TRNAVA. V posledných rokoch sa počet vozidiel na križovatke Zavarskej ulice s juhovýchodným obchvatom rapídne zvýšil.
Aj keď podľa polície nejde o nehodový úsek, v minulom roku tam zaevidovali päť nehôd, v tomto zatiaľ žiadnu, považuje ju za problematickú. Je neprehľadná.
Rýchlosť mnohí prekračujú
Rýchlosť na obchvate znížili v miestach križovatky na 70 km/h, čo podľa Martiny Kredatusovej, krajskej policajnej hovorkyne, zvýšilo bezpečnosť. Mnohí šoféri však „sedemdesiatku" nedodržiavajú, čo často vytvára rôzne kolízne situácie.
Ťažkosti s prejazdom hlásia aj smetiari, mestská skládka sa nachádza kúsok za križovatkou smerom na Zavar. Podľa riaditeľa trnavskej spoločnosti ASA kruhová križovatka by danému úseku určite pomohla.
Za veľmi nebezpečnú považuje križovatku aj Vladimír Mochňacký z trnavskej autoškoly Mochito. „Tvoria sa tam zápchy hlavne v dopravnej špičke. Nie je príliš vhodne vyriešená," potvrdil s tým, že kruháč by bol najlepším riešením. Za takéto riešenie križovatky sú aj policajti.
Vzhľadom na obchvat by bolo zrejme vhodné aj mimoúrovňové križovanie cesty. Finančne by vyšlo podstatne viac.

O juhovýchodný a severný obchvat sa stará Slovenská správa ciest (SSC), ktorá sa už dávnejšie vyjadrila, že na obnovu križovatky nemá peniaze. Prestavbu stále odsúva.
Ešte v roku 2013 nás hovorkyňa SSC Zuzana Hromcová informovala, že pre finančnú náročnosť výstavby križovatky ju zatiaľ nezaradili do investícií. Po viac ako dvoch rokoch už SSC uvažuje o kruhovej križovatke. „Už sme dali podnet na spracovanie alternatívnych riešení predmetnej križovatky, jednou z nich bola aj kruhová," napísala aktuálne hovorkyňa SSC.
Najbližšie to však v pláne nemajú. „Termíny realizácii jednotlivých stavieb sú závislé od ich schválení, financovania a zabezpečenia zhotoviteľa," dodala Hromcová s tým, že je otázne, či nakoniec SSC bude investorom, pretože ide o križovanie cesty I. triedy cestami nižších tried. Obe komunikácie, Zavarskú ulicu i samotnú cestu do Zavara, má v správe Trnavský samosprávny kraj (TTSK). Celú križovatku by v takom prípade platil práve kraj. Oslovili sme TTSK, či by s takýmto niečím súhlasil.
Majú už vlastný projekt
Od Patrika Velšica, hovorcu kraja, sme sa dozvedeli, že od 1. októbra 2014 bola križovatka na základe vyjadrenia Okresného dopravného inšpektorátu Trnava vyhodnotená ako kritická nehodová lokalita. „Z uvedeného dôvodu je potrebné neodkladne sa zaoberať jej prestavbou, respektíve jej stavebnou úpravou," dodal Velšic. Správa a údržba ciest TTSK má už údajne hotové dopravno-inžinierske posúdenie pre úpravu predmetnej križovatky.
„Zo spracovaného posúdenia vyplynulo, že z hľadiska priepustnosti a bezpečnosti cestnej dopravy sa uvažuje s prestavbou jestvujúcej križovatky na okružnú," zhrnul hovorca TTSK. Jej tvar by mal pritom byť navrhnutý tak, aby bolo možné v budúcnosti zrealizovať mimoúrovňové križovanie.
Podľa Velšica návrh spracoval odborník, konzultovali ho už aj s Dopravným inšpektorátom v Trnave. Navrhovaná úprava pozostáva z vytvorenia smerových ostrovčekov, ktoré budú pozostávať z osadenia klasických cestných obrubníkov, pričom bude zohľadnená šírka vozovky v danom úseku. Kraj preto listom požiadal SSC o vydanie písomného súhlasu s prestavbou jestvujúcej križovatky na okružnú, ktorého prílohou bol aj prvotný návrh. SSC zatiaľ na list neodpovedala.