žiadne iné mesto na Slovensku. Na 104 profiloch ciest v Trnave máme snímače, ktoré zachytávajú koľko a akých áut tadiaľ prechádza. Niekto na úrade by sa mal zamyslieť aj nad tým, aký bol vývoj počas rokov, aká je aktuálna situácia a dať podklady také, aby bolo jasné ako to riešiť,“ povedal Butko.

Skromnejšie plány

Zo stanoviska, ktoré zaslal našim novinám prezident United Industries vyplýva, že dnešné predstavy investorov sú v porovnaní s minulosťou skromnejšie. Aj keď spoločnosť v posledných dvoch rokoch spozorovala oživenie záujmu o areál bývalého cukrovaru, práve náročnosť vyvolaných investícií bola hlavným dôvodom, prečo developeri doposiaľ vždy odišli.

„Absolvovali sme viacero rokovaní s „platonickými“ i vážnymi záujemcami. Dnešné predstavy investorov sú oveľa skromnejšie, menej náročné na plochu, zastavanosť i ďalšie urbanistické parametre,“ píše v stanovisku Šebo.

Podľa jeho slov je vysoko pravdepodobné, že  rozvoj plochy bývalého cukrovaru bude postupný, etapovitý a bude trvať viac rokov, ako sa predpokladalo v roku 2007. Predovšetkým však má byť menej náročný na okolitú dopravnú infraštruktúru a načasovanie jej rekonštrukcie.

 „Nemožno postaviť pred potenciálnych investorov menších etáp neprekonateľnú prekážku v podobe stavieb križovatiek, ktorých investičná náročnosť bude tvoriť významné percento celkovej investície. Vyvolaná investícia mimo územia cukrovaru môže byť len úmerná investícii do projektu na území cukrovaru,“  myslí si Šebo.

Problémové siete

Hlavný dôvod, pre ktorý sa spoločnosť snaží získať od mesta ústupky z vyvolaných investícií, je práve ich náročnosť. „Nejde totiž len o teleso komunikácie, ale o finančne i logisticky veľmi náročnú rekonštrukciu najvýznamnejších inžinierskych sietí mesta, ktoré vedú po obvode územia zóny,“ vysvetľuje Šebo. 

Podľa jeho slov si spoločnosť pred asi desiatimi rokmi dala urobiť  orientačné nápočty rekonštrukcií a sumy sú vraj také veľké, že investícia nemôže byť viazaná na prvú etapu.

„United Industries ako vlastník, rovnako ako mesto Trnava, by radi videli územie zóny ako modernú, zdravú štvrť mesta, kam budú obyvatelia i návštevníci chodiť bývať, za kultúrou, umením, zábavou i nákupmi.  V takomto duchu sa tvoril aj platný Územný plán Zóny Trnava - cukrovar z roku 2007. Jeho základná filozofia ostane zachovaná, To, čo chceme zmeniť má byť výsledkom našich skúseností, zmien od roku 2007 a súčasných trendov,“ hovorí Šebo.

Nový územný plán by podľa neho nemal klásť hneď pri začiatku jeho realizácie veľký tlak na okolité dopravné uzly a komunikácie a mal by viesť k etapizácii, ktorá zabezpečí plynulé fungovanie dopravnej infraštruktúry po dobudovaní každej etapy a vytvorí tak zaujímavejšiu investičnú príležitosť pre developerov. 

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  2. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  3. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  4. Magazín SME Ženy už v predaji
  5. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  6. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  7. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  8. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  9. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  10. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 807
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 961
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 689
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 939
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 716
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 489
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 12 910
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 482
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 337
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 180
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Samospráva

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

Podcast je náhrada miestneho rozhlasu

Správy z miestneho rozhlasu patria roky ku koloritu slovenských miesta obcí.

Jednou z hlavných výhod podcastov je, že ich môžete počúvať, keď vám to vyhovuje,“ povedal Jaroslav Kizek z agentúry M KREO.

Mladí ponúkli pomoc samospráve. Využijú modernú technológiu

Monitoring odberných miest bude cez kolkojetamludi.sk.

Vodička narazila do stromu, pri nehode sa zranili aj dve deti

Záchranári odviezli po nehode ženu s deťmi do nemocnice.

V trnavskej nemocnici sa vyliečili traja pacienti, ktorí boli na pľúcnej ventilácii

V súčasnosti je v zariadení hospitalizovaných 28 pacientov s novým koronavírusom.

Fakultná nemocnica Trnava

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na nitrianskom letisku núdzovo pristál vrtuľník americkej armády

Dôvodom neplánovaného pristátia bolo zlé počasie.

Pozitívne testovaný starosta: Najhoršia bola bolesť chrbta

Určite nepodceňujte situáciu. Toto nie je chrípka, odkazuje starosta kysuckej obce.

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce, niektoré však dostali informáciu o pričlenení ich odberových miest k susedným obciam.

Celoplošné testovanie: Fakty, pokyny, odporúčania, najčastejšie otázky

V sobotu a nedeľu sa na celom Slovensku uskutoční prvé kolo celoplošného testovania, ktoré má za cieľ pomôcť zachytiť skryté ohniská nákazy a spomaliť šírenie koronavírusu. Odberné miesta budú otvorené 31. októbra a 1. novembra 2020 od 7. - 22. h.

Už ste čítali?